hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > سیستان و بلوچستان > توسعه کشاورزی و تامین آب صنعت و آشامیدنی با افتتاح سد کهیر

توسعه کشاورزی و تامین آب صنعت و آشامیدنی با افتتاح سد کهیر

معاون اجرایی پروژه سد کهیر کنارک گفت: اهداف اصلی ساخت سدکهیر با مجوز تخصیص ۶۴ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب در سال برای ۳.۸ میلیون متر مکعب در سال جهت تامین آب آشامیدنی روستاهای محدوده سد کهیر،۱۰ میلیون متر مکعب در سال جهت تامین نیاز کشاورزی، ۲۶ میلیون متر مکعب در سال جهت تامین نیاز محیط زیست و پایداری جریان در پایین دست سد است.

 به گزارش رویداد ایران نریمان رضایی اظهار کرد: حوضه آبریز رودخانه کهیر در محل سد، حدود چهار هزار و ۵۹۶ کیلومتر مربع وسعت دارد، متوسط بارندگی سالانه برای حوضه آبریز رودخانه کهیر حدود ۱۶۶ میلی‌متر و میانگین آبدهی بلندمدت سالانه در محل سد مخزنی به میزان ۱۸۲ میلیون متر مکعب در سال برآورد شده است.

 معاون اجرایی پروژه سد کهیر کنارک با اشاره به اینکه تاکنون ۷۰۵ میلیارد تومان برای ساخت سد کهیر هزینه شده است، افزود: بر اساس نتایج مطالعات، ساخت سد کهیر از نوع بتنی غلتکی از نوع CMD به عنوان اولین سد از این خانواده در ایران به ارتفاع حدود ۵۵ متر در دستور کار قرار گرفته و از سال ۱۳۸۹ عملیات اجرایی آن آغاز شد.

وی ادامه داد: علاوه‌بر سد بتنی اصلی، در شمال شرقی محل سد اصلی، یک سد خاکی با نام زینچه به طول یک‌هزار و ۵۰۰ متر و ارتفاع ۲۳ متر و حجم خاکریزی حدود ۱.۵ میلیون متر مکعب نیز طراحی و اجرا شده است.

معاون اجرایی پروژه سد کهیر کنارک گفت: اهداف اصلی ساخت سدکهیر بر اساس آخرین مجوز تخصیص آب وزارت نیرو و بنا به تصمیم معاون وزیر در امور آب و آبفا تامین آب با مجوز تخصیص ۶۴ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب در سال برای ۳.۸ میلیون متر مکعب در سال جهت تامین آب آشامیدنی روستاهای محدوده سد کهیر، تخصیص ۲۵ میلیون متر مکعب در سال جهت تامین آب صنعت، ۱۰ میلیون متر مکعب در سال جهت تامین نیاز کشاورزی، ۲۶ میلیون متر مکعب در سال جهت تامین نیاز محیط زیست و پایداری جریان در پایین دست سد است.

وی ادامه داد: پروژه سد کهیر در دوران ساخت حدود ۷۰۰ نفر بصورت مستقیم و به همین میزان بصورت غیرمستقیم در این طرح اشتغالزایی صورت گرفته است.

رضایی گفت: مجموع اشتغال حاصل از توسعه کشاورزی، صنایع و گردشگری در حدود یک‌هزار و ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و حدود ۸۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم برآورد می‌شود.

وی با بیان اینکه تخصیص آب آشامیدنی سد کهیر شامل طرح آبرسانی به مجتمع ۵۵ روستایی زیر مجموعه سد کهیر در شهرستان کنارک است، خاطرنشان کرد: جمعیت روستاهای مورد نظر برای سال مقصد طرح یعنی سال ۱۴۲۵ حدود ۶۵ هزار و ۲۰۰ نفر و متوسط آب مورد نیاز آنها ۱۲۶ لیتر در ثانیه است.

معاون اجرایی پروژه سد کهیر کنارک گفت: با اعمال ضریب حداکثر روزانه به مقدار ۱.۵ حداکثر دبی لحظه‌ای ۱۸۹ لیتر در ثانیه به دست می‌آید که با در نظر گرفتن افت تصفیه خانه ۱۹۵ لیتر در ثانیه برآورد شده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد