hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > آیا امسال‌ هم خرید طلا و سکه سودآور است؟

آیا امسال‌ هم خرید طلا و سکه سودآور است؟

تجارت نیوز نوشت:بازار سکه و طلا در سال گذشته،‌ پربازده‌ترین بازار مالی‌ بودند. سکه ۱۹۰ و طلا ۱۳۳ درصد رشد قمت را تجربه کردند. آیا امسال‌ هم خرید طلا و سکه سودآور است؟

قیمت‌ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طی یکسال نزدیک ۱۹ میلیون تومان رشد کرد و از ۱۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان به ۳۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید.

قیمت هر گرم طلای‌ ۱۸ عیار هم دو برابر شد و از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به دو میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید.

امسال روند طلا چگونه است؟

برای بررسی روند قیمت طلا باید دو فاکتور قیمت دلار داخلی و طلای جهانی را مد نظر قرار داد. پیش‌بینی‌ها می‌گوید قیمت طلای جهانی در سال جاری روند رو به رشد قابل توجهی دارد و همه پیش‌بینی‌ها بر افزایش قیمت سکه و طلا در سال جاری متمرکز است. به خصوص که در ماه گذشته فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش داد و سه بانک‌ آمریکایی هم ورشکست‌ شدند. روند اتفاقات رخ داده در بازار جهانی پول و تورم دلار سبب شده پیش‌بینی‌ها بر افزایش نرخ طلا متمرکز باشد.

در این میان برخی‌ از پیش‌بینی‌ها حاکی از رشد عجیب قیمت طلای جهانی است. از آن جمله شرکت مشاوره و مدیریت سرمایه‌گذاری Goehring & Rozencwajg پیش‌بینی کرده که طلا امسال به بالاترین حد خود برسد.

یکی از مدیران این شرکت اعلام کرده‌ که «از دیدن قیمت ۳۰۰۰ دلاری طلا در سال جاری تعجب نمی کنم. زمان آن فرا رسیده که مردم بخواهند نسبت به طلا خوش‌بین باشند.»

پیش‌بینی قیمت طلا در بازار داخل

در کنار پیش‌بینی‌های جهانی، پیش‌بینی‌های داخلی‌ چه نظری درباره قیمت طلا و سکه دارند؟ روند چند ماه گذشته قیمت طلا و سکه نشان داد که قیمت این دو فلز زرد رنگ در بازار داخل، بیش از هر چیزی تحت تاثیر قیمت دلار است. قیمت دلار هم در ایران مستقیما از اخبار سیاست خارجی‌ تاثیر می‌گیرد. در صورت به سرانجام رسیدن مذاکرات می‌توان امیدوار بود که روند رشد قیمت دلار متوقف شود. اما در صورتی‌ که مذاکرات به نتیجه نرسد، ‌رشد نقدینگی، کسری بودجه و کاهش درآمدهای نفتی در کنار افزایش انتظارات تورمی، باعث رشد مجدد قیمت دلار می‌شود.

بررسی اخبار سیاسی حاکی از این است که پیشرفتی در روند مذاکرات هسته‌ای ایجاد نشده و انتظار هم نمی‌رود حداقل در ماه‌های آتی گشایشی در این مذاکرات ایجاد شود. بر این اساس به عقیده کارشناسان بعید است که مذاکرات هسته‌ای به نتیجه‌ای برسد که بتواند منجر به ریزش قیمت دلار و کاهش مجدد قیمت طلا و سکه شود.

از طرف دیگر، پیش‌بینی‌های کارشناسان حاکی از این است که امسال هم دولت با کسری بودجه مواجه است و رشد نقدینگی به افزایش انتظارات تورمی‌ دامن می‌زند. در این شرایط از نظر سنتی‌ یکی از بهترین و امن‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری بازار طلا و سکه است که می‌تواند سرمایه‌های زیادی را جذب خود کند.

نگاه‌ کارشناسان به آینده قیمت طلا و سکه

جواد فلاحیان، کارشناس بازارهای مالی گفت: برآوردها نشان می‌دهد رشد نقدینگی تا حدود ۳۰ درصد در پیش است و همین محرک، قیمت دلار و در نتیجه طلا و سکه را در میان‌مدت به سمت بالا هدایت می‌کند.

علی طباطبایی، دیگر کارشناس بازارهای مالی درباره آینده بازار طلا و سکه گفت: ممکن است در کوتاه‌مدت بازار دوباره فاز کاهشی را تجربه کند، ولی در طولانی‌مدت و تا پایان سال۱۴۰۲، به واسطه رشد قیمت دلار، قیمت طلا و سکه نیز صعودی پیش‌بینی می‌شود. چون‌ فعلا اتفاقی وجود ندارد که بتواند دلار را در مسیر کاهش قرار دهد مگر اینکه توافق جامع و کاملی انجام شود که آن هم به نظر نمی‌آید در کوتاه‌مدت اتفاق بیفتد.

همچنین میلاد صادقی، کارشناس اقتصادی در تشریح وضعیت بازار طلا و سکه گفته بود: این اقتصاد سیاسی ماست که می‌تواند وضعیت سال ۱۴۰۲ را تشریح کند. اگر بخواهیم از دیدگاه متغیرهای کلان وضعیت امسال را مشاهده کنیم اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۲ با رشد حدود ۴۳ درصدی نقدینگی و رشد اقتصادی منفی مواجه می‌شود. در این شرایط انتظار می‌رود در خرداد امسال دوباره تقاضای پول به بالاترین سطح خود برسد و این به معنای افزایش قیمت و تقاضا برای ورود به بازارهای مالی از جمله طلا و سکه است.

برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی در این زمینه گفت: این روند به احتمال زیاد صعودی می‌ماند، زیرا تورم در کشور نهادینه شده است که شامل دلار و در نتیجه طلا و سکه هم می‌شود. دلار یکی از عوامل جهت‌دهی به طلا و سکه است و انس جهانی نیز یکی دیگر از این عوامل به شمار می‌آید. روند انس جهانی نیز اکنون صعودی شده است.

  • اجرت خرید طلا چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود؟

۳۵۲۱۷

منبع: khabaronline-1747713

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد