hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > باوجود «اخراج ایران» از کمیسیون مقام زن سازمان ملل، انسیه خزعلی چگونه «سخنران ویدیوئی» نشست آن شد؟

باوجود «اخراج ایران» از کمیسیون مقام زن سازمان ملل، انسیه خزعلی چگونه «سخنران ویدیوئی» نشست آن شد؟

ایران پرس نوشت: رییس کمیسیون مقام زن گفت: اگر ایران بخواهد برای سخنرانی در مجمع عمومی و گفتگوهای عمومی کمیسیون مقام زن ثبت نام کند، می تواند این کار را انجام دهد. وی تصریح کرد اگر چه ایران دیگر عضو کمیسیون مقام زن سازمان ملل نیست اما چون عضو سازمان ملل و مجمع عمومی است، مانند دیگر اعضا می تواند در رویدادها شرکت کنند.

شصت و هفتمین کمیسیون مقام زن سازمان ملل از روز دوشنبه کار خود را در مقر این نهاد بین المللی در نیویورک در حالی آغاز کرد که جمهوری اسلامی ایران به رغم اقدام سیاسی غرب در لغو عضویتش در این کمیسیون، انسیه خزعلی در این نشست سخنرانی کرد.

"ماتو جوینی" سفیر و نماینده دائم آفریقای جنوبی در سازمان ملل و رییس کمیسیون مقام زن روز جمعه گفت اگر ایران بخواهد برای سخنرانی در مجمع عمومی و گفتگوهای عمومی کمیسیون مقام زن ثبت نام کند، می تواند این کار را انجام دهد. وی تصریح کرد اگر چه ایران دیگر عضو کمیسیون مقام زن سازمان ملل نیست اما چون عضو سازمان ملل و مجمع عمومی است، مانند دیگر اعضا می تواند در رویدادها شرکت کنند.

انسیه خزعلی در سخنانش در شصت و هفتمین نشست سالانه کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد که در قالب ویدئویی ضبط شده ارایه شد، افزود: آنچه توسط سیاست بازان غربی به بهانه‌های واهی و بازی‌های دروغین از طریق رسانه‌های اجیر شده با سلب حق قانونی عضویت زنان ایرانی در این کمیسیون که طی فرایند رسمی به آن دست یافته بودند انجام گرفت؛ نه فقط پایمال کردن اصول ملل متحد و باورهای جهانیان به آرمان‌های چندجانبه گرایی بلکه بدعت رویه‌ای پرخطر و ناصحیح بود که بعد از این نیز شاهد تکرار آن خواهیم بود.

خزعلی اضافه کرد: عضویت ایران در حالی لغو می‌شود که زنان آن در زمینه‌های مختلف به‌ویژه بهداشت و سلامت وضعیت بهتری از کشورهای یاد شده دارند. علاوه بر آن، جمهوری اسلامی ایران توانسته است همگام با پیشرفت زنان خود زنان مهاجر افغانستان را نیز تحت آموزش تا سطوح عالی قرار دهد.

معاون رئیس جمهور کشورمان گفت: فرصت گردهمایی شصت و هفتمین کمیسیون مقام زن با هدف ارتقای جایگاه و بررسی وضعیت پیشرفت زنان در سراسر جهان را مغتنم می‌شمارم تا نه فقط در جایگاه حقوقی معاون رئیس جمهور بلکه در کسوت زن ایرانی که در نظام جمهوری اسلامی ایران توانمند شده، اذعان دارم؛ کمیسیون مقام زن و دیگر ارکان ملل متحد ثمره سالیان دراز مبارزه زنان و مردانی است که می‌خواستند نه فقط ابرقدرت‌ها بلکه همه انسان‌ها فارغ از زر و زور، رنگ و نژاد، جنسیت و مذهب منطقه جغرافیایی و توان اقتصادی برابر سخن بگویند و برابر تصمیم بگیرند.

وی تاکید کرد: کشور ما با تمرکز جدی بر آموزش یکپارچه و برابر ضمن کاستن از شکاف جنسیتی تا ۹۷درصد در آموزش ابتدایی و متوسطه بی‌سوادی دختران را ریشه کن کرده است.

خزعلی گفت: نسبت زنان عضو هیات علمی دانشگاه‌ها به حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است و ۶۰ درصد از معلمان را زنان تشکیل می‌دهند و به استناد گزارش ۲۰۲۲ شاخص جهانی نوآوری، حضور بیش از ۵۶ درصد زنان در دورهای آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی دوشادوش مردان، سریعترین رشد عملکرد در عرصه نوآوری در جهان را رقم زده است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: فعالیت ۹۰۴ شرکت دانش بیان با مدیرعاملی بانوان و مشارکت زنان در هیات مدیره بیش از ۲۷۰۰ شرکت دانش بیان همچنین فعالیت ۳۰۳ شرکت خلاق بانوان در کشور و حمایت از صدها طرح مرتبط و با حوزه فناوری و فضای مجازی بیانگر مشارکت حداکثری زنان در توسعه فناوری‌های نوین است.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران از جامعه جهانی می‌خواهد که در مقابل نقض حق توسعه زنان که بر اثر جنگ‌ها و تحریم‌های قهرآمیز یکجانبه و نیز رویه‌های ناصحیح مدرن به نام حقوق بشر ایجاد شده است؛ بایستد و از اعمال این روش‌های ناقض حقوق بشر علیه کشورها خصوصا زنان و کودکان جلوگیری کند.

2121

منبع: khabaronline-1740368

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد