hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > علائم تشخیص لوپوس چیست؟

علائم تشخیص لوپوس چیست؟

لوپوس، یک بیماری خودایمنی مزمن و اختلالی مادام العمر در سیستم ایمنی بدن است که می‌تواند ارگان‌های زیادی به خصوص پوست، مفاصل، خون، کلیه ها و حتی سیستم عصبی مرکزی را درگیر کند.

در این بیماری سلول‌های ایمنی به بافت‌های سالم بدن حمله کرده و باعث التهاب بافت و آسیب‌رسیدن به آن می‌شوند؛ علائم لوپوس گاهی تنها به پوست محدود می‌شود، اما در بیشتر موارد، لوپوس در بروز مشکلات داخلی مانند درد مفاصل نیز نقش دارد. حتی در موارد شدیدتر ممکن است به قلب، کلیه‌ها و سایر اندام‌های حیاتی نیز آسیب وارد شود. اگرچه هیچ دارویی برای این بیماری وجود ندارد، با انجام بعضی درمان‌ها می‌توان آسیب را به حداقل رسانید.

درد مفاصل

معمولا اولین علامت لوپوس، درد در ناحیه مفاصل و عضلات است. این درد به طور همزمان در هر دو طرف بدن به ویژه در مفاصل مچ دست‌، انگشتان و زانو ایجاد می‌شود. در صورت ابتلا به لوپوس، مفاصل ملتهب به نظر می‌رسند و هنگام لمس کردن آن‌ها فرد احساس گرما احساس می‌کند، اما برخلاف آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی، لوپوس معمولا آسیب دائمی به مفاصل وارد نمی‌کند.

 جوش‌های پوستی پروانه‌ای شکل

جوش‌های پروانه‌ای که در دو طرف گونه ها و روی تیغه بینی دیده می‌شود، از نشانه‌های آشکار لوپوس است. حساسیت به نور خورشید، بروز لکه‌های پوسته‌پوسته قرمز رنگ، جوش‌های پوستی فلس مانند و بنفش رنگ در قسمت‌های مختلف بدن نظیر صورت، گردن و سینه بعضی دیگر از مشکلات پوستی رایج در این بیماری است؛ برخی مبتلایان نیز زخم‌های دهانی را تجربه می‌کنند.

بروز تغییرات در ناخن ها

لوپوس ممکن است باعث ایجاد ترک در ناخن‌ها و جدا شدن آن‌ها شود؛ رنگ ناخن‌ها نیز ممکن است با بروز لکه‌های آبی یا قرمز در قاعده آن‌ها تغییر کند؛ التهاب در عروق خونی کوچک، باعث ایجاد این لکه‌ها در بستر ناخن می‌شود. در اثر تورم پوست نواحی اطراف انتهای ناخن نیز قرمز  می‌شود.

تب و خستگی

اکثر افراد مبتلا به لوپوس درجاتی از خستگی را تجربه می‌کنند؛ در بسیاری از موارد، خستگی آنقدر شدید است که ورزش و سایر فعالیت‌های روزانه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. گاهی اوقات نیز بیماران دچار تب می‌شوند؛ این تب ناشناخته ممکن است تنها نشانه هشدار دهنده لوپوس در برخی افراد باشد

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد