hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > تهران| محرومیت زیر سایه پایتخت

تهران| محرومیت زیر سایه پایتخت

بخش قلعه‌نو از توابع شهرستان ری در جنوب شهر تهران اکنون 40 هزار جمعیت دارد که در 20 کیلومتری جنوب ری، در مسیر جاده ورامین قرارگرفته و یکی از مناطق عمده تولید محصولات کشاورزی از جمله گندم و جو به شمار می‌رود. آب‌لوله‌کشی روستاهای این شهرستان از طریق چاه‌های عمیق منطقه تأمین می‌شود که به علت وجود مواد معدنی مناسب آشامیدن نیست.

فاطمه علی‌آبادی یکی از ساکنان روستای فیروزآباد بخش قلعه‌نو شهرستان ری می‌گوید: اکثر ساکنان این روستا در خانه‌های خود دستگاه تصفیه آب دارند ولی باوجوداین دستگاه نیز نمی‌توان آب‌لوله‌کشی را در غذا و برای تهیه چای استفاده کرد چراکه املاح و مزه بدی دارد. وی به ته‌نشین سنگین املاح داخل کتری‌ها و خراب شدن دستگاه‌های تصفیه آب اهالی روستا اشاره می‌کند و می‌گوید: آب شرب روستای فیروزآباد به دلیل وجود نمک و گچ فراوان به‌هیچ‌عنوان مناسب شرب نیست، املاح موجود در آب‌لوله‌کشی به‌قدری زیاد است که دستگاه‌های تصفیه آب خیلی زود خراب می‌شود. احمد حسینی یکی از ساکنان روستان قمی آباد نیز می‌گوید: آب به‌اصطلاح شرب جاری در لوله‌های این روستا سنگین است و بعد از نوشیدن آن انسان احساس خوبی ندارد. وی با بیان اینکه آب‌لوله‌کشی قمی آباد مناسب شرب نیست اضافه می‌کند: فشار آب خوب است ولی اهالی روستا از آب‌لوله‌کشی فقط برای مصارف شست‌وشو استفاده می‌کنند.

سخت اما بدون میکرب

بخشدار قلعه‌نو در این زمینه می‌گوید: آب شرب روستاهای این بخش تا اواخر سال 97 بر اساس برنامه زمان‌بندی مشخص به مجتمع آب‌رسانی شهیدی تهرانی متصل خواهد شد. حمید زندی با بیان اینکه مردم روستاهای بخش قلعه‌نو همواره از کیفیت پایین آب شرب گلایه داشتند تأکید می‌کند: برای اولین بار در کشور سه تصفیه‌خانه با ظرفیت هرکدام یک هزار مترمکعب در 24 ساعت با فناوری نانو فیلتر در مجتمع شهید تهرانی وظیفه تصفیه آب شرب روستاهای جنوب تهران را بر عهده‌دارند. زندی ادامه می‌دهد: آب شرب روستاهای بخش قلعه‌نو اکنون سختی و املاح معدنی دارد ولی به‌هیچ‌عنوان آلودگی میکروبی و بهداشتی از آن گزارش نشده است. بخشدار قلعه‌نو با اشاره به اینکه فشار آب در روستای گل‌تپه وضعیت خوبی ندارد ادامه می‌دهد: فرسودگی شبکه آب‌رسانی و پوسیدگی لوله‌های انتقال آب به این روستا اصلی‌ترین دلیل افت فشار آب است. زندی ادامه می‌دهد: نوسازی و بهسازی شبکه آب‌رسانی روستای گل‌تپه به‌منظور تأمین آب پایدار روستا 6 میلیارد ریال هزینه دارد که در زمان حاضر ردیف بودجه گرفتن مشکلات قانونی دارد.

آبفا: آب سخت است اما گندزدایی می‌شود

رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان ری با اشاره به اینکه آب شرب روستاهای شهرستان ری سختی دارد می‌گوید: آب شرب روستاهای این شهرستان به‌طور متناوب گندزادیی و کلرزنی می‌شود.

علی‌اکبر هراتی ادامه می‌دهد: کیفیت آب شرب روستاهای شهرستان ری روزانه توسط شبکه بهداشت شهرستان ری آزمایش می‌شود و تاکنون هیچ موردی در خصوص آلودگی میکروبی و شیمیایی گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه آب موردنیاز تمامی روستاهای شهرستان ری از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود تأکید می‌کند: مجتمع آب‌رسانی شهید تهرانی با استفاده از فناوری روز دنیا کار تصفیه آب شرب این روستاها را بر عهده دارد ولی چون مصرف سرانه در روستاهای بالادست بسیار زیاد است سختی آب در روستاهای پایین‌دست بیشتر احساس می‌شود.

وی اضافه می‌کند: وسعت دو هزار و 500 مترمربعی روستاهای شهرستان ری، رعایت نکردن الگوی مصرف و جمعیت بالا در روستاهای جاده نظامی، فیروزآباد، بخش مرکزی ری، قلعه‌نو، امین آباد، زمان آباد و صالح‌آباد اصلی‌ترین مشکل آب شرب شهرستان ری است. هراتی با بیان اینکه نیاز آب شرب هر نفر در روز حدود پنج لیتر است عنوان می‌کند: 98 درصد مصرف آب برای مصارف غیرشرب است که اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان ری نیز برای تأمین آب شرب اهالی روستاهای این شهرستان 10 سامانه‌های تصفیه آب در روستاها قرار داده که 20 لیتر آب را به قیمت 500 تومان در اختیار اهالی می‌گذارد. هراتی در خصوص مشکلات آب روستای ده خیر نیز عنوان می‌کند: تمامی امور این روستا به‌صورت پایلوت به مدت پنج سال به دست شورایاری‌ها و دهیاری سپرده‌شده است و اداره آب و فاضلاب روستایی هیچ دخل، تصرف و نظارتی بر نحوه عملکرد آن ندارد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد