hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > خواب مرگ؛ برنامه ریزی برای جمعیت براساس آمار ۷ سال پیش!

خواب مرگ؛ برنامه ریزی برای جمعیت براساس آمار ۷ سال پیش!

در حالی رونمایی از اطلس ملی جمعیت جهت برنامه ریزی در حوزه جمعیت برای حال و ۱۰ سال آینده رونمایی شد که آمار این اطلس از سرشماری سال ۹۵ بدست آمده است.

اطلس ملی جمعیت امروز با حضور انسیه خزعلی، معاون زنان و خانواده رئیس جمهور، علی جاویدانه معاون سازمان برنامه و بودجه و رئیس سازمان نقشه برداری و اهالی رسانه رونمایی شد.

به گفته کارشناسان اطلس یکی از بهترین و مؤثرترین راه‌های ارائه آمار و اطلاعات است و تحقق هر برنامه منوط به بهره گیری از آمار و اطلاعات دقیق و بهنگام است و سازمان نقشه برداری کشور به عنوان سازمان ملی و راهبرد تهیه و ارائه اطلاعات مکانی کشور و مرجع اصلی سیاستگذاری، فرهنگسازی و برنامه ریزی های کلان در این حوزه، وظیفه تدوین و بازنگری اطلس‌های ملی را برعهده دارد.

اطلس‌های ملی بر اساس آخرین آمار و اطلاعات دریافت شده از مراجع اطلاعاتی و با استفاده از روش‌های گرافیکی نوین، آمار و اطلاعات را در قالب نقشه، نمودار و جدول نمایش داده و با طراحی و صفحه آرایی مناسب در کنار تصاویر و گزارش‌های تحلیلی، امکان استفاده بهینه از داده‌ها را برای کاربران فراهم می‌کنند.

نگارش اطلس بر اساس اطلاعات آماری سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵

علی جاویدانه رئیس سازمان نقشه برداری کشور درباره این اطلس گفت: اطلس جمعیت نگارش چهارم این اطلس است که بر اساس اطلاعات آماری سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ تهیه شده و مرکز آمار به عنوان متولی سرشماری نفوس و مسکن در کشور از سال ۱۳۳۵ تاکنون ۸ نوبت سرشماری را اجرا کرده است.

جاویدانه بیان داشت: با تصویب طرح اطلس ملی در سال ۱۳۷۰، اولین جلد اطلس ملی جمعیت با اطلاعات سرشماری سال ۱۳۶۵ منتشر شد و پس از آن، ارائه اطلاعات تفصیلی هر دوره از سرشماری‌ها این اطلس بهنگام و منتشر شده است.

وی با اشاره به اینکه این نسخه با همکاری تنگاتنگ بین سازمان نقشه برداری و مرکز آمار ایران تدوین شده است، گفت: در تمام نسخه‌های اطلس جمعیت، سیاست سازمان نقشه برداری کشور بر حفظ قالب اصلی و ارتقای کیفی در ارائه اطلاعات استوار بوده است.

معاون سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: در تهیه این اطلس علاوه بر شناخت و بررسی وضع موجود، نگاه به گذشته یا نمایش روند تغییرات جمعیتی حداقل برای یک دوره ۱۰ ساله و با رویکردی به آینده مدنظر قرار گرفته است.

مسأله جمعیت را با اتکاء به نرخ‌های جمعیت سال ۹۵ نمی‌توان برنامه ریزی کرد

انسیه خزعلی در مراسم رونمایی از اطلس ملی جمعیت گفت: این اطلس در تحلیل وضعیت و برنامه ریزی استان‌ها در حوزه جمعیت به صورت جامع حائز اهمیت است.

وی افزود: همچنین برای اطلاع رسانی و اختصاص بودجه مناسب نیز این اطلس مورد توجه است.

خزعلی گفت: مسأله جمعیت را با اتکاء به نرخ‌های جمعیت سال ۹۵ نمی‌توان برنامه ریزی کرد طی سال‌های اخیر سیر جمعیت نزولی بوده و اکنون باید بروز و ساعت داده‌ها را بررسی و به صورت محیطی و سرزمینی علت‌ها را بررسی کرد.

لزوم تهیه اطلس بر اساس آمار جدید

بحران کاهش جمعیت یکی از موضوعات مهم در کشور است که بسیاری از کارشناسان و جامعه شناسان نسبت به ایجاد آن هشدار داده اند و خواستار برنامه ریزی مسئولان در این حوزه شده اند. اکنون اطلس جمعیت جهت برنامه ریزی در حوزه جمعیت برای حال و ۱۰ سال آینده رونمایی شد در حالی آمار این اطلس از سرشماری سال ۹۵ بدست آمده و مربوط به ۷ سال پیش است.

شرایط آماری کشور نسبت به ۷ سال پیش به دلیل موضوعات مختلف مانند کرونا، مهاجرت، میزان موالید و مرگ و میر تغییر کرده و لازم است جهت برنامه ریزی در حوزه جمعیت از سرشماری‌های بروزتری استفاده کرد که قبل از بسته شدن پنجره جمعیتی راهکارهای مؤثری را اجرایی کرد.

البته مرکز آمار به عنوان متولی سرشماری نفوس و مسکن در کشور از سال ۱۳۳۵ تاکنون ۸ نوبت سرشماری را اجرا کرده و آخرین سرشماری مربوط به سال ۹۵ است و به نظر می‌رسد انجام سرشماری جدید برای آینده نگری و برنامه ریزی‌های دقیق امری ضروری است.

منبع: mehrnews-5788247

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد