hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > صدای کالای ایرانی درآمد!

صدای کالای ایرانی درآمد!

حمایت از تولید ملی، رکن اساسی رشد و گسترش اقتصاد یک کشور به شمار می‌آید که در واقع، ثمره خودباوری و محصول شناخت ضرورت خودکفایی است. «کالای ایرانی» عنوان برنامه‌ای است که با هدف معرفی، ترویج و تبلیغ کالای ایرانی، تولید داخلی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی و مقابله با مصرف بی رویه کالای خارجی.
کالای ایرانی حاصل تلاش دو گروه برنامه‌سازی به تهیه‌کنندگی الهام مصطفوی و حمیده سلطانی و گویندگی معصومه رفعتی و امیرحسین راسخ است که ازساعت 10 تا 11 روزهای شنبه تا پنجشنبه به صورت زنده روی آنتن می‌رود. این برنامه در گروه صنعت و بازرگانی رادیو اقتصاد تهیه و تولید می‌شود.
حمایت از تولید با کیفیت ایرانی
حمیده سلطانی، تهیه‌کننده و نویسنده برنامه «کالای ایرانی» درباره هدف شکل‌گیری برنامه به جام‌جم گفت: این برنامه در جهت حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی آغاز به کارکرده است. ما از تولیدکنندگان بخش‌های مختلف دعوت می‌کنیم تا درباره کالای تولیدی خودشان صحبت کنند. وضعیت فعلی، توانمندی‌ها، خواسته‌ها و طرح مشکلات‌شان محورهای گفت‌وگو با تولیدکنندگان کالاهای داخلی است.
تمرکز برنامه روی کالاهایی است که در موردشان تهدید واردات وجود دارد و برای تولیدشان توانمندی داخلی هست.
وی ادامه داد: البته از تولیدکنندگان کالاهایی که به خودکفایی رسیده‌اند و تهدید واردات درباره‌شان نداریم نیز برای نشان دادن توانمندی تولید کنندگان ایرانی و نمونه‌های موفق دعوت می‌کنیم. وقتی درباره کالایی صحبت می‌کنیم از همه زوایا آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. این شامل مواد اولیه، فرآیند تولید، استفاده از دانش روز دنیا، استاندارد و کیفیت، قیمت، خدمات پس از فروش و... از زبان تولیدکننده و مصرف‌کننده. هر صنعتی مشکلات خاص خودش را دارد، ولی در خیلی از صنایع ما توانمند هستیم.
سلطانی عنوان کرد: این برنامه صرفا برنامه‌ای مخصوص تولیدکننده ایرانی نیست. وقتی می‌گوییم کالای ایرانی هم به تولیدکننده و هم به مصرف کننده توجه می‌کنیم. از روز اول هم صحبت ما با شنونده‌ها همین بود. یعنی فرصتی است برای تولیدکنندگان که علاوه بر معرفی توانمندی‌ها، مشکلات و خواسته‌هایشان را مطرح کنند. از طرفی این فرصت برای مخاطب نیز هست که او هم انتظارات، خواسته‌ها، گله و شکایت و رضایت از تولیدکنندگان رامطرح کند. روزهای پنجشنبه را به بررسی سهم همه افراد اختصاص داده‌ایم که هر فردی در هر جایگاهی چقدر در حمایت از کالای ایرانی موثراست.
این تهیه‌کننده رادیو درباره مشارکت مخاطبان گفت: من فکر می‌کنم همین که مخاطبان با برنامه تماس می‌گیرند و دغدغه و مشکلات شان را مطرح می‌کنند، یعنی به برنامه اعتماد دارند و فکر می‌کنند که تاثیرگذاراست. شعار ما در برنامه این است «حمایت از تولید با کیفیت ایرانی.»
نویسنده برنامه «کالای ایرانی»عنوان کرد: با توجه به موضوع برنامه، تحقیق و پژوهش ضروری است، چون برای تولیدات اطلاعات تخصصی لازم است و پشتوانه برنامه همین تحقیق و پژوهش است. بیشتر اوقات قبل از این‌که تولیدکننده درباره سختی‌ها و مشکلاتش صحبت کند ما آنها را می‌دانیم.
این مساله ناراحت کننده است .
تولیدکننده، اولین متضرر کالای بی‌کیفیت
امیرحسین راسخ گوینده برنامه کالای ایرانی درباره اجرای این برنامه گفت: اگر موضوع برنامه خیلی تخصصی باشد با یک کارشناس مشورت می‌کنم، ضمن این‌که زیر ساخت‌های پایه صنایع مختلف دارای مشترکاتی است که کار فهم آن صنعت را خیلی دشوار نمی‌کند. از سویی دیگر تجربه تقریبا دو دهه‌ای اجرا و دیدن کارشناسان متعدد از دولت‌ها و مجالس مختلف، استادان دانشگاه و فعالان اقتصادی هم به من کمک می‌کند.
وی ادامه داد: مهم‌ترین نکته در کنار سوالاتی که از مهمان برنامه می‌پرسم پرداختن به دغدغه مردم درباره آن کالا یا صنعت است بویژه وقتی که کالای مورد نظر مورد استفاده زیاد مردم است، البته این دغدغه فقط من نیست چون تهیه‌کننده برنامه بخشی از این مساله را به‌عهده گزارشگر می‌گذارد و در گزارش‌ها به عمده دغدغه‌ها می‌پردازیم اما چون برنامه زنده است و سوالات مردم هم متنوع باید به پرسش‌هایی بپردازیم که خیال مردم را در آن مورد راحت کنیم یا برعکس ضعف آن را به گوش تولیدکنندگان برسانیم.
وی معتقداست: این‌که بگوییم برای مصرف کالای با‌کیفیت ایرانی باید فرهنگسازی کرد و با تعصب آن را خرید حرف درستی است اما تا زمانی که تولیدکننده به این حقیقت نرسد که با تولید بی‌کیفیت، اولین متضرر، خود تولیدکننده است، کار درست نخواهد شد. متاسفانه تولیدکننده‌ها این موضوع را می‌دانند و به زبان هم می‌آورند اما به این باور نرسیدند که با تولید کالای بی کیفیت، خود تولیدکننده ضرر خواهد کرد، برای همین معدود تولیدکننده ایرانی می‌بینم یا با آن مصاحبه می‌کنم که چشم‌اندازش حضور در بازارهای جهانی باشد.
اقتصاد دانش بنیان
امیرحسین راسخ، گوینده درباره سوالات مردم توضیح داد: درباره موضوع برنامه، سوالاتی که مردم بپرسند حتی سوالات ابتدایی و غیرکارشناسی مطرح می‌شود، اما سعی ما آن است که به سوالات جهت کارشناسی داده شود تا مباحث برای مخاطبان کاربردی و کارشناسی باشد. یعنی ما به همه اقشار توجه می‌کنیم تا برنامه مورد استفاده‌شان قرار بگیرد.
وی عنوان کرد: به اعتقاد من باید رسانه‌ها انرژی خودشان را صرفا اقتصاد دانش بنیان کنند، بلکه در یک دهه آینده بتوانیم دستاوردی داشته باشیم.گرچه اکنون شرکت‌های دانش بنیان نیز هم با چالش بازار مواجهند. زیرا صنعت فعلی ما با مشکلات جدی مواجه است. در شرایطی که نسبت سرمایه ثابت به سرمایه متغیر بیشتر است، جذب سرمایه هم به دشواری اتفاق می‌افتد، بنابراین اگر تسهیلات رایگان هم باشد به دشواری این اتفاق می‌افتد، اما نباید نا امید بود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد