hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > تناقض سخنگوی ستاد نهی از منکر به «حجاب اجباری در کار نیست»

تناقض سخنگوی ستاد نهی از منکر به «حجاب اجباری در کار نیست»

مصاحبه با سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر با تناقض این گفته‌اش که «از حجاب کوتاه نمی‌آییم» و وضعیت فعلی حجاب و پایان گشت ارشاد شروع شد.

حجت الاسلام سیدعلی خان‌محمدی در مصاحبه‌ی یک ساعته با انصاف نیوز در این مورد چنین توضیح داد که کوتاه آمدن حکومت در حد «حجاب سر» مسائل را حل نمی‌کند و خواسته‌ها بسیار فراتر از روسری هستند. او در اثبات این امر به پرچم همجنسگرایی که در اعتراضات دیده شده بود اشاره کرد.

او چهارشنبه، ۱۹بهمن، در غرفه‌ی انصاف نیوز در نمایشگاه تولیدات فضای مجازی، به گفت‌وگو نشست که فایل صوتی کامل را می‌توانید در کانال تلگرامی [لینک] و فیلم کاملش را نیز در پایین همین خبر ببینید. موضوع اصلی این مصاحبه حجاب اجباری بود.

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر همچنان بر این جمله‌اش تاکید می‌کرد که از حجاب کوتاه نمی‌آییم ولی آن را مستلزم کار فرهنگی می‌دانست و بر این باور بود که سازمان‌های مربوطه از جمله صداوسیما علیرغم بودجه‌های خوبی که دریافت می‌کنند در این زمینه کم کاری کرده‌اند.

خان‌محمدی عده‌ای که مخالفت خود با حجاب را در این چند ماه ابراز کرده‌اند نیازمند اقناع از طریق کارهای فرهنگی و در درجه‌ی دوم برخوردهای قانونی می‌دانست.

در این مورد بیماری کرونا را مثال می‌زد که فقط کار فرهنگی در رعایت مردم موثر نبوده است: «همه‌ به این نتیجه رسیدند که باید برخورد سلبی هم داشته باشیم».

خان‌محمدی از طرح جامع عفاف و حجاب گفت که به باور او، «کرامت زن هم در این طرح حفظ می‌شود». او درباره‌ی امکان تغییر قانون با توجه به خواست مردم هم گفت قانون اساسی که با توجه به اکثریت مسلمان کشور نوشته شده شامل این قانون است.

خان‌محمدی مخالفین حجاب را عده‌ی قلیلی می‌داند که در هر جای دنیا در برابر هر قانونی ممکن است وجود داشته باشند. او «تناقضات و دو قطبی‌های موجود در مسئولان و توجیه نبودن آن‌ها» را مشکل اصلی می‌داند و در توضیح این مورد بدون اسم بردن به حرف‌های اخیر عزت الله ضرغامی درباره‌ی حجاب اشاره کرد.

خان‌محمدی در مورد وعده‌هایی که در ابتدای انقلاب در مورد حجاب داده شده بود از جمله تیترهای پررنگی که از مرحوم آقای طالقانی تکرار می‌شد که «در مورد حجاب اجباری در کار نیست»، گفت اندیشمندان مختلف نظرات مختلفی در آن زمان ارائه داده‌اند و در مقابل آقای طالقانی افرادی بوده‌اند که فکر می‌کردند در بحث حجاب چه بسا باید سختگیرتر باشیم.

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر درباره‌ی برخی محدودیت‌ها گفت: اگر امروز بیایند به من بگویند که این فضای مجازی باید فیلتر بشود اولین نفر من اعتراض می‌کنم و می‌گویم که دسترسی آزاد به اطلاعات باید برقرار باشد ولی وقتی آسیب آن مطرح می‌شود موضوع متفاوت می‌شود. امروز آسیب امنیتی که دو تا پلتفرم اینستاگرام و واتساپ برای کشور داشتند، شورای عالی امنیت ملی تصویب کرد که این دو پلتفرم تا آن موقعی که نمایندگی معرفی کنند و دسترسی به ما بدهند فیلتر بمانند، حرف درستی است.

او در مورد عده‌ای که به حجاب اعتقادی ندارند و به باور او اقلیت جامعه‌ی ما هستند می‌گوید قصدی برای تنگ کردن فضا برای این‌ها وجود ندارد اما این حدود قانونی پوشش در کشور ماست، همانطور که در کشورهای دیگر پوشش وجود دارد.

خان محمدی ترکیب حجاب اجباری را همانند چراغ قرمز اجباری می‌دانست و این دو را با هم قیاس می‌کرد. خان محمدی باور نداشت که حجاب اجباری در ایران بدل به وسیله‌ای برای ریاکاری مردم شده است ولی به الزاماتی مثل اجباری بودن پوشش چادر در بعضی بیمارستان‌ها یا دادگاه‌ها انتقاد داشت: «ما به شدت مخالف پوشیدن چادر بر سر زنان متهم هستیم. اصلا قداست چادر را زیر سوال می‌بریم. چرا باید چادر بر سر یک خانم متهم کنیم؟!»

سخنگوی ستاد امر به معروف می‌گفت این ستاد از هر دو سو مورد هجمه است و حتی خودش که اظهار مخالفت با گشت ارشاد کرده فراجا از او گلایه کرده است!

یکی از خبرنگاران حاضر خطاب به خان محمدی پرسید که چطور با وجود این کشته شده‌های چند ماه اعتراضات، او تمام خواسته‌های این جنبش را فقط به همجنسگرایی محدود می‌کند؟ علاوه بر این کار فرهنگی در مورد ارزش‌های حجاب را در چنین فضایی که اجباری بودن آن بیشتر مطرح است بعید می‌دانست. خان محمدی تکذیب کرد که چنین حرفی زده باشد یا چنین منظوری داشته باشد.

او قبول داشت که با توجه به حضور پررنگ‌تر گشت ارشاد در خیابان‌ها نارضایتی‌هایی به وجود آمده و امکان دارد حتی یک زن چادری هم با این برخوردها مخالفت کند اما نمی‌توان از چارچوب‌ها گذر کرد و آزادی محدود به روسری نمی‌ماند. خان محمدی در مورد امکان داشتن یا نداشتن برگزاری رفراندوم در مورد حجاب هم گفت: رفراندوم نیاز ندارد که!

او در مورد حجاب اجباری باز هم مثال قوانین راهنمایی و رانندگی را زد و گفت نمی‌توان اجباری یا غیراجباری بودن آن را مطرح کرد. خان محمدی می‌گفت نمی‌شود هر روز یک رفراندوم برگزار کرد.

منبع: khabaronline-1732851

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد