hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > قم > طواف عشق به گرد گنبد فیروزه ای

روایتی از نیمه شعبان در مسجد مقدس جمکران

طواف عشق به گرد گنبد فیروزه ای

نیمه شعبان دوباره از راه رسید تا دل‌های شیعیان به یاد امام غائب از نظر، بیش از همه روزهای دیگر برای دیدن رویش به تپش بیفتد و این غصه‌ هجران را بگرید.

رویداد ایران-سمانه سادات فقیه سبزواری: همه دعوتید به بزرگترین جشن تولد جهان در تاریخ ۱۵ ماه شعبان آدرس ایران ۷ کیلومتری شهر قم منطقه جمکران، انتهای بلوار پیامبر اعظم (ص) به صرف شام و شیرینی و شربت، وسیله ایاب و ذهاب از شهر قم به سمت محل برگزاری این جشن به صورت رایگان فراهم است. لطفاً کودکانتان را هم به همراه بیاورید.

این متن کارت دعوتی است که از شهر قم به تمام نقاط جهان ارسال شده است تا هر آن کس که می‌تواند در جشن بزرگ نیمه شعبان شرکت کند حضور یابد. ساعت نیمه شب را نشان می‌دهد و بلوار پیامبر اعظم میزبان زائرانی است که خسته جان اما با دل پرامید برای عرض شادباش قدم در این مسیر گذاشته اند.

از ابتدای بلوار پیامبر اعظم تا مسجد مقدس جمکران ۲۴۰ عمود قرار دارد که آخرین عمود به سلام به ساحت مقدس حضرت مهدی (عج) ختم می‌شود. از ابتدای مسیر تا مقصد بیش از ۷ کیلومتر راه است که برخی خستگی این راه طولانی را برخود می خرند و پیاده طی طریق می‌کنند.

تمام این مسیر آذین بندی شده و ۳۱۳ موکب از شهرهای مختلف کشور و برخی کشورهای اسلامی برای پذیرایی زائران در این مسیر حضور دارند.

هرکسی به نوعی می‌خواهد در برگزاری این جشن بزرگ سهمی داشته باشد، پیرزنی عرب که از عراق به عشق زیارت حضرت معصومه (س) و حضور در مسجد مقدس جمکران به قم آمده است از داخل کیسه بزرگ پارچه‌ای که به همراه دارد شکلات به زائران می‌دهد و با گویش عربی لبیک یا مهدی می‌گوید.

کمی آن سوتر موکبی که مربوط به جوانان افغانستان است به رهگذران چای تعارف می‌کند و از بلندگوهای موکب سرودی در مدح امام زمان (عج) با گویش افغانی به گوش می‌رسد.

وضعیت هوای این منطقه که از هنگامه غروب گاهی طوفانی و گاهی بارانی بود اکنون صاف است و چشمک گاه و بیگاه ستارگان در دل سیاه شب دیده می‌شود. صدای انفجار ناشی از نور افشانی به گوش می‌رسد و آسمان پر از ستاره‌های رنگی آتشین می‌شود.

فاطمه ۳ ساله همراه مادر و پدرش که هر دو طلبه هستند پیاده به سمت جمکران در حرکت هستند و دختر خردسال در حالی که سربند سبز یا مهدی روی چارقد صورتی گلدارش خود نمایی می‌کند، بخشی از سرود معروف سلام فرمانده را زمزمه می‌کند و پرچم سبز رنگ کوچکی که روی آن یا صاحب الزمان ادرکنی نوشته شده است را میان زمین و هوا می‌چرخاند.شاید این صحنه‌های خاص و دیدنی در تمام دنیا هیچ گاه تکرار نشود.

حضور کودکان خردسالی که در یکی از موکب ها روی صندلی نشسته اند توجه هر رهگذری را جلب می‌کند، نکته جالب اینجاست که این کودکان در حالت عادی نمی‌توانند بدون شیطنت باشند؛ اما مسابقه نقاشی آنان را میخکوب صندلی‌هایشان کرده است و مدادهای رنگی نقش‌های مختلفی را روی کاغذهای سفید ترسیم می‌کند.

دنیای کودکان را می‌شود از نقاشی‌هایشان فهمید؛ مهدی که ۵ سال سن دارد تصویر مردی را می‌کشد که سوار بر اسب و سبزپوش است و زهرا سادات ۷ ساله که مقنعه سفید با روبان صورتی بر سر دارد نیز سعی دارد گنبد فیروزه‌ای مسجد جمکران را به تصویر بکشد.

 

حال و هوای نیمه شب بلوار پیامبر اعظم شبیه حال و هوای طریق العلما در مسیر نجف به کربلا است که به طور قطع و یقین اگر کسی این مسیر را در اربعین پیموده باشد می‌تواند این حس عمیق را درک کند.

بوی کباب یکی از موکب ها شمار زیادی از زائران را به صف کرده است همانگونه که در دعوتنامه به آن اشاره شده؛ جشنی بزرگ با پذیرایی مفصل از تمام شرکت کنندگان در این مراسم تدارک دیده شده است.

عاشقانه ترین قاب این جشن نیز به عروس و دامادی اختصاص دارد که بعد از عقد در حرم حضرت معصومه (س)برای عرض ارادت و تبریک جشن نیمه شعبان در راه جمکران قدم بر می‌دارند.

حسین و زهرا می‌خواهند بعد از عقد نگاهشان را به گنبد فیروزه‌ای جمکران گره بزنند و دعای عهد بخوانند تا در مسیر عاشقی ثابت قدم باشند.

حضور در جشن آدابی دارد که یکی از آن آداب پوشیدن کفش و لباس تمیز است که در این راستا سجاد و پدرش که هر دو افغانستانی هستند کفش زائران را واکس می‌زنند.

چند دمپایی مقابل خود روی زمین گذاشته اند و از زائران برای واکس زدن کفش‌هایشان دعوت می‌کنند. دو نفر همزمان با یکدیگر برای واکس زدن کفش‌هایشان آمدند و سجاد با سرعت عملی خاص واکس قهوه‌ای را پیدا می‌کند و بعد از چند لحظه بوی عطر واکس تمام فضا را پر می‌کند.

چیزی تا جمکران باقی نمانده است که اجرای نماهنگ با موضوع امام زمان (عج) توسط کودکان همه را به وجد می‌آورد. متن نماهنگ ترکیبی از فارسی و عربی است که این اجرای منظم نشان از ساعت‌ها تمرین دارد.

عمود آخر مقابل در مسجد مقدس جمکران است که نشان از به پایان رسیدن مسیر عاشقی دارد همراه خیل عظیم زائران بر ساحت مبارک حضرت مهدی (عج) سلام می‌دهیم و پس از عبور از گیت امنیتی وارد صحن جامع مهدوی می‌شویم.

 

نوای زیبای یابن الحسن روحی فداک متی ترانا و نراک بنفسی انت یا مولای، فلیس محبوبی طنین انداز می‌شود. پیرزنی در میان جمعیت دستش را رو به آسمان بالا می‌برد و می‌گوید امام زمان سلام آمدم تولدتان را تبریک بگویم آقاجان ما آفتاب لب بام هستیم بیا.. و اشک دیگر امانش نمی‌دهد.


چیزی تا سحر باقی نمانده و باید برای اقامه نماز صبح آماده شویم. طنین لبیک یا مهدی عجل لولیک الفرج از بلندگوهای مسجد به گوش می‌رسد، یکی از خادمین با لباس مخصوص جلو می‌آید و ظرف اسپند را به همراه خود می‌آورد و با ذکر صلوات کمی بیشتر دود می‌کند و عطر اسپند حال خوشی را به زائران ارمغان می‌دهد و با خوشرویی خوش آمد می‌گوید، صبح نزدیک است و شاید ظهور هم.

 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد