hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > آغاز رؤیای المپیک

آغاز رؤیای المپیک

تیم ملی فوتبال امید ایران در نخستین بازی خود در مسابقات قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا و انتخابی المپیک ۲۰۲۰ توکیو از ساعت ۱۳:۴۵ امروز در ورزشگاه تینسولالون شهر سونگلای تایلند به میدان می‌رود.
رقابت‌هایی که به غیر از ژاپن که میزبان المپیک است و بدون شرکت در مسابقات انتخابی در آن حضور دارد، 3 تیم برتر این مسابقات می‌توانند مجوز حضور در المپیک ۲۰۲۰ را به دست آورند. شاگردان حمید استیلی در گروه C با چین، کره جنوبی و ازبکستان همگروه هستند و در نخستین گام برابر ازبکستان صف آرایی می‌کنند. ازبکستان قهرمانی دوره پیشین این رقابت‌هاست و در این دوره هم می‌خواهد علاوه بر دفاع از عنوان قهرمانی خود، راهی المپیک توکیو شود. قضاوت دیدار امروز را خمیس الماری از قطر برعهده دارد.
امیدها در حالی در مرحله نهایی شانس خود را برای صعود به المپیک آزمایش می‌کنند که مسیر پرپیچ و خمی را تا به اینجا طی کرده‌اند. این تیم کار خود را با زلاتکو کرانچار شروع کرد، با فرهاد مجیدی ادامه داد و در نهایت سکان هدایتش به حمید استیلی رسید. تیم امید که در مرحله قبلی، کرانچار را به‌عنوان سرمربی روی نیمکت داشت و استیلی هم مدیر فنی‌اش بود، بعد از پیروزی مقابل ترکمنستان و یمن، برابر عراق متوقف شد تا با تفاضل گل کمتر دوم شود و درنهایت امیدهای ایران به‌عنوان یکی از تیم‌های دوم برتر گروه‌های یازده گانه به مرحله نهایی راه یافتند. ازبکستان هم با برتری برابر هند و تساوی بدون گل مقابل تاجیکستان بواسطه تفاضل گل بهتر صدرنشین گروه خودش شد. گفتنی است، پاکستان هم در این گروه بود که از بازی‌ها انصراف داد.
با تمام این اوصاف، می‌توان مدعی شد آماده‌سازی بسیار خوب و مناسبی برای تیم ملی امید ایران نسبت به ادوار قبلی توسط فدراسیون فوتبال تدارک دیده شد. این تیم از بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا مدام در اردو بوده و بازی‌های تدارکاتی زیادی هم انجام داده است. امیدها در زمان سرمربیگری فرهاد مجیدی، دو بار در تاشکند به مصاف ازبکستان رفتند که ۲ باخت ماحصل آن بود و تیم امید از زمان حضور استیلی یک برد، 3 تساوی و ۲ شکست در بازی‌های تدارکاتی اش به دست آورد. این تیم در تمام بازی‌ها هم گل زد و هم گل خورد که آخرین آن تساوی ۲ - ۲ برابر قطر بود. در سمت مقابل، ازبک‌ها نیز با آمادگی فراوانی پا به این مسابقات گذاشته‌اند. این تیم که اردوی آخرش را در امارات برگزار کرد، در 5 مسابقه آخر دوستانه‌شان به برتری رسیده و ۲۰ گل هم به ثمر رسانده است. آنها ۲ بار تیم زیر ۲۳ سال عراق را شکست دادند و در آخرین بازی‌شان هم در بانکوک، قطر را 3-1 مغلوب کردند. این تیم در سال ۲۰۱۹ تنها در یک بازی شکست خورد که در مصاف با امارات بود. لیوبینکو درولوویچ صربستانی هدایت ازبک‌ها را برعهده دارد؛ کسی که در جام جهانی ۱۹۹۸ و یورو ۲۰۰۰ در میان نسل طلایی یوگسلاوی حضور داشت. البته او مقابل ایران در جام جهانی 98 به میدان نرفت اما یکی از ستاره‌های کشورش در یورو ۲۰۰۰ بود. درولوویچ که تبحر خاصی در کار کردن با جوانان دارد، سال ۲۰۱۳ تیم زیر ۱۹ سال صربستان را قهرمان اروپا کرد. او که سرمربی مقدونیه نیز بوده، از سال ۲۰۱۹ سرمربی تیم زیر ۲۳ سال ازبکستان شده و امیدوار است با این تیم نیز به موفقیت برسد. تیمی که ۱۰ بازیکنش از نسف قارشی و 5 بازیکن آن هم در بنیادکار، دو تیم نام آشنای ازبکستان بازی می‌کنند.
امیدهای ایران هم در حالی زودتر از بقیه به سونگلا که شهری کوچک در جنوب تایلند است، رسیدند که معراج اسماعیلی به‌دلیل مصدومیت از ناحیه همسترینگ فرصت بازی در دیدار اول را از دست داد و احتمالاً حبیب فرعباسی دروازه بان نفت مسجدسلیمان جانشین او خواهد شد. اللهیار صیادمنش مهاجم استانبول اسپور که با ۱۸ سال جوان‌ترین مهره تیم امید است و به همراه مهدی مهدی‌خانی که در واراژدین کرواسی بازی می‌کند، ۲ لژیونر تیم محسوب می‌شوند و بقیه بازیکنان از ۱۴ تیم لیگ برتری به جمع فهرست ۲۳ نفره نهایی استیلی راه یافتند. بازیکنانی مانند امیر روستایی (پرسپولیس)، رضا شکاری (تراکتور)، مهدی قائدی (استقلال) در آن حضور دارند و امید نورافکن هافبک سپاهان هم کاپیتان‌شان است. ضمن اینکه محمد محبی که در بازی‌های اخیر تیم ملی بزرگسالان جزو نفرات موردنظر مارک ویلموتس بود نیز در این تیم حضور دارد و استیلی امیدوار است با این ستاره‌های جوان، بتواند طلسم 44 ساله را بشکند و امیدهای ایران بالاخره راهی المپیک شوند. بدون تردید طلسم نرسیدن به المپیک که از مرز 4 دهه هم گذشته، بزرگ‌ترین حسرت ورزشی ایران محسوب می‌شود. در این شرایط، استیلی و شاگردانش وظیفه مهم و بزرگی بردوش دارند و هدفشان چیزی جز تعبیر یک رؤیا نیست. در واقع اگر آنها موفق به انجام این مهم شوند، نام‌شان به‌عنوان بخش مهمی از تاریخ فوتبال ایران ثبت خواهد شد.

عملکرد امیدها در 3 دوره گذشته

برگزاری مسابقات قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا با شیوه فعلی از سال ۲۰۱۳ آغاز شد و دور دوم آن در سال ۲۰۱۶ و دور سوم در سال ۲۰۱۸ برگزار شد. ایران در سال ۲۰۱۸ نتوانست مجوز صعود به مرحله نهایی را کسب کند اما در سوی مقابل ازبک‌ها هر 3 دوره به مرحله نهایی راه پیدا کردند و در دوره قبلی که در چین برگزار می‌شد با شکست ویتنام، قهرمان شدند. ایران سال ۲۰۱۳ با هومن افاضلی در گروهی که استرالیا و ژاپن اول و دوم شدند، با 4 امتیاز بالاتر از کویت در رده سوم قرار گرفت. 3 سال بعد تیم با محمد خاکپور عازم قطر شد. ۲ پیروزی برابر سوریه و چین باعث شد تا با ۶ امتیاز بعد از قطر دوم شویم و به یک چهارم برسیم اما شکست 3-0 مقابل ژاپن به ماجراجویی آن تیم پایان داد.
                                   
                                                                         
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد