hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > هنر و ادبیات > سینما، تلویزیون و تئاتر > فیلم خط استوا؛ بیوگرافی بازیگران،خلاصه داستان و نقد فیلم

فیلم خط استوا؛ بیوگرافی بازیگران،خلاصه داستان و نقد فیلم

خط استوا جدیدترین فیلم سینمایی به کارگردانی اصغر نعیمی است. بیوگرافی بازیگران خط استوا همراه حواشی همکاری آزاده صمدی با فرهاد اصلانی و نقد این فیلم را می خوانید

فیلم سینمایی خط استوا در ژانر اجتماعی، کمدی و خانوادگی به کارگردانی اصغر نعیمی  و تهیه‌کنندگی احسان ظلی‌پور جدیدترین فیلم در سینما است که نمایش خود را از روز چهارشنبه 3 اسفند 1401 آغاز کرده است و تا عید فطر سال آینده در سراسر سینماهای کشور اکران خواهد شد. به بهانه اکران نوروزی فیلم کمدی خط استوا اطلاعاتی از بیوگرافی بازیگران، داستان خط استوا و...در اختیار شما قرار می دهیم.


خط استوا
پوستر خط استوا

مشخصات فیلم سینمایی خط استوا

نام فیلم خط استوا
کارگردان  اصغر نعیمی
محصول کشور ایران
زبان فارسی
زمان فیلم  90 دقیقه
ژانر اجتماعی، کمدی، خانوادگی
تاریخ انتشار اسفند 1401

داستان فیلم سینمایی خط استوا

داستان فیلم سینمایی خط استوا درباره رئیس و نایب رئیس فدراسیون فوتبال است که برای حضور در اجلاس سالانه AFC راهی کشور مالزی میشوند و در این راه برایشان ماجراهای بامزه ای رقم می خورد. 

زمان اکران فیلم خط استوا

زمان اکران فیلم خط استوا از روز چهارشنبه 3 اسفند سال 1401 در سینماهای کشور آغاز شده است اما زمان پخش آن در شبکه نمایش خانگی مشخص نیست.

خط استوا
فرهاد اصلانی و سیامک انصاری در فیلم خط استوا

بازیگران فیلم خط استوا

  •  فرهاد اصلانی در نقش رئیس فدراسیون فوتبال
  • سیامک انصاری در نقش نایب‌رئیس فدراسیون
  • آزاده صمدی

بیوگرافی فرهاد اصلانی بازیگر نقش رئیس فدراسیون فوتبال در خط استوا

تاریخ تولد: ۱۸ خرداد ۱۳۴۵ کردستان

شروع: 1370

شهرت: سفر به چزابه

ازدواج: متاهل با مژده دانش‌پژوه _یک فرزند

فرهاد اصلانی

فرهاد اصلانی

بیوگرافی سیامک انصاری بازیگر نقش نایب‌رئیس فدراسیون در خط استوا

تاریخ تولد: ۱۲ مرداد ۱۳۴۷

تحصیلات: فارغ‌التحصیل رشته کارشناسی نمایش و تلویزیون از «دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی

شروع: 1368

شهرت: پاورچین

ازدواج: طناز هادیان

سیامک انصاری
سیامک انصاری

بیوگرافی آزاده صمدی بازیگر خط استوا

تاریخ تولد:  ۱۷ دی ۱۳۵۷

تحصیلات: کارشناسی تئاتر در دانشگاه سوره

شروع: 1382

شهرت: 1390 با راه بی‌پایان 

ازدواج: طلاق از هومن سیدی 

آزاده صمدی
آزاده صمدی

 عوامل فیلم سینمایی خط استوا

کارگردان اصغر نعیمی
تهیه کننده  احسان ظلی‌پور
نویسنده محمد رضا آریان
مدیر فیلمبرداری معین مطلبی
تدوین سیامک مهماندوست
صدابردار امیر نوبخت
صداگذار فرامز ابوالصدق
طراح چهره پردازی ایمان امیدواری
مدیر تولید  پائیسا
دستیار اول و برنامه ریز  آلاله هاشمی
منشی صحنه سعیده دلبریان
خط استوا
آزاده صمدی در فیلم خط استوا

نقد فیلم سینمایی خط استوا

شاهین شجری، منتقد سینما درباره ی فیلم خط استوا نوشته است:

یکی از فیلم‌هایی که به‌تازگی اکران عمومی‌اش شروع شده «خط استوا» کمدی سرحال و هجوآمیز اصغر نعیمی است. یک درام پرماجرا که شخصیت‌های اصلی‌اش دو مدیر دولتی هستند؛ رییس فدراسیون فوتبال و دستیارش که در حادثه‌ای گذرشان به اندونزی می‌افتد و سعی می‌کنند برای تیم ملی فوتبال بانوان سرمربی خارجی استخدام کنند. فارغ از کیفیت فیلم (که البته اجرایی تمیز و خوش‌ریتم دارد) و پیچ‌وخم‌های داستان، نکتۀ مهم دربارۀ «خط استوا» این است که سطحی‌نگری و اندازه‌های کوچک مدیران ورزشی را با ظرافت به تصویر می‌کشد. کافی‌ست حاشیه‌های اخیر فدراسیون فوتبال و شاهکارهای مدیران رده‌بالا را مرور کنیم.

شخصیت‌های فیلم بر اساس نمونه‌های واقعی طراحی شده‌اند: رییس دروغگو و پشت‌هم‌اندازی که برای حفظ صندلی‌اش به هر حقارتی تن می‌دهد و دستیاران و معاونان گوش‌به‌فرمان که فقط برای رضایت نفر بالادستی تلاش می‌کنند و در همۀ مأموریت‌ها، به جای منافع ملی تنها دنبال این‌اند که سر و ته قضیه را هم بیاورند. بی‌عرضگی و تلاش بیهودۀ آقایان برای استخدام مربی خارجی نمونۀ جالبی‌ست؛ برای مدیران فقط این مهم است که خانم مربی تا چه حد حاضر است حجاب را رعایت کند و زیر بار دستورهای فدراسیون و «نهادهای مربوطه» برود. حتی به توانایی فنی و تجربۀ مربی هم کاری ندارند.

«خط استوا» نشان می‌دهد که چه‌گونه مدیران دولتی مدام در حال زیرآب‌زنی و جنگ با یکدیگرند، و کسی به تخصص یا پیشرفت توجه نمی‌کند. هیچ مدیری به آیندۀ جوانان یا بهبود فضاهای ورزشی اهمیت نمی‌دهد. ضمن این‌که فیلم با مقایسۀ غیرمستقیم بین امکانات ورزشی کشورهای آسیایی و ایران، عقب‌ماندگی موجود را نقد می‌کند. عجیب نیست که یک کمدی تجاری مثل این، دوسه سال پس از زمان تولیدش اجازۀ اکران نیافته، حتی در روزهای داغ و پرماجرای جام‌جهانی!

سیامک انصاری و آزاده صمدی در خط استوا

حواشی فیلم خط استوا

تمسخر اعتراضات مردمی در خط استوا

ادعاها درباره تمسخر اعتراضات مردمی در فیلم سینمایی خط استوا با واکنش تهیه کننده آن مواجه شد. احسان ظلی پور با انتشار تصویری از پروانه نمایش خط استوا اعلام کرد این فیلم نه در ماه های گذشته، بلکه در بهار ۹۸ ساخته شده اما اکران آن به تعویق افتاده بود.

احسان ظلی پور در این رابطه نوشت:

۱) مجوز خط استوا ۱۳۹۷/۱۱/۳ صادر شد و اردیبهشت و خرداد ۹۸ جلوی دوربین رفت. تاریخ صدور پروانه نمایش فیلم هم به ۱۳۹۸/۱۰/۱۱ بر می گردد. یعنی حدود ۴ سال از صدور پروانه ساخت گذشته و حدود ۳ سال از صدور پروانه نمایش. پس فرضیه تولید فیلم طی ماه های گذشته منتفی است.

۲) فیلم به گواه پروانه مالکیت با سرمایه گذاران بخش خصوصی و بدون دریافت یک ریال بودجه دولتی تولید شده و اساسا سفارش شدن آن از سوی نهادهای حکومتی و امنیتی خنده دار است.

۳) خط استوا یک کمدی اجتماعی در نقد برخی مدیران دولتی است که نه بر اساس شایسته سالاری و کفایت بلکه بر اساس زد و بندهای پشت پرده در جایگاهی غیر واقعی قرار گرفته اند. محتوای فیلم اساسا دخلی به شرایط فعلی جامعه ندارد و حتی نگاه منتقدانه ای بر برخی محدودیت های اجتماعی در ایران دارد.

۴) همه ما بر آنچه که بر مردم این سرزمین طی این مدت گذشته آگاهیم. ماهم جزیی از همین مردمیم که کمرشان زیر فشار اقتصادی خم شده. ما هم دوست داشتیم فیلم‌مان در زمان بهتری، وقتی حال مردم خوش تر بود اکران می شد اما چه کنیم که بعد از چهار سال، حالا مجبور به اکران فیلم شدیم.

۵) بیان این چند سطر توضیحِ واضحات است و آنچه در فضای مجازی طی دو‌، سه روز قبل بر این فیلم گذشته، تاسف برانگیز و مشکوک. از سهم شیطنت همکاران خودمان در سینما آگاهیم و قضاوت را به مردم عزیزمان واگذار می کنیم.

آزاده صمدی در خط استوا

انتقاد از آزاده صمدی به دلیل همکاری با فرهاد اصلانی

آزاده صمدی، یکی از بازیگران خط استوا که حالا به دلیل همکاری با فرهاد اصلانی پس از حواشی اخیر او نیز مورد انتقاد قرار گرفته است، در پست اینستاگرامی خود به حاشیه های به وجود آمده برای این فیلم پرداخت.او نوشت:

احتمالا دیگر باید اسمش را بگذارم «بخت و اقبال نارسا» و آن را بپذیرم. در روزهای اخیر، خبر اکران نوروزی فیلم «خط استوا» در صفحات سینمایی پخش شده. با اینکه به فهم و درک شما عزیزان همیشه باور دارم ولی با توجه به نکته‌ها، تشرها و کج‌فهمی‌های برخی از همراهان عزیزم، لازم است چند نکته برای روشن شدن بیشتر بنویسم:

۱- فیلم سینمایی «خط استوا» محصول نیمه اول سال ۱۳۹۸ است، یعنی تقریبا ۴ سال پیش. نه سال یا حتی ماه‌های اخیر؛ من در خردادماه سال ۹۸ برای بازی در این فیلم به مدت یک ماه همراه این گروه بودم. از اسفند ۹۸ هم که همه‌گیری کرونا در ایران به شکل رسمی بالاخره پذیرفته شد. یعنی این فیلم حتی محصول قبل از شیوع کروناست نه اکنون.

۲- با توجه به توضیحم درباره تاریخ ساخت این فیلم، حتما متوجه شدید که در زمان تولید این فیلم، هنوز تشت رسوایی خیلی‌ها از طریق روایت‌های شجاعانه همکارانمان از بام نیفتاده بود. لازم به گفتن نیست که آگاه بودن قبل از مطرح شدن هر موضوعی، امری غیرممکن است که شامل حال من هم به عنوان یک انسان فاقد هرگونه قدرت سوپرهیرویی می‌شود.

۳- انتخاب زمان و نوع اکران یک فیلم در ایران (و تا جایی که مطلعم در سراسر دنیا مگر در موارد استثنائی) در یدِ اختیار بازیگر نیست. چون مالکیت مادی و معنوی یک فیلم به لحاظ حقوقی و قانونی با اشخاصی دیگر است. این هم احتمالا به همان «بخت و اقبال نارسا»ی من برمی‌گردد که این اثر در چنین نوروزی اکران می‌شود که به قول حافظ «سال و فال و مال و حال و اصل و نسل و تخت و بخت» خرم و نیکو نیست. من هم یکی از مردم این سرزمین عزیز هستم و مانند شما می‌اندیشم. متاسفانه اکران یا عدم اکران و تبلیغ یا عدم تبلیغ فیلمی که در آن بازی کرده‌ام در اختیار من نیست که اگر بود نه دل خوشی، نه رویی و نه تمایلی برای اکرانش داشتم.به امید نوروزهایی مکرر در کنار یکدیگر.

تیزر فیلم سینمایی خط استوا

پرسش های متداول

بازیگران فیلم خط استوا چه کسانی هستند؟
بازیگران فیلم خط استوا عبارتند از فرهاد اصلانی، سیامک انصاری و آزاده صمدی
داستان فیلم خط استوا چیست؟
داستان فیلم خط استوا درباره رئیس و نایب رئیس فدراسیون فوتبال است که برای حضور در اجلاس سالانه AFC راهی کشور مالزی میشوند و در این راه برایشان ماجراهای رقم می خورد. 


سخن آخر

فیلم سینمایی خط استوا در ژانر کمدی به کارگردانی اصغر نعیمی و تهیه‌کنندگی احسان ظلی‌پور است که در آن بازیگرانی چون فرهاد اصلانی، سیامک انصاری و آزاده صمدی در آن به ایفای نقش پرداختند. ما در مطلبی به معرفی  فیلم بخارست؛ بیوگرافی بازیگران،خلاصه داستان و نقد فیلم و فیلم چپ راست؛بیوگرافی بازیگران،خلاصه داستان و نقد فیلم فیلم های نوروزی پرداختیم که در صورت تمایل می توانید مطالعه کنید. اگر شما اطللاعات دقیق تری از فیلم خط استوا در اختیار دارید با ما و سایر مخاطبان سایت رویداد ایران در قسمت نظرات مطرح کنید.

امتیاز: 4.5 (از 2 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد