hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > امید به سفر سلطان عمان به تهران

امید به سفر سلطان عمان به تهران

هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان به همراه تعدادی از وزرا و مقامات ارشد این کشور، به دعوت رسمی سید ابراهیم رئیسی به ایران آمد تا امید به گسترش تعاملات و همکاری‌های بین دو کشور افزایش یابد.




هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان به همراه تعدادی از وزرا و مقامات ارشد این کشور، به دعوت رسمی سید ابراهیم رئیسی به ایران آمد تا امید به گسترش تعاملات و همکاری‌های بین دو کشور افزایش یابد. اگرچه گمانی زنی‌ها در مورد اهداف این سفر زیاد است و شماری می‌گویند عمانی‌ها می‌خواهند واسطه احیای برجام شوند اما آنچه به‌صورت واضح بیان‌شده گسترش همکاری‌های اقتصادی است. برهمگان واضح است که همکاری و روابط با جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از سطوح دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی از اهمیت بالایی برخوردار است و این سفر نقطه عطف جدیدی برای همکاری مسقط - تهران است.
دولت سیزدهم بارها اعلام کرده که سیاست همسایگی برایش در اولویت قرار دارد و با سفر سلطان عمان به تهران بازهم مهر تأییدی بر این ادعا زده شد؛ به‌عبارت‌دیگر پایه‌های سیاست خارجی دولت سیزدهم از همان روزهای آغاز به کار، بر اولویت‌بخشی همسایگان و کشورهای منطقه و گسترش مناسبات با آن‌ها استوارشده است.
اما چرا سفر سلطان عمان به تهران مهم است؟ سال گذشته رئیسی به مسقط سفر کرد و در جریان سفر رئیسی به مسقط، ۱۲ سند همکاری در حوزه‌های سیاسی، حمل‌ونقل، همکاری‌های دیپلماتیک، اقتصادی و گردشگری بین ایران و عمان امضا شد؛ بنابراین سفر سلطان عمان به تهران علاوه بر تقویت مناسبات دوجانبه و همچنین انجام گفت‌وگوهای منطقه‌ای در جهت اجرایی شدن توافقات صورت گرفته بین دو کشور در جریان سفر سال گذشته رئیس‌جمهور به عمان است.
به هر ترتیب دولتی‌ها به این سفر بسیار امیدوارند و می‌گویند: عمان به‌عنوان یک کشور دوست و همسایه همواره نقش جمهوری اسلامی ایران را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای منطقه که دارای قدرت درون زاست، موردتوجه قرار داده و تلاش کرده روابط خوبی را با کشورمان برقرار کند. عمان همواره با در نظر گرفتن اینکه ایران می‌تواند لنگرگاهی برای تأمین ثبات و صلح پایدار در منطقه باشد، همکاری‌های خوبی با ایران داشته است. باید دید در عمل و فرای تعارفات دیپلماتیک سفر سلطان عمان به تهران چه نتایجی را در بر دارد و چه تأثیری بر وضعیت اقتصادی-سیاسی کشورمان و روابط بین‌المللی آن در منطقه می‌گذارد. از سوی دیگر بخش خصوصی چشم به استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در عمان دارد و اگر روابط اقتصادی دو کشور تقویت شود می‌توان انتظار داشت تأثیر این همکاری بر بخش خصوصی دو کشور منعکس شود زیرا این بخش که برافزایش منافع آن به شکلی که با تفاهم ایران و عمان همخوانی داشته باشد حساب بازکرده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
ثنا روغنی
ثنا روغنی
خبرنگار و دبیر سرویس روزنامه رویداد امروز

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد