hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > یک واکسن استراتژیک دام به ۵ کشور صادر می شود

یک واکسن استراتژیک دام به ۵ کشور صادر می شود

محققان یک شرکت دانش بنیان واکسن تب برفکی را به تولید رساندند که قرار است بعد از تامین نیاز کشور به بیش از ۵ کشور صادرات داشته باشند.

دکتر سجاد پزشکی نجف ابادی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: یکی از موارد اصلی امنیت غذایی تولید نهاده ها و فرآوردهای پروتئینی است از این رو وجود واکسنها و واکسیناسیون در گله های دام سبک و سنگین ضروری است؛ در واقع اگر واکسیناسیون در گله ها به صورت منظم، کامل و درست انجام گیرد و در این راستا از واکسن موثر با کارایی بالا استفاده نشود تلفات زیادی در گله ها خواهیم داشت.

وی ادامه داد: این تلفات در تامین نهاده های پروتئینی سبد خانوار و مسلما در امنیت غذایی تاثیر زیادی خواهد داشت.

پزشکی گفت: یکی از زنجیره های تامین نهاده های دامداری صنعتی و سنتی حفظ شرایط موجود گله ها ، ایجاد شرایط بهداشتی و افزایش تعداد و کیفیت تولیدات در گله ها است که مستقیما درفراورده های پروتئینی حاصل از گوشت، لبنیات و... وجود دارند از این رو علاوه بر ۳ واکسن تولید شده در کشور،تولید واکسن تب برفکی را آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه در سال ۹۹ این واکسن کم بود، گفت:واکسن تب برفکی یکی از واکسنهای استراتژیک دامپزشکی است که برای دام سبک و سنگین استفاده می شود و تزریق آن به صورت سالانه ضروریست؛ در صورت عدم تزریق آن با توجه به گردش ویروس، سالانه تلفات سنگینی به بار می آید.

پزشکی گفت: بر اساس آمار، ۴۰ میلیون دوز در سال نیاز به واکسن تب برفکی داریم و سال ۹۹ میزان زیادی از این واکسن از کشورهای خارجی وارد کشور می شد. از این رو در همان سال تصمیم گرفتیم با توجه به شرایط و نیاز بازار واکسن تب برفکی را تولید کنیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید ۴۰ میلیون دوز در سال از این واکسن را داریم، گفت: تاکنون تستهای مختلفی از این واکسن را انجام دادیم و کارخانه تولید کننده این واکسن یکی از پیشرفته ترین کارخانه هاست.

به گفته وی، از نظر کیفیت در صدد این هستیم که مجوز اروپا را بدست بیاوریم ضمن اینکه از کشورهای افغانستان، پاکستان، مالزی، اوگاندا، کنیا و... متقاضی داریم که بعد از تولید در صدد صادرات به این کشورها هستیم.

منبع: mehrnews-5734876

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد