hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > گلستان > چهار هزار میلیارد ریال از مطالبات گندم‌کاران گلستان پرداخت شد

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان:

چهار هزار میلیارد ریال از مطالبات گندم‌کاران گلستان پرداخت شد

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان گفت: از زمان آغاز فصل خرید تضمینی گندم در خردادماه تاکنون، چهار هزار میلیارد ریال از بهای محصول تحویلی کشاورزان این استان شمالی به مراکز خرید دولتی پرداخت شده و پیگیری‌ها برای پرداخت بقیه مطالبات آنها در دستور کار قرار دارد.

 محمدباقر منوچهری افزود: از آغاز فصل برداشت گندم در گلستان تا دیرو ز، ۴۴۰ هزار تن محصول تحویل حدود ۸۰ مرکز خرید تضمینی اعم از دولتی، کارخانه‌های آرد و تعاون روستایی این استان شده است.

وی اضافه کرد: بهای محصول تحویلی گندم‌کاران کشور از طریق سیستم بانکی و به‌صورت متمرکز به حساب کشاورزان واریز می‌شود.

منوچهری ادامه داد: پیگیری‌ها از طریق اداره کل غله و خدمات بازرگانی و مدیران ارشد گلستان برای واریز بهای گندم تحویلی کشاورزان این استان ادامه دارد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان همچنین بیان داشت: این استان جایگاه ویژه‌ای در تولید گندم کشور دارد و انتظار برای پرداخت به موقع بهای محصول تولیدی به کشاورزان بیشتر است.

وی گفت: کشاورزان گلستانی برای تامین هزینه‌های کشت دوم (تابستانی) به پول محصول خود نیاز دارند.

به گزارش ایرنا، امسال به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و موافقت هیات دولت، قیمت هر کیلوگرم خرید تضمینی گندم از کشاورزان در سال زراعی جاری، ۱۵ هزار تومان تعیین شد که این مبلغ شامل ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت گندم، هزار و ۵۰۰ تومان برای بخشی از هزینه‌های کود و بذر و ۲ هزار تومان بابت جایزه تحویل گندم به دولت است.

پیشتر علی اکبر مهقانی نوده سرپرست معاونت بهبود تولید گیاهی جهاد کشاورزی گلستان به خبرنگار ایرنا گفته بود: در سال زراعی جاری به دلیل شدت خشکسالی در گلستان، برداشت گندم از سطح ۲۵۰ هزار هکتار از زمین‌های زیرکشت اعم از آبی و دیمزارهای پُربازده استان، ۵۶۰ هزار تُن برآورد می‌شود.

استان گلستان از نظر کمیت و میزان تولید گندم، رتبه دوم ایران را دارد و این در حالی است که مساحت آن بسیار کمتر از استان‌های دارای ظرفیت کشاورزی همچون فارس و خوزستان است و علاوه بر این به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.

گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد