hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > منع قانونی و شرعی برای ازدواج دختران بالای ۱۳ سال وجود ندارد

منع قانونی و شرعی برای ازدواج دختران بالای ۱۳ سال وجود ندارد

مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی اعلام کرد: هیچ گونه منع شرعی و قانونی برای ازدواج دختران بالای ۱۳ سال وجود ندارد و نباید از این موضوع به عنوان کودک همسری یاد شود.

احد جودی ، بلوغ را شرط لازم و اصلی برای ازدواج طبق موازین قانونی و شرعی در ایران بیان و اضافه کرد: بر این اساس در آذربایجان شرقی طی سالجاری هیچ گونه ازدواج زیر ۱۳ سال بانوان به ثبت نرسیده است و هر گونه انتشار اخبار در این زمینه کذب است.
وی اظهار داشت: تمام آمارهای مربوط به ازدواج در استان به دختران بالای ۱۴ سال تعلق دارد و طبق آخرین آمارهای ثبت شده در اداره کل ثبت احوال از ابتدای امسال تاکنون تعداد ۲۲ هزار و ۱۰۳ فقره ازدواج ثبت شده است که ۱۰ درصد آنها مربوط به ازدواج دختران ۱۴ سال بوده است که ۲ هزار و ۴۸۸ مورد را شامل می شود.
جودی افزود: در این بین تنها ۵ فقره ازدواج برای پسران ۱۴ ساله در آذربایجان شرقی ثبت شده است و تعداد ۱۰۰ نفر از پسران ازدواج کرده نیز بین ۱۵ تا ۱۹ سال سن داشته اند.
وی بیشترین تعداد فراوانی ازدواج دختران ۱۴ سال در آذربایجان شرقی را مربوط به شهرستان های چارایماق و خداآفرین و شهرستان های ایلات نشین دانست و ادامه داد: مجموع تعداد دختران ۱۴ ساله ازدواج کرده در آذربایجان شرقی از ابتدای امسال تاکنون ۸۷ نفر است.
جودی با تاکید بر اینکه ازدواج در سنین بالا در میان دختران یکی از چالش های مهم جمعیتی کشور و استان به شمار می رود، تلاش برای ترویج و گسترش فرهنگ ازدواج در سنین پایین را یکی از الزامات ترمیم نرخ رشد جمعیت دانست و گفت: فرهنگ دینی و اسلامی در این زمینه بهترین راهکار و مهمترین اصل برای گسترش امر ازدواج در میان جوانان است چون حدود الهی همواره بهترین ها را پیش روی انسان قرار می دهد.
وی پایین بودن نرخ طلاق در ازدواج های سن پایین را یکی از مزیت های مهم و اساسی برای توسعه فرهنگ تکریم بنیان خانواده در کشور و استان بیان کرد و افزود: طبق آمارهای  موجود از هر ۳۶ ازدواج سن پایین تنها یک مورد منجر به طلاق می شود، این در حالی است که فراوانی طلاق در میان مزدوجین سنین بالا بسیار نگران کننده است.
جودی ادامه داد: بیشترین فراوانی طلاق در سال های اول تا پنجم ازدواج ها صورت می گیرد.
وی مجموع طلاق های ثبت شده از ابتدای امسال تاکنون در آذربایجان شرقی را ۶ هزار و ۹۱۴ مورد اعلام و اضافه کرد: در این آمار هیچ گونه طلاق برای دختران ازدواج کرده ۱۴ ساله در استان وجود ندارد و طلاق بین دختران ۱۵ تا ۱۹ سال نیز تنها ۹ فقره بوده است که نرخ بسیار پایینی به شمار می رود.
جودی بیشترین تعداد طلاق در بین مزدوجین آذربایجان شرقی را بین سنین ۳۰ تا ۳۴ سال هم در میان مردان و هم در میان زنان اعلام کرد که یکهزار و ۵۸۵ مورد را شامل می شود.
وی نسبت ازدواج به طلاق در آذربایجان شرقی را ۳ به ۲ اعلام کرد و گفت: بر این اساس به ازای هر طلاق، ۳.۲ مورد ازدواج به ثبت می رسد.
جودی بیشترین نرخ رشد ازدواج در آذربایجان شرقی را با افزایش بیش از ۲۱ درصدی مربوط به شهرستان هوراند و کمترین میزان را مربوط به شهرستان خداآفرین با  ۲۱ درصد کاهش اعلام کرد.
به گفته وی در این مدت تعداد ۹ هزار و ۲۶۱ مورد ازدواج در شهرستان تبریز به ثبت رسیده است که نسبت به پارسال بیش از ۵ درصد کاهش یافته است.
مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی بیشترین آمار طلاق در استان را مربوط به شهرستان هوراند با ۴۳ مورد اعلام کرد که این رقم در سال گذشته ۲۱ مورد بود که نسبت طلاق به ازدواج رقم بسیار پایین ۱.۹ را نشان می دهد.
جودی بیشترین تعداد ازدواج در استان را مربوط به شهرستان اسکو با ۲۰۳ مورد اعلام کرد که این رقم در سال گذشته ۸۷ مورد بود که رشد ۱۳۳ درصدی را نشان می دهد.
 بر اساس آخرین آمار ثبت شده در این مجموعه، جمعیت کنونی استان 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد