hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > توضیح فاطمی‌امین درباره ادعای اعطای خودرو به نمایندگان: آلوده به فساد نشده‌ام/ این آبروریزی‌ها ذخیره قبر و قیامت می‌شود

توضیح فاطمی‌امین درباره ادعای اعطای خودرو به نمایندگان: آلوده به فساد نشده‌ام/ این آبروریزی‌ها ذخیره قبر و قیامت می‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: اتهامی کذب در چند روز اخیر علیه دولت مردمی و مجلس انقلابی وارد شد و بنده به مردم اطمینان می‌دهم که خادم آنها در وزارت صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان آنها در مجلس آلوده به فساد نشده‌اند.

به گزارش رویداد ایران و به نقل از خبرآنلاین، سید رضا فاطمی امین در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جلسه بررسی طرح استیضاحش در دفاع از خود بیان کرد: امروز زمان همدلی و هم‌افزایی دولت مردمی و مجلس انقلابی است چرا که مساله امروز مساله کشور است. ما فرصت نداریم که درگیر حاشیه‌ها شویم ما اجازه نداریم که درگیر خودمان شویم. ما باید به دنبال جبران عقب‌ماندگی‌ها باشیم. باید به فکر معیشت مردم باشیم و این امر نیاز به همدلی و هم‌افزایی دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: در روزهای اخیر یک اتهام کذب منتشر شد که مردم هم متضرر شدند، اتهامی که نه در شأن دولت مردمی بود و نه در شأن مجلس انقلابی است. صرفا کذب محض بود. در چند روز گذشته بنده هرجا رفتم احساس کردم نگاه سنگینی به بنده است شما هم همین طور بودید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه خاطرنشان کرد: چرا باید با آبروی افراد اینگونه بازی شود. این آبروریزی‌ها ذخیره قبر و قیامت می‌شود. این اتهام ضربه به مجلس شورای اسلامی و دولت و اعتماد عمومی است. ملت ایران فاطمی امین به عنوان خادم شما آلوده به فساد نشده است. نمایندگان شما در مجلس آلوده به فساد نیستند.

وی خطاب به احمد علیرضا بیگی گفت: آقای علیرضابیگی از شما می‌خواهم اکنون بلند شوید و بگویید یک خودرو داده شده است و نه ۷۰ خودرو. چرا مجلس شورای اسلامی و دولت تخریب می‌شود؟ چرا برای کشور هزینه ایجاد می‌کنید؟ چرا باید مجلس انقلابی که ضد فساد است به چنین فسادی متهم شود؟ آیا این جنگ روانی نیست؟

فاطمی امین در ادامه خاطرنشان کرد: بنده از رئیس کمیسیون اصل ۹۰ پرسیدم و ایشان به بنده گفتم در اواخر سال ۱۳۹۹ و اوایل سال ۱۴۰۰ قبل از تشکیل دولت مردمی یک رابطه‌ای بین یکی از واحدهای مجلس و یک شرکت خودروساز خصوصی که متخلف بوده و اکنون در سازمان تعزیرات پرونده دارد شکل می‌گیرد. آقای پژمانفر گفتند اتفاقی افتاد و برای دو روز در تابلوی رفاهی مجلس شورای اسلامی شرایطی برای دریافت خودرو درج شد اما هیات رئیسه و رئیس مجلس شورای اسلامی بلافاصله به این موضوع ورود کرد و جلوی این کار را گرفت. چرا کاری که مربوط به نیمه اول سال ۱۴۰۰ بوده را به این استیضاح ربط می‌دهید استیضاح حق مجلس است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که استیضاح حق مجلس است، گفت: من در اینجا به سوال‌های شما پاسخ می‌دهم اما این روزها تیتر می‌زنند که لابی‌های آمریکایی فاطمی امین؛ این تیترها را چه کسانی می‌زنند؟ چه کسانی پول خرج می‌کنند؟ و منافع چه کسانی به خطر افتاده است که می‌گویند تیغ و گیوتین استیضاح، مگر اینجا قتلگاه است؟ شما سوال‌هایی می‌پرسید و من هم پاسخ می‌دهم من در مقام اجرا هستم و شما هم در مقام نظارت. اگر پاسخ‌های من منطقی بود که رای می‌گیرم و اگر منطقی نبود کار را به سرباز بعدی می‌سپارم پس دیگر دو قطبی سازی چه معنایی دارد.

وی اضافه کرد: می‌گویند اگر وزیر افتاد، بُرد مجلس است و در غیر این صورت باخت مجلس؛ چه کسانی دنبال دو قطبی سازی هستند. دولت مردمی و مجلس انقلابی باید با هم مسائل را حل کنند. چه کسانی از دو قطبی سازی نفع می‌برند این تعبیرات زیبنده نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خطاب به مردم ادامه داد: سخنران قبلی به ماجرای شرکتی اشاره کرد که ۳۰۰۰ میلیارد تومان گرانفروشی کرده و پرونده‌اش در تعزیرات مفتوح است. شرکتی که منافعش را در خطر دیده و حتی یکی از معاونان من را به قصد کشت مجروح کرد. چه کسانی پشت این افراد هستند و بعد از او دفاع کرده و در شعبه جناحی حاضر شده و با دفاع این متخلف را بیرون آورده است. این همان اژدهای هفت سر است. من به شما اطمینان می‌دهم که با رانت‌خواری و ویژه‌خواری مقابله می‌کنم و تاوان هم داده‌ام ولی مجلس پیگیری کند که این افراد چه کسانی هستند که حتی نیرو اجیر کرده تا با معاون من برخورد کنند؛ آقای آزادی‌خواه شما توضیح دهید وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره موضوع خودرو گفت مهم‌ترین مساله امروز بحث خودرو است بارها گفته‌ام که ما برای وضعیت خودرو یک برنامه چهار ساله داریم و اکنون در میانه راه هستیم. در همان ابتدا که مسئولیت را گرفتم دو راه پیش‌رو داشتم یا این‌که کوتاه بیایم و یا این‌که وارد میدان شده و مشکلات را حل کنم و من راه سخت را انتخاب کردم.

فاطمی امین با بیان این‌که صنعت خودرو مسائل و مشکلات زیادی دارد، اظهار کرد: اگر در گذشته توقف تولید خودرو و یا واردات را شاهد نبودیم این وضعیت را نمی‌دیدیم و یا این‌که از نیمه سال گذشته وارد جنگ ارزی شدیم. صنعت خودروسازی کشور مبتنی بر مونتاژ و داخلی سازی است که با فراز و نشیب تحریم تولید کم می‌شود هرچه تحریم‌ها شدیدتر شده تولید هم به زیر یک میلیون رسیده اما در سال ۱۴۰۱ در شرایط تشدید تحریم ما تولید را به بیش از یک میلیون رساندیم.

وی یادآور شد: در سال ۱۳۹۷ که دور جدید تحریم‌ها شروع شد، تحریم‌ها را با خودرو و بانک گره زدند چون می‌دانستند خودرو مساله اجتماعی است و ابعاد اقتصادی دارد از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ تولید خودرو به کمتر از یک میلیون رسید و ۲۰ تا ۲۵ درصد خودروی ناقص در پارکینگ‌ها بود که در پایان سال ۱۴۰۱ تعداد خودروهای ناقص در پارکینگ به کمتر از ۱۰۰۰ خودرو رسید علاوه بر این تولید خودرو در سال گذشته ۳۹ درصد رشد داشت.

فاطمی امین با بیان این‌که باید از ظرفیت جوانان و دانش بنیان برای طراحی خودروی داخلی و خنثی‌سازی تحریم‌ها استفاده کنیم، اظهار کرد: همانطور که ما در صنعت دارو، تجهیزات پزشکی و صنایع دفاعی و موشکی پیشرفت داریم می‌توانیم در صنعت خودرو هم پیشرفت کنیم که این منوط به اصلاح حکمرانی و استفاده از ظرفیت جوانان است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: به دلیل ایجاد فاصله بین عرضه و تقاضا و همچنین کاهش تولید خودرو در طول چهار سال شاهد تقاضای انباشته شده بودیم و در این بین هم رانت ایجاد شد.

وی با بیان این‌که در سال گذشته تورم خودرو کاهشی بوده است، ادامه داد: جنگ ارزی از آبان‌ماه شروع شد و افزایش قیمت‌ها را بعد از آن در بازار شاهد بودیم که آن هم به دلیل تقاضای کاذب بود افرادی برای حفظ ارزش پول به سمت بازار خودرو رفتند که همین تقاضای کاذب به وجود آورد. اگر سال‌های گذشته تولیدات خودرو به اندازه کافی بود این اتفاق رخ نمی‌داد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که قیمت خودرو در بازار معلول متغیرهای کلان اقتصادی است، گفت: ما درگیر جنگ ارزی هستیم افزایش قیمت‌های ارز جاهایی را تخریب کرده است اما باید چه کنیم یک راه افزایش تولید و دیگری واردات است که ما تا اردیبهشت‌ماه سال گذشته ممنوعیت واردات داشتیم و آیین‌نامه واردات از شهریورماه مصوب شد. هیات تطبیق ایراداتی گرفت که بعد از اصلاح در آبان‌ماه به تصویب رسید در آذرماه اولین نمونه خودرو وارد شد آزمایش و کنترل‌های محیط زیست و استانداردسازی صورت گرفت. دیروز اولین نمونه خودرو از گمرک ترخیص شد تا امروز هم ۱۰۰ هزار ثبت سفارش خودرو صورت گرفته است.

فاطمی امین ادامه داد: پیچیدگی‌هایی برای واردات خودرو وجود دارد قانون سال ۱۳۷۱ می‌گوید که باید برای تعرفه گذاری از کشور سازنده استعلام شود اما ما چقدر این امکان را داریم. در لایحه دو فوریتی این قضیه حل شده البته ما در این مدت با مصوبات مراجع ذیربط به طور موقت این مشکل را حل کردیم.

ادامه دارد...

۲۲۳۲۲۵

منبع: khabaronline-1760226

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد