hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > دردسر مولدسازی

دردسر مولدسازی

از روز جمعه هفتم بهمن‌ماه که مصوبه مولد‌سازی دارایی‌های غیرمنقول دولت رونمایی شده تاکنون موجی از انتقادات به راه افتاده است.


از روز جمعه هفتم بهمن‌ماه که مصوبه مولد‌سازی دارایی‌های غیرمنقول دولت رونمایی شده تاکنون موجی از انتقادات به راه افتاده است.به‌ویژه شماری از نمایندگان مجلس از کم‌رنگ بودن نقش مجلس در این مصوبه و عدم نظارت این نهاد بر عملکرد هیئت مولدسازی اعلام نارضایتی کرده‌اند و کار تا جایی پیش رفته که شماری از منتقدین آن را فروش بیت‌المال دانسته‌اند.
منقدین همچنین نسبت به محرمانه بودن مصوبه گلایه داشته‌اند آن‌ها می‌گویند چرا معاون وزیر اقتصاد از محرمانه بودن دستور جلسات شورای هماهنگی سران قوا سخن گفته است؟ آن‌هم در شرایطی که رهبر انقلاب همواره تأکید داشتند که همه امور باید شفاف و در منظر مردم باشد که این رفتار محرمانه کاملا در نقض سخن رهبری است.
اما بیشترین انتقادها به بند 5 مصوبه است که «مصونیت قضایی اعضای هیئت و مجریان تصمیمات آن» را مطرح می‌کند.آن‌ها می‌گویند چنین مصونیتی امکان فساد را فراهم می‌کند و مغایر اصول قانون اساسی و موازین شرعی است.
شمار دیگری از منتقدین می‌گویند تغییر در نظام برنامه‌ریزی و املاک باید باسیاست‌های کلان و برنامه‌ریزی کالبدی کشور هماهنگ باشد، در غیر این صورت این واگذاری‌ها منجر به تشدید تمرکز سرمایه در مناطق بالانشین خواهد بود.
احمد علیرضا بیگی عضو کمیسیون داخلی کشور و شوراهای مجلس هم ازجمله منتقدین این مصوبه است که می‌گوید: در خصوصی‌سازی‌های گذشته بااینکه مجلس در آن نظارت داشت فسادهایی کشف شد از سلب نظارت مجلس بر عملکرد و تنها داشتن یک نماینده در این هیئت انتقاد کرد. وی تأکید می‌کند: این طرح عملانمی تواند پیامدهای مثبتی داشته باشد.
علی مطهری، نماینده پیشین مردم تهران در ادوار مجلس هم ضمن واکنش به تصویب این مصوبه و با اشاره به تبعات و پیامدهای اجرای آن، می گوید: این مصوبه شورای عالی سران سه قوه به‌مانند خود این شورا، اساسا غیرقانونی و برخلاف قانون اساسی بوده است. اساسا نفس تشکیل شورای عالی سران قوا یک اقدام برخلاف قانون اساسی بوده و فعالیت آن به معنای کنار گذاشتن مجلس است. بر همین اساس، مصوبه این شورا نیز به‌طریق‌اولی، باز دخالت در کار و وظایف مجلس و کنار زدن این نهاد به‌عنوان نماینده مردم است.
اگرچه رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفته است همه امورات مولدسازی از مرحله شناسایی دارایی‌ها، تشخیص دارایی مازاد، ارزش افزایی دارایی‌ها، قیمت‌گذاری و روش واگذاری و مولدسازی آن‌ها به‌صورت شفاف زیر ذره‌بین رسانه‌ها و مردم خواهد بود اما باید دید در عمل قصه چگونه رقم می‌خورد؟به هر حال باید پذیرفت که دولت با مشکل کسری بودجه دست و پنجه نرم می کند و برای جبران آن مولد سازی را مطرح کرده اما اینکه در عمل مشکل کسری بودجه حل می شود یا مشکل جدیدی اضافه می شود موضوع دیگری است که گذشت زمان آن را مشخص می کند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
ثنا روغنی
ثنا روغنی
خبرنگار و دبیر سرویس روزنامه رویداد امروز

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد