hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > هاراگیری سامورایی‌ها‌!

هاراگیری سامورایی‌ها‌!

آبروداری. این توصیفی است که از ژاپن به خاطر بازی خوب این تیم با وجود باخت مقابل بلژیک نقل محافل فوتبالی شده است. این دیدار در حالی با برتری 3 بر 2 بلژیک به پایان رسید که ژاپن با استفاده از سرعت بازیکنانش و نیز استفاده از تمام نقاط زمین، از ابتدای بازی دست به بازی گروهی و رو به جلو زد و در دقایق ابتدایی از جناحین حملاتی را تدارک دید تا با مالکیت توپ، اجازه ابتکار عمل را از حریف اروپایی بگیرد و با دو گل از حریف اروپایی خود پیش بیفتد اما بلژیک دست از کار نکشید و با استفاده از خط دفاع تیم آسیایی، از شکست نجات یافت و عقب‌ماندگی را جبران کرد و به پیروزی رسید.
آبروداری. این توصیفی است که از ژاپن به خاطر بازی خوب این تیم با وجود باخت مقابل بلژیک نقل محافل فوتبالی شده است. این دیدار در حالی با برتری 3 بر 2 بلژیک به پایان رسید که ژاپن با استفاده از سرعت بازیکنانش و نیز استفاده از تمام نقاط زمین، از ابتدای بازی دست به بازی گروهی و رو به جلو زد و در دقایق ابتدایی از جناحین حملاتی را تدارک دید تا با مالکیت توپ، اجازه ابتکار عمل را از حریف اروپایی بگیرد و با دو گل از حریف اروپایی خود پیش بیفتد اما بلژیک دست از کار نکشید و با استفاده از خط دفاع تیم آسیایی، از شکست نجات یافت و عقب‌ماندگی را جبران کرد و به پیروزی رسید. گل سوم بلژیک در شرایطی زده شد که ژاپنی‌ها یکپارچه حمله بودند و روی کرنر ارسالی روی دروازه بلژیک، اکثر بازیکنان ژاپن جلو کشیده بودند اما در ضد حمله غافلگیر شدند و دروازه‌شان باز شد تا به نوعی سامورایی‌ها که به دنبال گل پیروزی بودند، در دقیقه 4+90‌هاراگیری کنند!
اما این بازی‌ به عنوان یکی از بازی‌های کلاسیک‌ جام جهانی در تاریخ ماندگار خواهد شد. مسابقه‌ای پر از سرکشی، یاغی‌گری و پرآشوب که سال‌های سال از آن صحبت خواهد شد.
دیداری که در آخرین ثانیه‌های آن، بلژیک در یک چشم برهم زدن از این انتهای زمین خود به انتهای دیگر زمین حریف رفت تا گلی را به ثمر برساند که باعث شکسته شدن قلب ژاپن شود. در این لحظه‌ها، شادی بلژیکی‌ها حد و مرز نداشت و اگر کسی تازه تلویزیون را روشن کرده بود، فکر می‌کرد سرخپوشان ثانیه‌هایی قبل قهرمان جام جهانی شده‌اند. اما شادی آنها قابل درک بود. آنها درحالی که تنها 21 دقیقه باقی مانده بود 2 بر صفر از ژاپن شگفتی‌ساز عقب بودند و به نظر می‌رسید به سرنوشت آلمان، اسپانیا، پرتغال و آرژانتین دچار خواهند شد. اما بلژیکی‌ها کاری کردند که از سال 1970 تاکنون هیچ تیم دیگری موفق به انجام دادنش نشده بود. آخرین بار در جام 70 انگلیس بود که در یک‌چهارم نهایی، در مقابل آلمان غربی به چنین پیروزی‌ای رسیده بود و حالا بلژیکی‌ها در یک مسابقه‌ حذفی جام جهانی، عقب‌افتادگی 2 گله‌ خود را جبران کرده و به پیروزی رسیدند. دیداری که در پایان آن، ادن آزارد به عنوان بهترین بازیکن انتخاب شد.
اما برای کسانی که با فوتبال ژاپن آشنایی نزدیک‌تری دارند، از این فوتبال ژاپن متعجب نشدند. آنها سال‌هاست در قالب برنامه‌ بلندپروازانه و جامع، خود را برای تبدیل شدن به یکی از قدرت‌های فوتبالی دنیا، آماده می‌کنند. حالا هم ژاپنی‌ها کاری کرده بودند بلژیک، مرگ را بارها و بارها در یکقدمی خود احساس کند اما فوتبال چهره بی‌رحم خود را به ژاپنی‌ها نشان داد. وقتی دوربین‌های تلویزیونی در پایان بازی روی نیشینو، مربی ژاپن زوم کرده بودند، به نظر می‌رسید او دارد خود را سرزنش می‌کند که چرا نتوانسته برای ممانعت از گلزنی چادلی، کارهای بیشتری انجام دهد.
سوت پایان بازی به صدا درآمده بود. اما چشم بادامی‌ها که ملت مقاومت در برابر بلایای طبیعی هستند، نشان دادند در مقابل بلایای فوتبالی هم همانقدر محکم و با طمأنینه رفتار می‌کنند. بازیکنان ژاپن بعد از گذشت چند دقیقه دور هم جمع شده و با نظم و آرامشی مثال زدنی از هواداران باوفای خود که 90 دقیقه با تمام وجود تشویق‌شان کرده بودند، تشکر کردند.
اما داستان برای هواداران ژاپنی همچنان ادامه داشت. آنها بعد از بازی به نظافت سکوهای خود مشغول شدند تا با وجود باخت تلخ و فاجعه‌باری که شاید اگر در برخی دیگر از کشورهای دنیا اتفاق افتاده بود به کنده شدن صندلی‌ها و آتش گرفتن سکوها ختم می‌شد، نشان دهند قصد ندارند آبرو و اعتباری که  برای خود خریده‌اند را به این سادگی واگذار کنند.
 آکیرا نیشینو؛ معجزه‌گر ژاپن
اما نمایش خوب ژاپن مقابل بلژیک، در حالی رقم خورد که فدراسیون این کشور در ماه آوریل تصمیم گرفت که همکاری با سرمربی‌اش یعنی وحید هلیلهوزیچ را تمام کند و آکیرا نیشینو در آخرین لحظات به عنوان سرمربی ژاپن در جام جهانی انتخاب شد. او که تجربیات بسیار خوبی در لیگ ژاپن کسب کرده بود، در هنگام انتخاب او، گفته بود که می‌خواهد تیمش را به سبک بازی ژاپنی برگرداند که بر اساس سرعت و چابکی، سختکوشی و پایداری است.
او همچنین گفته بود: «نمی‌خواهم محدودیتی برای حرکات فردی قائل شوم.» نمایش‌های فوق‌العاده ژاپن در این جام نشان داد که نیشینو خیلی سریع توانسته تاکتیک‌هایش را به تیم منتقل کند و ژاپن با سبک ژاپنی خود، برای آسیا افتخارآفرینی کرد.
 رکوردزنی ژاپنی‌ها در جام‌ جهانی
سامورایی‌های آبی با دو گلی که در این بازی به ثمر رساندند، تعداد گل‌های خود در جام جهانی روسیه را به 6 گل رساندند تا رکورد جدیدی را به نام خود در تاریخ جام‌های جهانی ثبت کنند.
 هاسبه: باخت به بلژیک، آخر زندگی نیست
ماکوتو‌هاسبه، کاپیتان خوش‌تکنیک ژاپنی‌ها که در بوندس‌لیگا و در اینتراخت فرانکفورت توپ می‌زند، بعد از باخت دراماتیک تیمش گفت: «خیلی ناراحت هستم.ما بسیار خوب بازی کردیم اما نتوانستیم به هدفی که داشتیم، برسیم با وجود این به هم‌تیمی‌هایم افتخار می‌کنم. با این باخت زندگی به آخر نخواهد رسید.» گفتنی است هاسبه و کیسوکه هوندا دیگر بازیکن مطرح و باتجربه ژاپن پس از حذف این تیم در جام جهانی، از بازی های ملی خداحافظی کردند.
 کاواشیما: به عملکردمان افتخار می‌کنیم
ایجی کاواشیما، گلر تیم ملی ژاپن هم چنین صحبت کرد: «اتفاق بزرگی برای ما بود، ما به پیروزی خیلی نزدیک بودیم. تلاش زیادی انجام دادیم. در این مدت فوتبال ژاپن پیشرفت چشمگیری داشته. برای من خیلی دشوار است که چنین شکستی را بپذیرم ولی به این عملکرد افتخار می‌کنم. تکرار می‌کنم، ما می‌توانیم به اینکه در دور یک‌هشتم بازی کردیم، افتخار کنیم.»
 تمجید رئیس فدراسیون ژاپن از سرمربی
همچنین تاشیما، رئیس فدراسیون ژاپن نیز در تمجید از تیم کشورش گفت: «ما دقیقاً می‌دانستیم مقابل چه حریفی قرار خواهیم گرفت. چیزی که قطعی است این است که ما 90 دقیقه فوق‌العاده بودیم. تیمی متحد داشتیم. مربی ما اعتماد بازیکنان و اعضای فدراسیون را جلب کرده بود. با کمک این اعتماد، رو به قهرمانی در جام جهانی می‌رفتیم. شاید بتوان از چند نگاه به بازی ما با بلژیک نگاه کرد ولی ما خوب بازی کردیم.»
 حرکت جالب ژاپنی‌ها در رختکن
اما این باخت هم باعث نشد تا ژاپنی‌ها روزهای خوب‌شان در روسیه را فراموش کنند. به همین دلیل، بعد از تمیز کردن رختکن، کاغذی روی میز وسط رختکن قرار دادند که روی آن به روسی نوشته شده بود: «متشکریم» این عکس را پریسیلا یانسن، یکی از مسئولان فیفا در صفحه توئیترش منتشر کرد و نوشت: «یک الگو برای همه تیم‌ها! کار کردن با آنها یک موهبت بود.»
 آزارد: خودمان را باور داشتیم
ادن آزارد در مصاف بلژیک و ژاپن گلی نزد اما در جبران عقب‌ماندگی تیمش بسیار تأثیرگذار بود. او بعد از بازی اظهار داشت: «فکر می‌کنم هنگامی که ژاپن گلزنی کرد برای دقایقی بازی پراشتباهی انجام دادیم اما در همان حال به توانایی خود باور داشتیم. می‌خواستیم نتیجه را تغییر دهیم. برای جبران عقب‌ماندگی از همه نیروی خود حتی روی نیمکت ذخیره استفاده کردیم. خوشبختانه به هدفی که داشتیم، رسیدیم اما برای ادامه کار باید بهتر از اینکه هستیم، شویم.
 بلژیک گلزن‌ترین تیم جام
در حالی که در بازهای‌های گروهی نتیجه برتری یک بر صفر بیشترین تکرار را داشت اما بلژیک با به ثمر رساندن 12 گل تا اینجای جام گلزن‌ترین تیم به حساب می‌آید و روسیه میزبان، انگلیس  و کرواسی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
 نیشینو: ژاپن خوب بود و باید برنده می‌شد
آکیرا نیشینو، سرمربی ژاپن بعد از باخت تیمش گفت: نه فقط خوب بازی کردیم بلکه حتی باید برنده بازی می‌شدیم.  ژاپن به قدر کافی قدرتمند برای کسب برد بود اما یک گل کار ما را خراب کرد.
 مارتینز: شاگردانم از خودگذشته بودند
روبرتو مارتینز، سرمربی بلژیک نیز این صحبت‌ها را انجام داد: «ابتدا به تیمم بابت تلاش بسیار و از خودگذشتگی برای جبران نتیجه تبریک می‌گویم. همچنین به مربی ژاپن نیز به خاطر تیم منسجمی که ساخته تبریک می‌گویم. آنها فوق‌العاده خطرناک بودند و ما را اذیت کردند. این نبرد یک آزمون سخت و خوب برای تیم ما بود.»
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد