hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > اقتصاد > بورس > گزارش تترلند از وضعیت رمز ارزها در ایران 1401

گزارش تترلند از وضعیت رمز ارزها در ایران 1401

بررسی‌ روند توسعه تبادل رمزارز در کشور نشان از رشد ۴۰ درصدی معاملات در سال ۱۴۰۱ دارد که محدودیت‌های بین‌المللی در تبادلات مالی یکی از دلایل رشد جایگاه رمزارزها به عنوان راه‌حل جایگزین بود.
مهم‌ترین انگیزه کاربران برای مبادله تتر به ترتیب ترید رمزارزها، جایگزین برای سرمایه‌گذاری ارزی و نقل و انتقال مالی است.


گزارش سال ۱۴۰۱ تترلند با آمارهایی از بازار رمزارز و این پلتفرم به‌صورت عمومی منتشر شد. بررسی‌ روند توسعه تبادل رمزارز در کشور نشان از رشد ۴۰ درصدی معاملات در سال ۱۴۰۱ دارد که محدودیت‌های بین‌المللی در تبادلات مالی یکی از دلایل رشد جایگاه رمزارزها به عنوان راه‌حل جایگزین بود.

داده‌های این گزارش می‌گویند در سال ۱۴۰۱ تعداد سکوهای تبادل رمزارز رشد ۱۰۹ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۰ تجربه کرده و از ۳۶۷ سکو به ۷۰۴ خدمات‌دهنده رسیده است.

نرخ تتر در سال گذشته به طور میانگین بیش از ۳۰ درصد رشد پیدا کرده است. از سال ۱۳۹۹ شیب رشد ارزش تتر در مقایسه با تومان دوچندان شده و به طور میانگین سالانه نرخ تتر از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ ، ۲٫۸ برابر شده است.

ویژگی‌ها و رفتار کاربران تترلند

آمارهای تهیه شده از کاربران نشان می‌دهند که تعداد کاربران تترلند در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با ۱۴۰۰ رشد ۸۷٫۶ درصدی داشت. بیشترین کاربران از استان‌های تهران، خراسان رضوی و فارس بودند و استان‌های سیستان و بلوچستان، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد کمترین کاربر را دارند.

مدت حضور کاربران در وب‌سایت و اپلیکیشن تترلند در سال ۱۴۰۱، معادل ۲۹۱ سال بود. در مجموع ۲۸٫۸ میلیون بازدید در سال ۱۴۰۱ صورت گرفت و تعداد کاربران در مقایسه با انتهای سال ۱۴۰۰ رشد ۸۷٫۶ درصدی داشت.

از سال ۱۳۹۷ تا کنون بیش از ۱۴٫۷ میلیون بازدید یکتا از این وب‌سایت و اپلیکیشن انجام شده است. بنابراین از ابتدای فعالیت تترلند حدود ۱۶٫۷ درصد از جمعیت ایران حداقل یک بار از این سکوی تبادل تتر بازدید کرده‌اند.

میانگین سنی کاربران تترلند ۳۲ سال است و بیش از ۳۸ درصد کاربران بین ۲۵ تا ۳۵ سال سن دارند. جوان‌ترین کاربر فعال تترلند که رمزارز معامله کرده، در تولد ۱۸ سالگی ثبت نام و احراز هویت کرده و تراکنش خود را انجام داده است. مسن‌ترین کاربر فعال تترلند هم ۶۹ سال سن دارد.

در میان کاربران سهم مردان ۷۹ درصد و سهم زنان ۲۱ درصد گزارش شده که سهم زنان ۴ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ بیشتر است.

در این گزارش آمده که «در حال حاضر همه فعالان رمزارزی شامل تریدرها و سرمایه‌گذارهای دلاری و افرادی که به انتقال پول نیاز دارند، تترلند را به عنوان راهکاری مناسب می‌شناسند.» به طور کلی مهم‌ترین انگیزه کاربران برای مبادله تتر به ترتیب ترید رمزارزها، جایگزین برای سرمایه‌گذاری ارزی و نقل و انتقال مالی است. سهم این انگیزه‌ها به نسبت سال ۱۴۰۰ تغییر کرده است. ترید رمزارزها ۲۷ درصد سهم کمتری پیدا کرده و در مقابل سهم جایگزین برای سرمایه‌گذاری ارزی و نقل و انتقال مالی افزایش پیدا کرده است.

تعداد خریداران در سال ۱۴۰۱ هم مانند ۱۴۰۰، از فروشندگان تتر بیشتر بود. تترلند این موضوع را ناشی از نیاز کاربران به ورود و سرمایه‌گذاری در بازار رمزارز و نیاز خریداران برای حفظ سرمایه و جلوگیری از مخاطرات تورم موجود می‌داند.

رشد متوسط ۶٫۱ درصدی تتر به صورت ماهانه

تعداد معامله‌های تترلند نسبت به سال ۱۴۰۰، حدود ۱۱ درصد رشد داشته، میانگین نرخ تتر در سال ۱۴۰۱ برابر با ۳۵ هزار و ۵۵۹ تومان بوده و میانگین حجم معامله هر کاربر در این سال ۲ هزار و ۱۴۵ تتر گزارش شده است. در بهمن ماه رکورد تعداد و حجم معامله‌ی ماهانه شکسته شد و ۲۲ اردیبهشت پرمعامله‌ترین روز سال بود. تتر به طور متوسط ماهانه ۶٫۱ درصد رشد داشت.

با وجود رشدی که در تعداد معامله‌ها نسبت به سال ۱۴۰۰ اتفاق افتاد، حجم معامله‌ها در سال ۱۴۰۱ کاهش ۲۱٫۱ درصدی پیدا کرد. نمودار نشان می‌دهد که حجم و تعداد معامله‌ها در مهرماه به پایین‌ترین میزان رسیده است.

۹۵ درصد تسویه‌های تومان به موقع انجام شد

در تترلند هر هفته بیش از ۱۹۰ هزار درخواست دریافت نرخ تتر از طریق API ارسال می‌شود. بیش از ۳۲ سکوی تبادل رمزارزی از API نرخ تترلند استفاده می‌کنند. نرخ تتر در تلگرام تترلند در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۳۶ میلیون بار مشاهده شد. نرخ تتر در سال گذشته ۳ هزار و ۴۲۴ بار تغییر کرد.

یکی از موضوعات مهم برای خریداران و فروشندگان تتر تسویه سریع است، در سال ۱۴۰۱، ۹۵ درصد تسویه‌های تومان به موقع انجام شد. ۱۹ روز از این سال هم به دلیل اختلال در شبکه بانکی و شاپرک، تسویه‌های تترلند با اختلال مواجه شد.

این گزارش می‌گوید که تمام کاربران تترلند می‌توانند احراز هویت خود را در کمتر از ۱۰ دقیقه تکمیل کنند؛ البته اختلال اینترنت باعث شد تا در نیمه دوم سال کاربران با مشکل بارگذاری تصاویر و ویدئو احراز هویت مواجه شوند. بررسی احراز هویت پس از ارسال درخواست در کمتر از ۱۰ دقیقه انجام می‌شود.

بیشترین دلیل نارضایتی کاربران محدودیت برداشت تتر در اولین تراکنش است. از میان خدمات تترلند چهار خدمت خرید و فروش آسان، بازار تترلند، مبدل رمزارزی و تسویه فوری تومان پرطرفدارتر بوده که تسویه فوری بیشترین رضایت را به میزان ۹۳ درصد از سوی کاربران به دنبال داشته است. همچنین با رونمایی از شیوه معامله تک نرخی از دی ماه ۱۴۰۰، میزان رضایت از سرویس معامله آسان تتر ۹۱ درصد شد که رضایتمندی را ۱۰ درصد افزایش داد.

بدون کارمزد بودن مبدل رمزارزی تترلند هم باعث شد کاربران این پلتفرم در سال ۱۴۰۱، ۲٫۳ میلیارد تومان صرفه‌جویی کنند و سرمایه‌گذاری به‌صرفه‌تری داشته باشند.

در تترلند در راستای کمک به محیط زیست، فقط قراردادهای کاری و تجاری‌ای که به امضا و مهر نیاز دارند چاپ می‌شوند. همچنین ۲۰ اردیبهشت هر سال به تعداد سال‌های سپری‌شده تترلند، نهال کاشته می‌شود.

تحولات تترلند در سال گذشته

در سال گذشته علاوه بر بهبود تبادل تتر/تومان، تترلند ابزارهایی مثل تبدیل سریع تتر/تومان در کیف پول، «بازار» برای سفارش‌گذاری پیشرفته‌تر در نرخ خرید یا فروش مدنظر هر کاربر و «مبدل» برای خرید آسان و تشکیل سبد رمزارزی را به کاربران عرضه کرد.

مهم‌ترین تحولات سال ۱۴۰۱ بر اساس این گزارش سطح‌بندی کاربران و کارمزدها، رونمایی از کیف پول تتری امن، انتشار نسخه ۶ تترلند، رونمایی هویت بصری جدید، رونمایی NFT هویت بصری، افزودن سرویس G2FA برای حساب کاربری، رونمایی مبدل رمزارزی بدون کارمزد، راه‌اندازی سرویس انتقال بانکی، راه‌اندازی سرویس واریز و برداشت پرداختیاری، رونمایی سرویس تبدیل سریع تتر، کارمزد رایگان برای دعوت دوستان، رونمایی بازار تترلند، افزودن بخش راهنمای استفاده، افزودن ۱۴ بانک به سرویس تسویه فوری، افزودن بیش از ۲۷۰ رمزارز در مبدل رمزارزی و انتقال داخلی تتر بدون کارمزد است.


امتیاز: 5 (از 1 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد