hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > گلستان > بهره‌برداری از ۱۸۳ پروژه بخش کشاورزی گلستان در دهه مبارک فجر

رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان خبر داد:

بهره‌برداری از ۱۸۳ پروژه بخش کشاورزی گلستان در دهه مبارک فجر

رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان از اجرای ۱۸۳ طرح مرتبط با حوزه کشاورزی استان در دهه فجر گفت: بیش از ۱۰ هزار و 316 خانوار گلستانی از خدمان و مزایای اجرای این طرح‌ها بهره مند خواهند شد.

محمد برزعلی  در نشست خبری افزود: در ایام الله دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۸۳ پروژه بخش کشاورزی استان افتتاح و به بهره برداری می‌رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان اظهار کرد: برای ساخت و احداث این پروژه‌ها اعتباری بالغ بر یک هزار و 103 میلیارد تومان هزینه شده است.

برزعلی گفت: این پروژه‌ها در ۶ بخش تولیدات دامی، دامپزشکی، صنایع تبدیلی، آب و خاک، تولیدات گیاهی، جنگل و مرتع و شیلات و آبزیان افتتاح می‌شود.

وی بیان کرد: این پروژه‌ها هزار و ۲۵۵ نفر فرصت اشتغال فراهم کرده و بیش از ۱۰ هزار و ۳۱۶ خانوار از خدمات آن بهره مند خواهند شد.

رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان تصریح کرد : برای اجرای این طرح‌ها هزار و ۱۰۳ میلیارد تومان اعتبار هزینه شد و هزار و ۲۵۵ نفر نیز صاحب شغل شدند.

مدیرکل جهادکشاورزی استان گلستان با تاکید بر ضرورت احیای کشت پنبه در استان گفت: با حضور وزیر در سفر اخیر و بازدید از کارخانه الیاف علی آبادکتول، ایجاد زنجیره ارزش پنبه و احیای این زراعت در اولویت قرار دارد.

برزعلی افزود: یکی از راه‌های تقویت زراعت پنبه در گلستان جذب سرمایه گذاران برای استقرار صنایع تبدیلی مانند تولید پارچه است.

مدیرکل جهادکشاورزی گلستان گفت: برای ایجاد زنجیره ارزش در پنبه، متقاضی سرمایه‌گذاری وجود دارد و گسترش آن کمک زیادی به افزایش سطح زیرکشت این محصول خواهد کرد.

برزعلی با اشاره به طرح کشاورزی قراردادی افزود: این طرح در حوزه پرورش دام  و طیور در دست اجرا است که در گلستان ۶ هزار و ۲۰۰ راس دام سبک و سنگین زیرپوشش این طرح قرار دارند.

وی ادامه داد: علاوه بر این جهادکشاورزی گلستان پرورش ۱۰ هزار راس دام که بیشتر سبک هستند را در قالب کشاورزی قراردادی با همکاری بهره برداران اجرا خواهد کرد.

به گفته وی از ابتدای امسال ۳۰ هزار و ۴۰۰ تن گوشت قرمز در گلستان تولید و به بازار عرضه شد.

برزعلی اضافه کرد: گلستان به لحاظ داشتن اقلیم مناسب و مراتع، یکی از استان های مهم در تولید گوشت قرمز با کیفیت در کشور به شمار می‌رود.

وی از اجرای طرح کشاورزی قراردادی گندم در ۱۴۵ هزارهکتار اراضی استان در سال زراعی جاری خبر داد و گفت: تعهد امسال اجرای این طرح ۱۴۳ هزار هکتار در زمین های آبی بود که با همکاری بهره برداران بیش از ۱۰۰ درصد آن محقق شد.

به گفته وی امسال در استان ۳۸۰ هزار هکتار گندم کشت شد و تولید حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم از این اراضی انتظار می‌رود.

استان گلستان از نظر کمیت و میزان تولید گندم، رتبه دوم ایران را دارد و این در حالی است که مساحت آن بسیار کمتر از استان‌های دارای ظرفیت کشاورزی همچون فارس و خوزستان است و علاوه بر این به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.

گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.

وی اظهار کرد: گلستان رتبه دوم کشوری تولید گندم را دارد و سالانه مازاد گندم تولیدی کشاورزان گلستان برای تامین نان به بیش از ۱۰ استان کشور حمل می شود.

مدیرکل جهادکشاورزی گلستان گفت: بخشی از مرکبات تولیدی باغداران استان اواخر بهمن یا اسفندماه سال جاری برای تامین میوه شب عید خریده می‌شود.



امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد