hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > خوزستان در رتبه دوم فرزندآوری

خوزستان در رتبه دوم فرزندآوری

مدیرکل ثبت‌احوال خوزستان گفت: با ثبت ۶۵ هزار و ۲۴۵ واقعه ولادت در هشت ماه نخست سال ۹۸، خوزستان رتبه دوم در فرزندآوری را به خود اختصاص داد.

مجتبی فاطمی خبر داد: از سال ۹۱ که شناسنامه‌ها مکانیزه شد، تعداد یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار شناسنامه جلد قرمز قدیمی در خوزستان تعویض شده است؛ کلیه شناسنامه‌های نوزاد هم مکانیزه و دو برگه شده که جای الصاق عکس ندارد و بعد از ۱۵ سال آن را تعویض و عکس‌دار چهار برگه می‌کنیم. مدیرکل ثبت‌احوال خوزستان با اعلام این خبر که امسال هم ۲۰۴ هزار شناسنامه جلد قرمز را در خوزستان تعویض و به مردم تحویل دادیم، گفت: در استان خوزستان مانند سایر نقاط کشور شاهد کاهش ازدواج بوده‌ایم؛ در هشت‌ماهه امسال ۲۴ هزار و ۱۶۰ واقعه ازدواج را ثبت کردیم درحالی‌که سال گذشته ۲۶ هزار و ۵۰۸ مورد بود. فاطمی با اشاره به اینکه امسال ۹ درصد کاهش ازدواج در خوزستان داشتیم، ادامه داد: بااین‌وجود در حال حاضر رتبه ازدواج خوزستان در کشور هنوز ششم است؛ دراین‌بین میانگین سن ازدواج برای مردها در خوزستان ۲۸ سال و ۹ ماه و برای دختران ۲۳ سال و ۹ ماه است. او ادامه داد: از ازدواج‌های ثبت‌شده امسال ۴۲ درصد ازدواج برای کسانی رخ‌داده که تحصیلات زیر دیپلم و بی‌سواد بوده‌اند؛ در این مدت ۳۲۵ مرد بالای ۶۰ سال و ۲۵ نفر هم بانوان بودند که دراین‌بین ۱۱ زوج از این میان بالای ۶۰ بوده‌اند. فاطمی با اشاره به اینکه در هشت‌ماهه امسال پنج هزار و ۹۹۴ واقعه طلاق را ثبت کردیم؛ تصریح کرد: افزایش طلاق را در خوزستان به آن معنی نداریم و در ۸ ماهه نخست سال گذشته ۶ هزار و ۱۰۸ واقعه طلاق ثبت‌شده است.

کاهش 5/13 درصدی ولادت در استان

او با اشاره به اینکه خوزستان در واقعه ولادت رتبه دوم فرزندآوری را دارد، گفت: ۶۵ هزار و ۲۴۵ واقعه ولادت را در هشت ماه نخست امسال ثبت کردیم؛ سال گذشته ۷۵ هزار و ۳۹۸ واقعه ثبت‌شده بود که بیانگر ۱۳.۵ درصد کاهش در این زمینه بوده و ۳۳ هزار و ۵۳۹ ولادت پسر و ۳۱ هزار و ۷۰۶ ولادت دختر ثبت‌شده است. مدیرکل ثبت‌احوال خوزستان با بیان اینکه در خوزستان به ازای هر ۱۰۰ دختر ۱۰۵ پسر متولد می‌شود، یادآور شد: بیشترین میزان فرزندآوری خوزستان مربوط به گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال با بیش از ۱۸ هزار ولادت است و پس‌ازآن مادران بین ۳۰ تا ۳۴ ساله و سومین رتبه هم با ۱۳ هزار و ۳۲۹ ولادت متعلق به مادران ۲۰ تا ۲۴ ساله است. او اضافه کرد: در هشت‌ماهه امسال ۱۳ هزار و ۷۴۱ واقعه فوت را ثبت کردیم و بیشترین علت فوتی در خوزستان مربوط به بیماری‌های قلبی عروقی بوده که بیشترین سهم را دارد و در مقابل هر ۱۰۰ فوت زنان ۱۳۳ مورد ثبت مردان به ثبت رسیده است. فاطمی بیان کرد: تعداد مردانی که فوت آن‌ها ثبت‌شده ۷ هزار و ۷۴۲ مورد و تعداد فوتی زنان ۵ هزار و ۸۹۹ مورد بوده است؛ همچنین موارد ثبت فوت شهری ۱۱ هزار و ۵۶۶ و فوت روستایی ۲ هزار و ۱۷۵ است.

اسامی ائمه را به‌هیچ‌عنوان عوض نمی‌کنیم

او در خصوص میزان فراوانی اسامی در خوزستان عنوان کرد: در میان مردان حسین، علی، محمد، امیرعلی و امیرحسین و در میان بانوان نیز فاطمه، زینب، زهرا، رقیه و ریحانه بیشترین فراوانی نام را در خوزستان دارند. فاطمی با اشاره به اینکه اسامی ائمه را به‌هیچ‌عنوان عوض نمی‌کنیم، گفت: در ۹ ماه اول امسال سه هزار و ۲۷۹ نفر از خوزستانی‌ها برای تغییر نام اقدام کردند، هفت هزار و ۷۳۶ نفر هم برای تغییر نام خانوادگی اقدام کردند. او خبر داد: تاکنون ۷.۵ میلیون برگ را در خوزستان آرشیو و به صورت سند نگهداری می‌کنیم؛ در استان خوزستان در هشت‌ماهه امسال از تعداد ۶۵ هزار و ۲۴۵ ولادت تعداد ۶۳ هزار و ۲۵۵ مورد تک‌زایی، ۹۵۷ دوقلو، ۲۴ مورد سه‌قلو و یک مورد هم چهارقلو در اهواز داشتیم. فاطمی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از فساد مالی و فرار مالیاتی باید کارت ملی هوشمند موردتوجه قرار بگیرد، اظهار کرد: در استان خوزستان سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر باید دریافت کارت ملی هوشمند اقدام کنند که از این میزان سه میلیون و ۲۵۰ هزار نفر اقدام کرده‌اند.

۲۲ هزار کارت ملی هوشمند در ادارات پست و دفاتر پیشخوان دولت موجود است

او بیان کرد: هر خانواده‌ای که عضو معلول و یا دارای مشکل حرکتی و جسمی دارد و نمی‌تواند برای اقدام کارت هوشمند به دفاتر پیشخوان و پست اقدام کند، به بازرسی ثبت‌احوال اطلاع‌رسانی کند تا با ایستگاه سیار به آن‌ها خدمات‌رسانی شود. مدیرکل ثبت‌احوال خوزستان خبر داد: در حال حاضر ۲۲ هزار کارت ملی هوشمند از شهروندان خوزستانی در ادارات پست و دفاتر پیشخوان دولت موجود است که از مردم درخواست داریم تا برای دریافت کارت ملی خود مراجعه کنند.

او گفت: همه مردم می‌توانند برای ارتباط با بازرسی و اعلام تخلفات با شماره ۰۹۳۶۹۵۵۸۵۸۵ تماس بگیرند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد