hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > احتمال برگزاری نشست چهارجانبه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه

احتمال برگزاری نشست چهارجانبه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه

ایسنا نوشت: معاون وزیر امورخارجه روسیه از احتمال برگزاری نشست چهار جانبه تهران، مسکو، دمشق و آنکارا در سطح وزیران امورخارجه خبر داد.

 میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه امروز (پنج‌شنبه) در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک خاطر نشان کرد که احتمال برگزاری یک نشست چهار جانبه میان وزیران امورخارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه در آینده نزدیک وجود دارد و مسکو در حال کار روی ایجاد توافقات احتمالی میان آنکارا و دمشق و بهبود اوضاع در خاورمیانه است.

بوگدانوف افزود: ایران نیز تمایل خود را برای پیوستن به روند مذاکرات اعلام کرده است. نحوه برگزاری نشست چهارجانبه در سطح وزرای امورخارجه با حضور ایران در حال بررسی است. همه ما یک هدف مشترک برای حل و فصل اوضاع پیرامون سوریه و ثبات در منطقه خاورمیانه داریم.

وی همچنین گفت: قرار بود در تماس‌های فعلی میان نیروهای امنیتی و دیپلمات‌ها شرایطی برای مذاکرات سوریه و ترکیه فراهم شود که ممکن است زمینه را برای توافق‌های احتمالی آماده کند.

به گزارش اسپوتنیک، جنگ سوریه از سال ۲۰۱۱ تاکنون ادامه داشته است و نیروهای بشار اسد، رئیس جمهور این کشور با گروه های مختلف شورشی مسلح مبارزه می کنند. همچنین از سال ۲۰۱۶، نیروهای مسلح ترکیه عملیات هوایی و زمینی را در سوریه علیه حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) که خواهان ایجاد خودمختاری کردها در ترکیه است، انجام داده‌اند.

دمشق بارها حضور نیروهای ترکیه در مرز سوریه را غیرقانونی خوانده و از آنکارا خواسته است که نیروهای خود را خارج کند.

در سال ۲۰۱۷، روسیه، ترکیه و ایران یک گروه میانجی برای حل و فصل تنش‌ها در سوریه در آستانه راه اندازی کردند. در ژانویه ۲۰۱۸، شهر سوچی روسیه میزبان کنگره گفت‌وگوهای ملی سوریه بود که اولین تلاش از زمان آغاز درگیری برای جمع آوری مجموعه‌ای فراگیر از نیروهای سیاسی سوریه به شمار می‌آمد. نتیجه اصلی مذاکرات کنگره تصمیم به ایجاد کمیته قانون اساسی بود که در ژنو فعالیت می‌کند و وظیفه اصلی آن تهیه پیش‌نویس قانون اساسی در سوریه است.

در دسامبر ۲۰۲۲، وزرای دفاع روسیه، سوریه و ترکیه مذاکراتی سه جانبه در مسکو برگزار کردند تا راه‌های حل بحران سوریه را بررسی کنند. این مذاکرات اولین دیدار رسمی میان روسای دفاع ترکیه و سوریه در ۱۱ سال گذشته بود. در همان ماه، آنکارا پیشنهاد داد وزرای خارجه ترکیه، سوریه و روسیه در فوریه ۲۰۲۳ نشستی را احتمالاً در کشور ثالث برگزار کنند.

۳۱۱۳۱۱

منبع: khabaronline-1734988

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد