hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > گلستان > ساخت 12 سد مخزنی در گلستان پس از پیروزی انقلاب اسلامی

تشریح دست آوردهای آب منطقه ای گلستان پس از پیروزی انقلاب اسلامی:

ساخت 12 سد مخزنی در گلستان پس از پیروزی انقلاب اسلامی

ساخت 12 سد مخزنی در گلستان پس از پیروزی انقلاب اسلامی / در 1600 کیلومتر از رودخانه های گلستان مطالعات تعیین حد بستر و حریم انجام شده است 


مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان در برنامه "دستآورد" صدای مرکز گلستان به بیان دست آورد های این دستگاه در حوزه آب  پرداخت.

مهندس سید محسن حسینی در گفتگو با برنامه "دستآورد" رادیو گلستان اظهار کرد: در حوزه مهار آب در سال ۵۷ تنها دو سد وشمگیر و چمران در استان فعال بود که برای خواص آن زمان ساخته شده بود اما پس از انقلاب اسلامی ۱۲ سد دیگر در استان ساخته شد و مورد بهره برداری عموم مردم و کشاورزان قرار گرفت و نقش مهمی در کنترل سیلاب دارد.

وی افزود: سد نرماب یکی از بزرگترین سدهای شمال کشور است که مراحل پایانی ساخت را طی می کند و امیدواریم در سال ۱۴۰۲ به مرحله آبگیری برسد.

مهندس حسینی با اشاره به تفاوت سدسازی در بازه زمانی قبل و بعد از انقلاب گفت: پیش از انقلاب این دو سد توسط مشاورین و پیمانکاران خارجی ساخته شده اند اما ۱۲ سد دیگر در استان بهد از انقلاب به دست مشاورین و پیمانکاران داخلی ساخته شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان با اشاره به شبکه آبیاری در استان گفت: پیش از انقلاب حدود ۲۱ هزار هکتار شبکه آبیاری در سد وشمگیر وجود داشت اما حالا این عدد به ۴۲ هزار هکتار رسیده است و ۱۵ هزار هکتار دیگر در دست احداث است.

مهندس حسینی ادامه داد: قبل از انقلاب اسلامی تامین آب سدهای مخزنی و آب بندان ها در حد ۱۰ میلیون متر مکعب ظرفیت داشت اما حالا این ظرفیت به ۱۴۲ میلیون مترمکعب رسیده است و در حوزه کشاورزی و آبزی پروری مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب به موضوع زهکشی اراضی توجهی نشده است، افزود: برخی اراضی استان بافت سنگینی دارند و به دلیل اختلاف ارتفاع در زمان بارش دچار ماندآبی می شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: برای برطرف کردن مشکل ماندآبی شرکت آب منطقه ای طرح بزرگ زهکشی در ۱۲۰ هزار هکتار از این اراضی را در دست اجرا دارد که علاوه بر اصلاح خاک به مدیریت سیل کمک می کند.

مهندس حسینی گفت: در حال حاضر ۱۳ هزار هکتار از این اراضی زهکشی شده اند و مورد بهره برداری قرار گرفته اند و زهکشی در ۳۳ هکتار دیگر در دست اجراست.

او افزود: بخش مهندسی رودخانه، لایروبی و دیواره سازی رودخانه یکی دیگر از بخش‌هایی است که به آن پیش از انقلاب توجه نشده است و در ۱۰ سال گذشته ۲۴۰۰ کیلومتر از رودخانه های استان لایروبی شده است.

مهندس حسینی می گوید: در بحث دیواره سازی رودخانه ها در حال حاضر ۵۸ کیلومتر در شهرها و روستاها و تأسیسات زیربنایی دیواره ایجاد شده است.

او گفت: در استان گلستان ۳۲۰۰ کیلومتر رودخانه داریم که باید حد آن مشخص باشد و مردم بدانند این حد و حدود کجاست ، این موضوع قبل از انقلاب مطرح نبوده است اما در حال حاضر در ۱۶۰۰ کیلومتر از رودخانه های استان مطالعه و حدنگاری انجام شده و حدود ۷۰۰ کیلومتر آن علامت گذاری شده است.

مهندس حسینی با اشاره به تغذیه مصنوعی آب های زیرزمینی گفت: این موضوع هم در گذشته به آن توجهی نشده است اما حالا ۱۵ سالی است که به این موضوع ورود کرده ایم و ۶ فقره تاسیسات تغذیه مصنوعی را ایجاد کرده ایم.

او ادامه داد:این تأسیسات آب های سطحی را به آب های زیرزمینی تبدیل می کند و چاه ها را تقویت می کند.

حسینی با اشاره به شبکه سنجش آب در استان گفت: قبل از انقلاب اقدامات محدودی در این باره انجام شده است و ایستگاه هایی بوده که میزان آب سطحی و زیرزمینی را اندازه گیری می کرده است اما حالا پس از انقلاب ۱۳۴ ایستگاه سنجش آب سطحی و ۳۱۶ چاه سنجش آب زیرزمینی در استان داریم که موجب مدیریت بهتر در زمینه آب شده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد