hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > گلستان > آگاه سازی و پیشگیری اولویت کاهش آسیب‌های اجتماعی است

معاون سیاسی استاندار گلستان:

آگاه سازی و پیشگیری اولویت کاهش آسیب‌های اجتماعی است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان گفت: دانش آموزان سرمایه‌های کشور هستند و بهترین راه نجات آنها از آسیب‌های اجتماعی آگاهسازی و پیشگیری بوده که بی‌شک هزینه‌اش کمتر از درمان است.

سیدعلی مهاجر در همایش «یاریگران زندگی در روستاها» اظهارکرد: اگر به شرایط جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم وضعیت استان، شهر یا روستا خود را مرور کنیم جایگاه مهم این یاریگری‌گران مشخص خواهد شد برای همین با آگاهسازی و پیشگیری، مردم را در برابر آسیب‌های اجتماعی واکسینه خواهیم کرد.

وی به انواع توطئه‌هایی که بر علیه مردم شریف ما در طی ۴۵ سال گذشته رخ داد اشاره کرد و افزود: مردم ما روزی در برابر زیاده‌خواهی استکبار جهانی ایستادگی کردند برای همین دشمنان این نظام شرایط سختی برای ما ایجاد کرده‌اند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان گفت: دشمنان انقلاب اسلامی دسیسه‌های مختلفی را در برابر ایران اسلامی از جمله جنگ سخت با مهندسی صدام آغاز کردند اینکه گفته بود سه روز دیگر در تهران مصاحبه خواهد کرد نشاندهنده این است محاسبه آنان از اقتضائات آن زمان ایران کاملا درست بود ولی به علت عدم شناخت درست از روحیه مردم ایران از این مردم شکست خوردند و به این درک رسیدن که حریف کشور ما در جنگ سخت نخواهند بود.

وی افزود: وقتی دشمنان دیدند که حریف ایران در جنگ سخت نیستند تصمیم گرفتند که از طریق فرهنگی به این کشور ضربه بزنند.

مهاجر افزود: دشمنان از دهه هفتاد به فرموده مقام معظم رهبری، کشور را در معرض تهاجم فرهنگی قرار دادند جنگ نرم، تهاجم فرهنگی، ناتو فرهنگی، قتل عام فرهنگی برای آندلسی کردن کشور پیش گرفتند تا همانند آندلس که با مشروبات الکلی و مواد مخدر آن را از بین بردند به خیال خام خود انقلاب اسلامی ایران را هم شکست دهند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان گفت: در جنگ ترکیبی محور خانواده‌ها و به خصوص جوانان هستند و شما به عنوان افراد دلسوز روستا وقتی می‌بینید جوانان‌تان در معرض این تهاجم فرهنگی قرار گرفته‌اند قطعا در وسط میدان نقش‌آفرینی می‌کنید.

وی تاکید کرد: دشمن به دنبال این است که از ما تلفات بگیرد و شرایطی ایجاد کند که هر روز سرمایه این کشور در معرض تهاجم مواد مخدر باشد.

مهاجر اضافه کرد: هزینه درمان قطعا بیشتر از پیشگیری است باید مردم این استان در برابر غول اعتیاد واکسینه شوند، تلاش کنیم جوانان و هم‌استانی‌ها ما عمری بابرکتی داشته باشند چراکه در آموزه‌های دینی ما هم کمک به همنوع و دستگیری از آنها بسیار سفارش شده لذا کسانی که در این عرصه وارد شدند بدانند این حرکت آنان صدفه جاریه خواهد بود و همه خانواده‌ها مصون خواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان با اشاره به انتخابات پیش‌رو خاطرنشان کرد: انتخابات رزمایش بزرگ ملت ایران است که در غالب مشارکت هم‌افزایی بیشتر ایجاد خواهد کرد همانطور که مقام معظم رهبری در دیدار ۱۵ فروردین با مسوولان راهبرد چهار گانه خود را (رقابتی بودن، سلامت انتخابات، امنیت و مشارکت انتخابات) اعلام فرمودند انشاالله مردم و مسئولان با نقش‌آفرینی خود انتخابات پرشوری خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: هر کدام از ما باید نقش خود را به عنوان نخبگان جامعه در حوزه مشارکت به درستی عملی کنند برای تحقق این مهم، اول باید مسئله انتخابات را مردمی ببینیم و وعده‌هایی که به مردم داده می‌شود را به خوبی عملیاتی و شرایط را به درستی تبیین کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان گفت: برای تحقق یک انتخابات با مشارکت بالا نقش‌آفرینی دهیاران، شوراهای اسلامی روستاها، پایگاههای بسیج، هیات امنای مساجد باید در کنار هم با همدلی در عرصه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی کنار هم باشند تا انشاالله انتخابات پرشور رقم بخورد.

مبارزه با مافیای موادمخدر و آسیب‌های اجتماعی‌، محور «یاریگران زندگی» است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گلستان نیز در این جلسه گفت: مافیای مواد مخدر به دنیال آسیب‌های اجتماعی زنان، دانش آموزان و جوانان بوده که «طرح یارگیران زندگی گامی در راستای مبارزه باآنها و کاهش آسیب‌ها است.

مهدی طالبی افزود: مواد مخدر، عفاف و حجاب، اپوزیسیون و هسته‌ای چهار مولفه مشهود بوده که با تبیین آنها به اهداف دشمنان و مقابله با آنها می‌توان برنامه‌ریزی کرد.

وی اظهار داشت: موضوع مواد مخدر نیاز به بینشی تبیینی داشته و پیرامون آن قبل از انقلاب از اواخر دهه ۴۰ تا انقلاب اسلامی، از انقلاب اسلامی تا سال ۱۳۶۷ و از آن سال تاکنون باید برای نسل جوان تبیین و بررسی شود.

وی بیان کرد: از اواخر سال ۱۳۷۹ همزمان با ورود ناتو به افغانستان با شعار مبارزه با تروریسم و مواد مخدر شاهد افزایش تولید، توزیع و مصرف مواد مخدر بوده که در آن سال تنها ۱۸۵ تن تولید خشخاش در افغانستان بود ولی در زمانی که از این کشور خارج شدند تولید به ۷ هزار تن رسیده بود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گلستان گفت: پس از ورود ناتو به کشور افغانستان انواع جدید مصرف مواد مخدر از جمله کریستال، گل و شیشه در کشور مشهود شد و امروز در خوشبینانه‌ترین حالت حدود ۱۷ میلیون نفر درگیر مواد مخدر هستند.

طالبی افزود: یکی از سیاست‌های دشمنان هدف قرار دادن بنیان خانواده است که چنانچه حتی یک نفر هم در خانواده‌ای معتاد بوده رسالت آموزش و پرورش مختل خواهد شد که پیرو این مهم کشور برای مقابله و مبارزه با مواد مخدر حدود ۱۶۷ هزار میلیارد تومان هزینه کرده است.

وی اظهار داشت: همسرآزاری، کودک آزاری، شرارت، قتل، جرایم منکراتی، افزایش زندان‌ها و مواردی از این قبیل بیش از ۶۰ درصد این آسیب‌ها به صورت مستقیم با موضوع مواد مخدر در ارتباط بوده است همانطور که در حادثه تبرکشی گرگان آن فرد معتاد به مصرف مواد مخدر به ۱۱ نفر از همشهریان گرگانی آسیب زد که نمونه بارز آسیب‌های مواد مخدر بوده که نظام اجتماعی را مستقیم و غیرمستقیم مختل می‌کند.

وی بیان کرد: برای مقابله با مواد مخدر بیش از ۳ هزار و ۸۵۰ شهید و ۱۲ هزار جانباز نثار ایثارگری برای کشور شدند تا در کشور شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی باشیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گلستان گفت: اصطلاح «سواری مجانی» و توزیع رایگان در ماه‌های اول پیرو لذت‌طلبی، کنجکاوی، عدم آگاهی خانواده اتفاق می‌افتد که جوانان را بی‌صدا درگیر اعتیاد می‌کند که تا پنج سال اول اعتیاد آنها خانواده‌ها متوجه نمی‌شوند که این یکی از دغدغه‌های اصلی ما برای آموزش در راستای پیشگیری است.

طالبی افزود: خانواده‌ها همیشه «کجا، با کی و چه می‌کند» را در ذهن خود پیرامون فرزندانشان داشته باشند و برای تخلیه هیجانات فرزندانشان برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند چرا که درمان مشکل ولی پیشگیری آسان‌ترین راه است.

وی اظهار داشت: دشمنان با تزریق مواد مخدر ترک، ترکمن، فارس، بلوچ، کرد، شیعه و سنی را نمی‌شناسند و هدفشان سرزمین ایران و بنیان خانواده است.

وی بیان کرد: میانگین مصرف مواد مخدر کاهش پیدا کرده و سن ۲۲-۲۴ سالگی است و ۸۰ موسسه وسط میدان برای مقابله با این آسیب اجتماعی در حال تلاش هستند.

به گزارش ایرنا،طبق آخرین آمار و سرشماری، حدود ۲۶ درصد از جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کنند و بیش از سه میلیون بهره‌بردار در بخش کشاورزی به‌عنوان بزرگ‌ترین بخش خصوصی اقتصاد کشور مشغول فعالیت هستند که این بخش حدود ۳۰ درصد به اقتصاد ملی کشور کمک می‌کند.

با توجه به رویکرد دولت سیزدهم در مردمی‌سازی و استفاده از همه ظرفیت‌ها به ویژه شبکه‌های روستایی همچنین با هدف اتخاذ استراتژی توسعه متوازن و بکارگیری رویکرد اجتماعی با اولویت پیشگیری و عدالت توزیعی برنامه‌های پیشگیری و آگاهی بخشی و ایجاد حساسیت اجتماعی در جامعه روستایی، ترویج سبک زندگی سالم و با نشاط، طرح یاریگران زندگی در روستا علاوه بر مناطق آلوده به موادمخدر در روستاهای سفید در استان‌های سمنان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، گلستان و اردبیل، پس از ابلاغ دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به استانداران سراسر کشور اجرا شده است

در قالب اجرای این طرح ملی و مردم‌پایه به‌منظور صیانت از منابع انسانی مؤثر در تولید ملی و بنیاد خانواده، سالم‌سازی محیط زندگی، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، آگاه‌سازی مردم و آموزش مهارت "نه گفتن" به جامعه هدف شامل کودکان، نوجوانان و جوانان روستاها در نخستین سال ۳۰۰ روستای گلستان از خدمات طرح یاریگران زندگی بهره‌مند شده و کردکوی، گنبدکاووس و کلاله نخستین شهرهای استان بودند که این طرح را در پایگاه روستاهای هدف با حضور امام جماعت، دهیار، مسوولان مراکز آموزشی، اعضای شورای اسلامی، بهورز، فرمانده پایگاه بسیج و تعدادی از جامعه نخبگان روستا اجرا کردند؛ این طرح در سال دوم ۳۰۰ روستا و در پایانی ۴۰۰ روستای گلستان را زیر پوشش قرار می‌دهد.

استان گلستان با یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت در شمال کشور قرار دارد و ۴۷ درصد از ساکنان آن روستایی و امرار معاش آنها بر پایه کشاورزی استوار است.ایرنا

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد