hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > ۱۳۹۳ اصفهانی در سال گذشته بر اثر آلودگی هوا جان باختند

۱۳۹۳ اصفهانی در سال گذشته بر اثر آلودگی هوا جان باختند

اصفهان- مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان گفت: سال گذشته یک هزار و ۳۹۳ مرگ منتسب به آلودگی هوا در اصفهان ثبت شد.

به گزارش خبرنگار مهر، احمدرضا لاهیجان زاده عصر دوشنبه در جلسه شورای اداری استان اصفهان که با حضور رئیس قوه قضائیه برگزار شد، اظهار داشت: ۷۰ درصد جمعیت و صنایع در هشت درصد مساحت استان اصفهان استقرار یافته و باعث شده شرایط ویژه در کلان‌شهر اصفهان و شعاع ۵۰ کیلومتر شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه اصفهان شرایط خاصی دارد، افزود: میزان بارش در کلان‌شهر اصفهان پایین‌ترین عدد نسبت به سایر کلانشهرهای کشور و سالانه حدود ۱۲۷ میلیمتر است که در شرایط خشکسالی کمتر نیز می‌شود.‌

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه این کلان‌شهر در بیش از ۶۰ درصد روزهای سال وزش باد ندارد، تصریح کرد: نیروگاه شهید منتظری در شرایط معتدل فعلی نیز همچنان مازوت می‌سوزاند.

لاهیجان زاده با بیان اینکه در هفت سال اخیر تعداد روزهای ناسالم ۲۳۰ درصد افزایش یافته است، ابراز داشت: از ۷۲ روز ناسالم در سال ۱۳۹۵ به ۱۶۸ روز ناسالم در سال جاری رسیده و اصفهان آلوده‌ترین کلان‌شهر کشور قلمداد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار دانشگاه، سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۳۹۳ مرگ در کلان‌شهر منتسب به ذرات معلق بوده و این آمار سهم‌تمام صنایع اصفهان را مشخص کرده که بر اساس آن ذرات معلق منابع متحرک در شهر اصفهان ۷۶.۸ و در شعاع ۵۰ کیلومتر ۴۴ درصد بوده اما تنها از کارخانه ذوب آهن ۴۳.۴ درصد در شعاع ۵۰ کیلومتر و ۶ درصد در شهر اصفهان بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان خاطرنشان کرد: مشعل‌های مازوت سوز نیروگاه شهید منتظری با کمک دستگاه قضا از سال ۱۳۹۳ پلمب شد اما سال گذشته با مصوبه شورای عالی امنیت ملی پس از حدود هفت سال شکسته شد.

لاهیجان زاده گفت: نیروگاه منتظری در سال ۱۴۰۰، ۹۰ میلیون لیتر مازوت سوزاند که باعث ۱۲ هزار تن تولید آلودگی در محیطی شد که ۲.۵ میلیون نفر استقرار دارند.‌

وی ادامه داد: نیروگاه منتظری امسال تا امروز به مدت ۹۰ روز ۶۳۰ میلیون لیتر مازوت سوزانده و ۴۱ هزار تن آلودگی به محیط پیرامونی خود وارد کرده و از روز گذشته ۲ میلیون لیتر مصرف مازوت را کاهش داد.‌

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان خطاب به رئیس دستگاه قضا ابراز داشت: تقاضا داریم با توجه به استقرار این نیروگاه در مرکز جمعیتی بر اساس حکم‌قضایی قاطع اجازه مازوت‌سوزی داده نشود نیروگاه به ۶ میلیون مترمکعب گاز نیاز دارد و باید توجه داشت که ۱۵۰ میلیون مترمکعب مصرف گاز کاهش یافته است.‌

لاهیجان زاده افزود: همچنین حکم قاطع برای تبدیل این نیروگاه به سیکل ترکیبی نیاز است ضمن اینکه لازم است سازمان صنعت، معدن و تجارت از صندوق توسعه ملی نسبت به ساماندهی صنایع آلاینده اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه ۱۸.۵ میلیون هکتار از اراضی کشور تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست کشور است، افزود: از این میزان ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار وسعت مناطق تحت مدیریت استان اصفهان است اما مالک سازمان منابع طبیعی است و درخواست داریم برای جلوگیری از اطاله دادرسی در پرونده‌های مربوط به زمین‌خواری ابلاغیه‌ای به دادستانی‌ها اعلام شود که محیط‌زیست در پیگیری پرونده‌های مناطق به منزله مالک باشد.

به گزارش مهر، استاندار اصفهان در جلسه شورای اداری پس از سخنرانی مدیرکل حفاظت محیط زیست خبر داد که مازوت‌سوزی نیروگاه شهید منتظری امروز به صفر رسید.

منبع: mehrnews-5727043

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد