hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > عصیان مرغ؛ قیمت مرغ به کیلویی ۱۰۰ هزار تومان رسید

عصیان مرغ؛ قیمت مرغ به کیلویی ۱۰۰ هزار تومان رسید

خبرگزاری اصولگرای تسنیم که حامی دولت سیدابراهیم رئیسی است خبر داده که قیمت مرغ در برخی فروشگاه‌ های سطح کشور به کیلویی ۱۰۰ هزارتومان رسیده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس می‌گوید: صف مرغ از صف انتخابات طولانی‌تر خواهد شد

در روزهای اخیر فیلم‌های متعددی از صف‌های طولانی در مراکز عرضه مرغ با نرخ دولتی منتشر شده و دلیل آن کمبود و گرانی مرغ در بازار آزاد عنوان می‌شود. پس از رکوردشکنی‌های قیمت گوشت قرمز در زمستان سال گذشته، حال نوبت به پرواز قیمت مرغ رسید. گوشت مرغ، به عنوان اصلی‌ترین منبع پروتئینی سبد غذایی مردم، در ماه‌های پایانی سال قبل به نسبت سایر مواد غذایی کمترین نوسان را تجربه کرد؛ حتی در مقطعی قیمت مرغ به پایین‌تر از نرخ مصوب رسید.

اما با شروع سال جدید و با همزمانی ایام نوروز و ماه رمضان، بازار به نسبت آرام مرغ توفانی شد و قیمت مرغ با یک پرش عجیب به کیلویی ۸۰ هزار تومان و بعد از مدت کوتاهی به کانال ۹۰ هزار تومانی رسید و تسنیم گزارش داد که قیمت مرغ در برخی از مرغ‌فروشی‌های لوکس حتی به کیلویی ۱۰۰ هزار تومان هم رسیده است. این در حالی است که مسعود امراللهی، مدیر کل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی، تاکید کرده که قیمت نرخ مصوب مرغ کیلویی ۶۳ هزار تومان تغییری نکرده اما بررسی بازار نشان گویای اتفاق دیگری است. مرغ تنها در میادین میوه و تره‌بار شهرداری با نرخ مصوب در حال فروش است.

آشفته شدن بازار مرغ در حالی است که مسئولان وعده آرامش در بازار کالای اساسی تا پایان ماه رمضان را داده بودند. همزمان مسئولان به‌جای بررسی قیمت کف بازار، قیمت میادین میوه و تره‌بار شهرداری را ملاک گفته‌های خود عنوان می‌کنند و زیر بار افزایش قیمت در سطح بازار نیز نمی‌روند. این در حالی است که اختلاف قیمت در میادین تا سطح بازار بسیار زیاد است و نیاز درصدی کمی از مردم از طریق میادین میوه و تره‌بار تامین می‌شود؛ چراکه درصد قابل توجهی از مردم دسترسی مناسبی به این میادین ندارند. در این آشفته بازار بی‌وزیری، تولیدکنندگان از نرسیدن نهاده‌ها دامی گلایه می‌کنند.

شاهی، یکی از تولیدکنندگان مرغ گوشتی می‌گوید: به تولیدکنندگان نهاده‌های دامی نرسیده است. البته واردت‌کنندگان، نهاده وارد کرده‌اند اما به دلیل تامین نشدن ارز، آنها نهاده‌ها را از گمرک خارج نمی‌کنند و در نتیجه نهاده در بازار کم شده است. او ادامه می‌دهد: وقتی نهاده در بازار کم باشد، مرغداران جوجه‌ریزی را متوقف یا کم می‌کنند و قاعدتاً وقتی بازار با کمبود روبه‌رو باشد، مرغ گران می‌شود. وزارت جهاد کشاورزی اگر می‌خواهد به ناگاه با یک ابرکمبود در این حوزه روبه‌رو نشود باید تامین ارز نهاده‌های دامی به‌عنوان منبع تولید مواد گوشتی را اولویت قرار بدهد. مگر تامین مرغ و گوشت مردم کم اهمیت است که به تامین ارز آن اولویت نمی‌دهند؟ بعد گوشت مرغ گران می‌شود، می‌گویند دلال کرد و مرغدار، وزارتخانه اما نه نظارت می‌کند و نه حمایت. حالا که دیگر وزیر هم نداریم…

منبع: khabaronline-1756642

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد