hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > ۴ شغل برای هر ۱۰ ایرانی بالای ۱۵ سال!

۴ شغل برای هر ۱۰ ایرانی بالای ۱۵ سال!

اقتصاد ایران نوشت:بررسی ها نشان می دهد سهم هر بخش از بازار کار و تعداد شاغلین در ایران از یک نرخ طبیعی برخوردار بوده و تنها تحت تاثیر شوک هاست که تغییر خواهد کرد.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از بازار کار؛ کل جمعیت شاغل ایران در پاییز سال گذشته ۲۴ میلیون و ۷۰ هزار نفر برآورد شده، بر این اساس نرخ اشتغال در اقتصاد ایران ۳۷.۷ درصد است. به بیان دیگر در کشور از هر ده نفری که در سن کار(۱۵ ساله و بیشتر) قرار دارند، حدود چهار نفر دارای شغل هستند. همچنین نرخ بیکاری از ۸.۹ درصد در پاییز سال ۱۴۰۰ به ۸.۲ درصد در پاییز ۱۴۰۱ رسیده، در همین بازه نیز نرخ مشارکت اقتصادی کمی افزایش را تجربه کرده است. کاهش نرخ بیکاری همزمان با افزایش نرخ بیکاری به معنی بهبود نسبی وضعیت بازار کار است.

با توجه به شرایط اقتصادی، وضعیت رکود و رونق در تمام بخش های اقتصادی با هم یکسان نیست. به عنوان مثال چنانچه کشور دچار خشکسالی شود به طبع بخش کشاورزی دچار رکود شده و کسانی که در این بخش شاغل بوده یا بیکار شده و یا به بخش های دیگر مهاجرت کاری می کنند، در نتیجه شاهد کاهش سهم بخش کشاورزی از تعداد شاغلین خواهیم بود.

سهم بخش صنعت از تعداد شاغلین کل در پاییز سال گذشته ۳۴.۶ درصد برآورد شده، به بیان دیگر از هر سه ایرانی شاغل، یک نفر در بخش صنعت مشغول است. بررسی ها نشان می دهد سهم بخش صنعت از جمعیت شاغل کشور در سال ۹۰ در حدود ۳۴ درصد بوده، بر همین اساس سهم این بخش از بازار کار تقریبا در یک دهه گذشته ثابت بوده است.

سهم بخش خدمات به عنوان بزرگ ترین بخش اقتصاد کشور از تعداد شاغلین کل در پاییز سال گذشته بالغ بر ۵۱ درصد برآورد شده است. این سهم در سال ۹۰ حدود ۴۸ درصد به ثبت رسیده است. در آن سهم بخش کشاورزی از ۱۷.۵ درصد در سال ۹۰ به ۱۴.۳ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

بررسی ها نشان می دهد عمده کاهش سهم بخش کشاورزی از تعداد شاغلین کل در دو سال گذشته رخ داده، در دو سال گذشته که خشکسالی گریبان گیر کشور بوده، رشد اقتصادی بخش کشاورزی برای هفت فصل متوالی منفی به ثبت رسیده است. این رکود بخش کشاورزی نیز موجب گشته تا سهم این بخش از جمعیت شاغل کاهش یابد.

چنانچه دو سال اخیر را در نظر نگریم، به طور کلی می توان اظهار داشت که سهم بخش ها از تعداد شاغلین کل در اقتصاد ایران از ثبات نسبی برخوردار بوده است. به عبارت دیگر سهم هر بخش از بازار کار در ایران از یک نرخ طبیعی برخوردار بوده و تنها تحت تاثیر شوک هاست که تغییر خواهد کرد.

photo_2023-03-15_16-11-43

  • نرخ بیکاری در ۱۴۰۲ به کدام سمت می‌رود؟

۳۵۲۱۷

منبع: khabaronline-1749556

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد