hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > تفرشی: محبوبیت گری لینکر بی بی سی را وادار به عقب نشینی کرد

تفرشی: محبوبیت گری لینکر بی بی سی را وادار به عقب نشینی کرد

گری لینکر، فوتبالیست و مجری محبوب برنامه «MOTD» با انتقاد از سیاست های دولت انگلستان در مورد مهاجرین باعث به وجود آمدن درگیری با شبکه بی بی سی گشت که در آخر منجر به تعلیق او از این برنامه شد.

ماهان نوروزپور: مفسران ورزشی محبوب انگلستان در حمایت از گری لینکر اعلام کردند که دیگر در شبکه بی بی سی حضور پیدا نکنند و در نهایت بعد از یک هفته حمایت فوتبال دوست ها از لینکر و یک جلسه غیبت او در برنامه، مدیریت بی بی سی و این مجری محبوب و سرشناس به توافق رسیدند و لینکر به برنامه‌ی خودش بازگشت. اما چرا یک اظهار نظر سیاسی اینقدر حاشیه ساز شد؟ این اولین بار نیست که مدیریت بی بی سی با مجری های سرشناس خود درگیر می شود علت این توبیخ ها و برخورد ها چیست؟ در مورد این پرسش ها با مجید تفرشی، پژوهشگر مسائل انگلستان و تاریخ دان گفت و گو کردیم.

چرا یک اظهار نظر سیاسی اینقدر برای گری لینکر دردسر ساخت؟

تفرشی: سیاست های رسانه ایی در بریتانیا به ویژه در بی بی سی خیلی پیچیده تر از دیگر رسانه هاست. از آنجایی که بی بی سی از بودجه دولتی که عمده‌ی آن از مالیات مستقیم مردم است، ارتزاق می کند؛ قانونا موظف است که یک مجموعه پروتکل هایی را رعایت کند. معمولا مجری های بی بی سی یک سری محدودیت های خاصی دارند. در گذشته این محدودیت های خیلی زیاد بود حتی تا جایی که مجریان شبکه بی بی سی حق فعالیت رسانه ایی در وبلاگ های شخصی را نداشتند. اگر چه الان این چنین محدودیت هایی کمتر شده است و شما می بینید که مثلا کارکنان بی بی سی فارسی خودشان در صفحه های شخصی و وبلاگ ها مثل یک کنشگر سیاسی عمل می کنند اما همچنان محدودیت ها و پروتکل هایی متوجه کارکنان این شبکه به ویژه برای مجری های به نام و مشهور می شود.

گری لینکر در تاریخ فوتبال انگلیس بی سابقه است آقای گل جام جهانی بوده، سهام دار باشگاه هست و در کل یک شخصیت شناخته شده‌ی ملی و بسیار مشهور به حساب می آید. برنامه‌ی او « Match of the day» مهم ترین برنامه ورزشی انگلستان است و این برای بی بی سی یک دارایی به حساب می آید و به راحتی نمی توان مثل جرمی کلارکسون و برنامه‌اش «Top Gear»، آن را از تلویزیون حذف کرد. شما در تفسیر های فوتبال در بی بی سی نمی توانید یک تیمی را مسخره کنید یا طرف تیم خاصی را با بودجه دولتی بگیرید ولی گری لینکر که هم طرفدار تیم لستر و هم سهامدار این باشگاه هست، تیم های رقیب را در برنامه اش با ظرافت تخریب می کرد و با اینکه قانونا می شد با او برخورد کرد اما بخاطر لطمه نخوردن به میزان مخاطبین برنامه گری لینکر، با او برخورد قانونی نشد. اما مسئله توییت لینکر که اقدام نخست وزیر انگلستان در مورد مهاجرین را به اقدام نازی ها تشبیه کرد؛ قضیه فرق می کند. توییت لینکر، یک بیانیه مهم بود که بخش مهمی از جامعه انگلستان موافق نظر او هستند و بخش مهم دیگری مخالف جدی نظر او. دعوی بی بی سی این است که این توییت و موضع گیری در حیطه شغلی او نیست که چنین انتقادی را به سیاست رسمی دولت وارد کنی. طبیعتا یک دعوای رسانه ایی بین بی بی سی و لینکر شکل گرفت که خیلی از چهره های سرشناس و مردمی انگلستان در این دعوا طرف گری لینکر را گرفتند. از جهت قانونی محکوم کردن و توبیخ کردن لینکر بخاطر موضع گیری که مربوط به حیطه شغلی او نیست کار درستی بود ولی وجدان فوتبال دوست ها و قلب آن ها با لینکر بود. نتیجه هم این شد که با یک جلسه غیبت لینکر در برنامه «Match of the day» که خطر تعطیلی و تضعیف برنامه به این مهمی را در پی داشت دو طرف یعنی هم بی بی سی و هم لینکر یک قدم عقب کشیدند و این منازعه را حل کردند. شهرت و اعتبار لینکر باعث شد که بی بی سی از برخورد قانونی کوتاه بیاید اما خود مساله در انگلستان بسیار چالش برانگیز است. اینکه چهره های سرشناس و محبوب در برنامه‌ایی که ربطی به سیاست ندارد از نظر قانونی نمی توانند مواضع شخصی سیاسی اتخاذ کنند.

۲۵۱۲۵۴

منبع: khabaronline-1747399

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد