hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > آموزش مهارت‌آموزی ۳۰ هزار نفر در محیط کار

آموزش مهارت‌آموزی ۳۰ هزار نفر در محیط کار

مدیر کل آموزش فنی‌وحرفه‌ای خراسان رضوی گفت: تفاهم‌نامه پنج‌جانبه‌ای بین اداره کل فنی‌وحرفه‌ای، معاونت اقتصادی استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق و بسیج اصناف و کمیته امداد استان آماده کرده‌ایم تا با استفاده از ظرفیت مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار ۳۰ هزار نفر را در شهر مشهد آموزش دهیم.

مشهدپایگاه خبری رویداد ایران-افشین رحیمی گل‌خندان  در نشست خبری با اصحاب رسانه که در اداره کل آموزش فنی‌وحرفه‌ای خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از سیاست‌های سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور در سال جاری تعیین نهضت مهارت‌آموزی در گام دوم انقلاب به عنوان سیاست کلی اداره کل است که ریزبرنامه‌هایی دارد. یکی دیگر از مباحث مهم ما نیز مردمی‌کردن آموزش‌هاست.

 وی با اشاره به اینکه ما برنامه‌ای به نام مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار داریم، تصریح کرد: در این برنامه سالانه ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ نفر در واحدهای صنفی مهارت‌آموزی می‌کردند؛ مورد ارزشیابی قرار می‌گرفتند و در نهایت به آن‌ها گواهینامه مهارت اعطا می‌شد. بیش از ۸۰ درصد این افراد پس از کسب مهارت جذب بازار کار می‌شوند. هدفگذاری آموزش ۳۰ هزار نفر نسبت به قبل بیشتر بوده اما با توجه به ظرفیت استان باز هم تعداد بالایی نیست. ما ۱۲۰ هزار واحد صنفی داریم که برای آموزش ۳۰ هزار نفر از ۲۵ درصد این واحدهای صنفی استفاده خواهیم کرد. این تفاهم‌نامه در یک یا ۲ هفته آینده مبادله خواهد شد.

 مدیر کل آموزش فنی‌وحرفه‌ای خراسان رضوی در خصوص صدور مجوز آموزشگاه‌های آزاد بیان کرد: ما ۸۰۰ آموزشگاه داشتیم که سال گذشته به ۹۰۰ آموزشگاه جدید در استان مجوز دادیم. در واقع در یک سال به اندازه ۴۳ سال مجوز دادیم.

 وی خاطرنشان کرد: ما در سال گذشته به ۴۲ واحد صنعتی مجوز مرکز جوار دادیم. امسال نیز برنامه داریم که ۵۳ مرکز جوار کارگاهی ایجاد شود. به اندازه ۴۴ سال در یک سال مرکز جوار ایجاد خواهیم کرد.

 رحیمی گل‌خندان افزود: ظرفیت دیگری که از سال گذشته شروع شده، این است که ما آمادگی داریم تعدادی از مراکز و کارگاه‌ها را در قالب مولدسازی و برون‌سپاری به صاحبان صنعت واگذار کنیم. سال گذشته اعتبار تجهیزاتی ما ۲۱ میلیارد بود که بخش اعظمی صرف تنها یکی ۲ مرکز شد. 

 مدیر کل آموزش فنی‌وحرفه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه ما در زمینه توسعه عدالت اجتماعی آموزش روستاییان و عشایر را در دستور کار داریم، عنوان کرد: این آموزش‌ها یکی از برنامه‌های ما در توسعه عدالت اجتماعی است. توجه به زنان و گروه‌های آسیب‌پذیر یکی دیگر از برنامه‌ها در راستای توسعه عدالت اجتماعی است. 

 وی اضافه کرد: ۷۴ درصد یعنی سه‌چهارم آموزش‌های ما در حوزه خدمات، ۲۰ درصد در حوزه صنعت، چهار درصد در حوزه فرهنگ و هنر و ۲ درصد در حوزه کشاورزی است. ما طی سال گذشته ۱۰ هزار و ۹۷۴ نفر را در روستاها آموزش دادیم که شامل مشاغل خانگی، کشاورزی و صنعتی بود.

 رحیمی گل‌خندان گفت: ما در استان ۱۴۰۰ آموزشگاه آزاد و در مشهد حدود ۱۰۰۰ آموزشگاه داریم. در ۹۷ پادگان و ۱۲ ندامتگاه استان نیز آموزش مهارتی داریم. در حاشیه شهر مشهد و سه کلان‌شهر سبزوار، نیشابور و تربت‌ حیدریه ۹۵ آموزشگاه در حاشیه شهر و در کل استان در ۱۶۳ نقطه حاشیه شهر آموزشگاه داریم. در سال گذشته در بخش دولتی ۱۲۵۶ نفر در حاشیه شهر آموزش دیدند. ۵۰ دانشگاه، دانشکده و مراکز انتفاعی و غیر انتفاعی وزارت علوم نیز داریم. 

 مدیر کل آموزش فنی‌وحرفه‌ای خراسان رضوی افزود: در سال گذشته ۴۸۰۶ نفر از شاغلان آموزش مهارت دیدند. همچنین به ۵۹۶۲ نفر از زندانیان و ۸۰۰ نفر از پناهندگان آموزش دادیم. در سال گذشته ۹۶ هزار و ۷۶۹ نفر در آموزشگاه‌های آزاد و ۵۵ هزار و ۱۸۱ نفر در بخش دولتی و به طور کلی ۱۵۰ هزار نفر آموزش‌های مهارتی دیدند. همچنین طی سال گذشته ۱۴۴ هزار و ۳۲۳ نفر در استان سنجش صلاحیت حرفه‌ای شدند که ۷۳ درصد قبولی داشته است. 

 وی بیان کرد: اداره کل آموزش فنی‌وحرفه‌ای از ۲ سال گذشته به ایجاد مراکز نوآوری مهارتی وارد شده و ۲ مرکز طلا و جواهر و IT و ICT ایجاد کرده است. قرار است مرکز سومی نیز با همکاری معاونت علمی ریاست‌جمهوری در حوزه بازی‌سازی رایانه‌ای در سال جاری ایجاد کنیم. ما تکالیف خود را انجام دادیم و معاونت علمی و پارک علم و فناوری باید تکالیف خود را انجام دهند.

 رحیمی گل‌خندان با اشاره به اینکه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، تصریح کرد: ما ۱۰۸۱ حرفه آموزشی داریم. یکی از مشکلات ما نداشتن نیروی کار ماهر است که موجب شده همه نگاه‌ها به سمت فنی‌وحرفه ای باشد.

 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد