hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجرای برنامه «حرف‌های به درد بخور» در مدارس اصفهان

اجرای برنامه «حرف‌های به درد بخور» در مدارس اصفهان

اداره توسعه فرهنگ سلامت شهرداری اصفهان با همکاری دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود و اداره کل آموزش‌وپرورش استان اقدام به برنامه‌ریزی و اجرای برنامه شاد و آموزشی «حرف‌های به درد بخور» در 300 دبستان در سطح شهر اصفهان نمود.

رویداد امروز:

رئیس اداره توسعه فرهنگ سلامت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در نشست خبری اظهار کرد: با توجه به پیشرفت‌های اقتصادی، اجتماعی و زندگی شهرنشینی و صنعتی شدن جوامع، تغییرات سریعی در الگوی غذایی و سبک زندگی جوامع بشری ایجاد شده و آمارهای مختلف نشان می‌دهد که اضافه‌وزن و چاقی دانش‌آموزان به‌عنوان عامل خطر و زمینه‌ساز بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۲، فشارخون بالا و مشکلات قلبی -عروقی است و این وضعیت در بسیاری از کشورها نیز به مرز هشدار رسیده است. اطلاعات مرتبط به این مسئله نشان می‌دهد حدود ۲۱ درصد کودکان و نوجوانان ایران دچار اضافه‌وزن یا چاقی هستند.

هاجر ابراهیمی ادامه داد: از سال 1399 هم‌زمان با بازگشایی مدارس، پروژه ملی کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان به‌صورت غربالگری، شناسایی و مشاوره در استان اصفهان اجرا گردید. نتایج این طرح در استان اصفهان نشان می‌دهد که آمار دانش‌آموزان دچار چاقی، نگران‌کننده است.

وی گفت: با توجه به اینکه حدود 800 هزار دانش‌آموز در سطح استان مشغول به تحصیل هستند و بیش از 90 درصد آن‌ها در این طرح غربالگری شده‌اند نتایج زیر به دست آمده است: 30 درصد دچار چاقی و اضافه‌وزن هستند، 63 درصد دانش‌آموزان دارای وزن طبیعی و 6 درصد دچار لاغری (کمبود وزن) هستند.

رئیس اداره توسعه فرهنگ سلامت شهرداری اصفهان تصریح کرد: با توجه به آمار به دست آمده، اصفهان در کشور رتبه 13 در اضافه‌وزن و چاقی را دارد. با توجه به آمار به دست آمده در شهر اصفهان، 21 درصد از دانش‌آموزان این شهر دچار اضافه‌وزن و چاقی هستند.

وی گفت: با توجه به آمار ارائه شده، اداره توسعه فرهنگ سلامت سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان با همکاری دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود و اداره کل آموزش‌وپرورش استان اقدام به برنامه‌ریزی و اجرای برنامه شاد و آموزشی «حرف‌های به درد بخور» در 300 دبستان در سطح شهر اصفهان نمود.

ابراهیمی افزود: جهت اجرایی شدن این پروژه با 7 گروه هنری، قرارداد بسته شد که این گروه‌ها با اجرای تئاتر و موسیقی همراه با برنامه‌های شاد و مفرح، مفاهیمی همچون تغذیه سالم و صرفه‌جویی در مصرف آب را به دانش‌آموزان آموزش دادند.

ابراهیمی گفت: این برنامه از تاریخ 25 دی‌ماه آغاز و تا تاریخ 6 اسفندماه در مدارس ابتدائی شهر ادامه دارد. از جمله موضوعاتی که گروه‌های هنری به آن می‌پردازند؛ شامل: مصرف تخم‌مرغ؛ خوردن صبحانه؛ 5 گام سلامتی (شام سبک، نخوردن آب بین غذا و...)؛ صرفه‌جویی در مصرف آب؛ مضرات فست فودها و مواد غذایی فرآوری شده؛ اهمیت ورزش و تحرک در سلامت جسمی و روحی؛ چاقی و عوارض آن هستند.

وی گفت: این 7 گروه هنری به‌صورت روزانه و هم‌زمان در مدارس مختلف به اجرا می‌پردازند و در پایان هر برنامه مسابقه‌ای با مضامین ذکر شده اجرا می‌گردد که به برندگان آن جوایز ارزنده‌ای اعطا می‌گردد. خوشبختانه اجرای این برنامه‌ها با استقبال بسیار خوب دانش آموزان، معلمان و والدین روبرو شده و بسیاری از مدارس درخواست ادامه اجرای این طرح و افزایش تعداد برنامه‌ها را دارند.

رئیس اداره توسعه فرهنگ سلامت شهرداری اصفهان گفت: این اداره امسال از فرصت سال تحصیلی برای اشاعه فرهنگ سلامت استفاده کرده است زیرا در دو سال گذشته به خاطر کرونا مدارس غیرحضوری بود و در این مدت بحث کم تحرکی به دلیل حضور دانش آموزان در منزل بیشتر نمود پیدا کرد.

وی افزود: با صرفه‌جویی ۲۰ درصد آب، چهار ماه بیشتر زاینده رود آب دارد و این شعار ما برای دانش آموزان است که با شعر مطرح می‌شود. اداره توسعه سلامت با هدف ارتقا سلامت و فرهنگ‌سازی از سال ۹۶ به این مکان مستقر شد، در این مکان دو نمایشگاه دائمی دنیای شگفت‌انگیز فیزیک و سلامت داریم که مخاطب اصلی ما دانش آموزان، دانشجویان و استادان هستند. فضا سازی نمایشگاه‌ها جذاب و دیدنی است که هر روز از مدارس مختلف اردو داریم و بازدید گروهی انجام می‌شود.

سید مهدی سجاد زاده، روابط عمومی معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان هم در این نشست اظهار کرد: در دبیرخانه فرهنگی زاینده رود که ۱۰ ماه از تأسیس آن می‌گذرد، یک سری برنامه‌ریزی برای گروه‌های مختلف مردم اجرا شده است. یکی از بحث‌هایی که از استقرار دوره جدید شورای اسلامی شهر اصفهان بیان شد، جاری بودن دائمی زاینده رود و احداث مجموعه‌ای که بتواند در طول سال احیای زاینده رود را مطالبه‌گری کند، است. در دوره‌های قبل تلاش‌هایی شده بود، اما به دلایل مختلف مدیریت شهری وارد این موضوع نشده بود. در این دوره که دوستان شورای شهر در سیاس گذاری خود زاینده رود را قرار دادند و این دبیرخانه را تأسیس کردند از ما انتظار دارند در بحث مطالبه‌گری و ایجاد ظرفیت در مردم اصفهان و ایران و رسانه‌ها در بعد فرهنگی کار کنیم.

وی ادامه داد: به صورت خاص روی جامعه کودک و نوجوان برنامه‌ریزی شده است، در حال حاضر کارگاه نویسندگی ویژه کودک و نوجوان با موضوع زاینده رود برنامه‌ریزی شده که روزهای پنجشنبه در باغ غدیر و فرهنگسرای قدس به مدت شش هفته برگزار می‌شود و بعد از اتمام دوره بچه‌ها در اوایل سال آینده شروع به نوشتن داستان در رابطه با زاینده رود می‌کنند و سپس مجموعه‌ای از داستان‌های منتخب کتابی تحت عنوان (کارگاه نویسندگی زاینده رود) می‌شود.

روابط عمومی معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان با بیان اینکه معتقد هستیم زاینده رود برای بچه‌های پنج تا ۱۶ سال موضوع نیست زیرا رشد آن‌ها با خشکی رودخانه همراه بوده است، تصریح کرد: خیلی از نوجوانان فکر می‌کنند زاینده رود یک رودخانه فصلی است. به عنوان مثال، وقتی در سن کم به قم می‌رفتم کنار حرم حضرت معصومه پارکینگی قرار داشت، اما در واقع آنجا رودخانه بود و در حال حاضر هم که خیابان شده است، ترس این اتفاق برای زاینده رود وجود دارد زیرا دور از ذهن نیست و این موضوع باعث شده داستان خود را سمت کودکان و نوجوانان ببریم تا بدانند رودخانه‌ای که جریان دارد هزارساله و تمدن ساز است و صنعت ما به واسطه این رودخانه شکل گرفته است.

وی اضافه کرد: زمانی که اداره توسعه فرهنگ سلامت شهرداری اصفهان طرح حرف‌های به درد بخور را مطرح کرد، پیشنهاد شد بحث آب راهم از لحاظ علمی و مصرفی مطرح کنند. مصرف آب در اصفهان نسبت به شهرهای دیگر بهینه است و اگر بخواهیم بیشتر از این روی مخاطب خودمان کار کنیم که در مصرف آب صرفه‌جویی کنند، ضد تبلیغ می‌شود، اما کودکان و نوجوانان ما به دلیل اینکه در آستانه ورود به فضاهایی هستند که این مباحث مطرح می‌شود از این لحاظ با آن‌ها بیشتر کار می‌کنیم. بیشتر بحث ما در قضیه مدارس شناخت و معرفی زاینده رود است.

وی گفت: در اصفهان باید فرونشست داشته باشیم تا به فکر زاینده رود بیفتیم؟ به این نتیجه رسیدیم که به کودکان بیشتر بها دهیم زیرا آموزش و پرورش رویدادهای زیادی در تقویم دارد، اما برای زاینده رود هیچ برنامه‌ای نیست. توضیح خانواده‌ها به تنهایی کافی نیست برای همین در این حوضه کار می‌کنیم که امیدوار هستیم نقش داشته باشیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد