hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > زلزله ترکیه هشداری برای توجه به مقاوم سازی در کشور / تخلف ساختمانی در قم

زلزله ترکیه هشداری برای توجه به مقاوم سازی در کشور / تخلف ساختمانی در قم

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم با اشاره به زلزله اخیر سوریه و ترکیه اظهار کرد: این حوادث هشداری برای توجه به مقاوم سازی در کشوراست تا شاهد اینگونه حوادث نباشیم.

به گزارش خبرنگار رویداد ایران از قم، امین مقومی در نشست خبری که به مناسبت روز مهندس برگزار شد، با ابراز تاسف از کاهش میزان ساخت و ساز در استان قم نسبت به سال گذشته، اظهار کرد: پیش‌بینی ها حاکی از آن است که با اضافه شدن پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن بر این مقدار افزوده شود.

او با بیان اینکه سال گذشته ۲ میلیون متر مربع ساخت‌وساز در استان قم انجام شد، تصریح کرد: این آمار امسال به یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع کاهش پیدا کرده است و  منتظر هستیم با آغاز ساخت اراضی ۵۶۰ هکتاری این آمار به ۳ میلیون متر مربع افزایش یابد.


تخلفات ساختمانی در استان قم قابل کتمان نیست

 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم با اشاره به زلزله  اخیر سوریه و ترکیه اظهار کرد: این خطر کشور ما را  نیز به  دلیل زلزله خیز بودن تحریک می کند  و نگرانی‌هایی بابت وضعیت ساختمان‌ها وجود دارد.تخلفات ساختمانی بسیاری در استان قم صورت می‌گیرد که این امر قابل کتمان نیست.

مقومی ادامه داد: متأسفانه نقشه مصوب در حین کار جایگزین نقشه‌های دیگری می‌شود که سازمان با این روند مخالف است و در یک سال اخیر نیز جلسات بین بخشی خوبی توسط مدیران استان برای کاهش تخلفات ساختمانی و اصلاح پدیده دو نقشه‌ای که در اکثر نقاط کشور مشاهده می‌شود، برگزار شده که امیدواریم تصمیمات خوبی برای رفع این معضل اتخاذ شود.

اوبا اشاره به اهمیت موضوع مجری ذیصلاح در ساخت و سازها بیان داشت: مجری ذیصلاح در سال‌های اخیر بر اساس سیاست مدیریت استان و مشابه سایر نقاط کشور، به صورت تدریجی در قم اجرایی شده و امسال ساختمان‌های ۵ سقف به بالا کنترل مضاعف شدند و از ابتدای سال آینده نیز ساختمان‌های ۴ سقف به بالا در این حوزه کنترل مضاعف خواهند شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم ادامه داد: حضور مجری ذیصلاح در تمامی ساختمان‌ها الزامی است و به دلیل شرایط استان، تلاش شده تا این امر به صورت تدریجی اجرایی شود تا کیفیت خدمات در این بخش به صورت بهتری ارائه گردد.

 

*تعرفه دستمزد مهندسین در استان نسبت به آمار کشوری پایین‌تر است

وی خاطرن نشان کرد: طبق قانون مصوب شده تعرفه دستمزد مهندسین 4 درصد در نظر گرفته شده اما در استان قم مهندسین ما برای هر متر مربع 2 درصد دستمزد می‌گیرند که این آمار نسبت به ارقام کشوری پایین‌تر است.

مقومی در ادامه بیان کرد: متاسفانه بسیاری از شهروندان به دلیل عدم آگاهی مخالف ساخت مسکن مهندسی هستند و گمان می‌کنند اگر زیر نظر نظام مهندسی ساخت‌وساز انجام شود اقتصادی نخواهد بود؛ البته افرادی که به ما مراجعه می‌کنند این موضوع را برای آن‌‌ها توضیح می‌دهیم و قانع می‌شوند.

*نمای رومی تخلف است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم عنوان کرد: مسئله ساخت ساختمان با نمای رومی چندین سال است که در استان قم مطرح شده ما بارها گفته‌ایم که نمای رومی تخلف است، البته امسال نسبت به سال‌های گذشته این آمار کمتر شده و نماهایی هم که ساخته شده نسبت به نمونه‌های گذشته المان‌های کمتری در آن‌ها استفاده شده است.

مقومی تصریح کرد: هفته گذشته در اجلاس کشوری سازمان نظام مهندسی که در شهر یزد برگزار شد ما از طرح گرافیکی ساختمان‌هایی که قرار است در طرح نهضت ملی مسکن ساخته شده دیدن کردیم؛ همه ساختمان‌ها مانند بافت تاریخی که در سده‌های گذشته در یزد ساخته شده قرار است تهیه شوند در حدی  که اگر از بافت تاریخی به این بافت مراجعه کنید هیچ تفاوتی را مشاهده نمی‌کنید.

*التهاب بازار مسکن به دنبال سودجویی در خرید فیش مسکن ملی

مقومی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه فروش فیش‌های مسکن ملی امروزه به یک موضوع مهم تبدیل شده است؛ افرادی که صاحب امتیاز هستند بنابه دلایل مختلف فیش خود را به فروش گذاشته و متاسفانه افراد سودجویی که قمی هم نیستند با خرید این فیش‌ها به‌دنبال ملتهب کردن قیمت مسکن ملی در قم هستند.

*مقاومت مطلوب ساختمان های قم نسبت به سایر نقاط کشور

مقومی در ادامه در این‌‌باره تاکید کرد: مقاومت ساختمان‌های استان قم نسبت به مقایسه در نقاط دیگر کشور مطلوبی قراردارد؛ البته برخی مناطق مانند بافت‌های فرسوده شامل این موضوع نمی‌شوند و اگر خدای نکرده زمین لرزه‌ای با شدت بالا رخ دهد قطعا آسیب‌های بسیاری در بافت‌های فرسوده شاهد خواهیم بود.

وی افزود: بحث ساخت‌وساز در مناطقی که روی گسل قرار گرفته‌اند به یک بازنگری اساسی نیاز دارد؛ باتوجه به دستورالعملی که 2 سال گذشته در بحث ساخت‌وساز روی گسل‌ها مصوب شده باید اقدامات موثری انجام شود.


 

*نیازمند تعامل بیشتر با کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری هستیم

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان ادامه داد: در خصوص گردش کار بین ما و کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری باید بازنگری در این زمینه انجام شود؛ اقدامات این کمسیون جریمه‌محور است و بنابر این موضوع اگر تخلفی برای مثال در بحث نمای رومی انجام شود شهرداری با اخذ جریمه مجوز را صادر می‌کند.

مقومی گفت: درحال حاضر ورود مرجع صدور پروانه در پایان پروژه تعریف شده اما تاکید ما این است که نهایتا بعد از ساخت سقف طبقه اول پرونده باید به نظام مهندسی ارجاع داده شده تا جلوی تخلف‌های گرفته شود.

*عدم توقف صدور شناسنامه فنی ملک

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با بیان اینکه سالانه بالغ بر هزار شناسنامه فنی ملکی ساختمان در استان قم صادر می‌شود، گفت: امسال بر اساس رأی دیوان عدالت اداری به دلایلی دریافت هزینه صدور شناسنامه فنی ملکی در این بخش حذف شد که به رغم آسیب جدی به کنترل کیفیت توسط سازمان با توجه به حذف این درآمد، صدور شناسنامه فنی ملکی به منظور حمایت از حقوق بهره برداران متوقف نشد و حتی تقویت نیز خواهد شد.

وی ادامه داد: در فرآیند ساخت و ساز گاهی وجود افراد فاقد صلاحیت آسیب‌هایی به این بخش خواهد زد و بهره بردارانی که از روند اجرای ساختمان مطلع نیستند با استفاده از شناسنامه فنی ملکی می‌توانند از وضعیت ساختمان آگاه شده و به بهره برداران کمک شایانی خواهد نمود تا بدانند چه ساختمانی را می خرند و شناسنامه فنی ملکی در حقیقت محصول نهایی در بخش ساخت و ساز است و مردم باید این شناسنامه را مورد مطالبه قرار دهند چرا که همه اطلاعات مورد نیاز ساختمان در آن آمده است.

 

 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد