hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > قم > رونمایی از نرم افزار جامع احادیث 2 با حضور مدیر حوزه های علمیه

رونمایی از نرم افزار جامع احادیث 2 با حضور مدیر حوزه های علمیه

مدیرگروه قرآن و حدیث مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی گفت: نرم افزار کتابخانه جامع احادیث شیعه و اهل سنت دو با حضور مدیر حوزه های علمیه عصر پنج شنبه در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی قم رونمایی می شود.


حجت الاسلام والمسلمین حجت باشتنی در نشست خبری رونمایی از نرم افزار کتابخانه جامع احادیث شیعه و اهل سنت که در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور برگزار شد، اظهار کرد:   هدف از تولید نرم افزار جامع احادیث دو  این است که برخی از پژوهشگران حوزه حدیث به دنبال مطالعات تطبیقی بین احادیث اهل سنت و شیعه هستند و تاریخ و سبقه احادیث در منابع اهل سنت و شیعه را بررسی می کنند که این نرم افزار دسترسی به احادیث را برای پژوهشگران تسهیل می کند.

وی افزود: نسخه دو این نرم افزار از لحاظ محتوا و ساختار ارتقا یافته و شامل دو بخش اصلی کارپوشه «کتابخانه» و کارپوشه «حدیث پژوهی» است.

وی عنوان کرد: کارپوشه کتابخانه در نسخه دوم شامل ۳۳۰ عنوان در ۹۰۴ جلد کتاب و رساله از منابع شیعه از فرق های امامیه، زیدیه، اسماعیله و اهل سنت است که تا قرن پنجم را شامل می شود.

مدیرگروه قرآن و حدیث مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی به دیگر ویژگی های این نرم افزار اشاره کرد و گفت: جهت تسهیل در دسترسی پژوهشگران، منابع که عمدتا با موضوع احادیث است براساس نوع و موضوع نگارش شامل حدیث، تفسیر، کلام، تاریخ، علوم حدیث و علوم قرآن دسته بندی شده است.

وی گفت: در کارپوشه حدیث پژوهی که از ویژگی های نسخه جدید است تمامی روایات موجود در منابع کتابخانه در بستر واحد ارائه و ۶۷۲ هزار حدیث در این کارپوشه لیست شده است که از طریق کتابخانه و یا مستقیم از طریق کارپوشه حدیث می توان به این احادیث دسترسی پیدا کرد.

وی افزود: در بخش حدیث پژوهی که از امکانات جدید نسخه است کاربر می تواند تمامی روایات موجود در کتابخانه را در یک بستر واحد با قابلیت های مختلف اعم از نمایش پنهان ساختن اسناد، تفکیک احادیث بر اساس یک گوینده خاص که محوریت پیامبر صلی الله علیه وآله و اهل بیت علیه السلام است مشاهده کند.

حجت الاسلام والمسلمین باشتنی ادامه داد: محدود کردن احادیث به احادیثی که درباره پیامبر صل الله علیه وآله و هر یک از اهل بیت سلام الله علیها است و محدود کردن احادیث بر اساس کتاب، قرن و مذهب خاص، از دیگر ویژگی های دیگر نرم افزار جامع احادیث دو است.

وی گفت: کاربر می تواند بر اساس قابلیت هوش مصنوعی با انتخاب گزینه «احادیث مشابه» میان دو مجموعه مستقل حدیثی به انتخاب خود به بررسی تطبیقی بپردازد و به احادیث مشابه دسترسی پیدا کند و بخش های مستقل جستجو و مشابه یابی در کتب از دیگر امکانات این نرم افزار است.

وی افزود: گذشته از ارتقای محتوا، این نرم افزار از نظر ساختار هم در قالب کتابخانه استاندارد به پژوهشگران خدمات می دهد و یکی از ویژگی های قالب جدید سه زبانه بودن رابط کاربری به زبان های فارسی، عربی و انگلیسی است

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد