hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > آسیب‌های روانی ازدواج زودهنگام و کودک‌همسری چیست؟

آسیب‌های روانی ازدواج زودهنگام و کودک‌همسری چیست؟

یک روانشناس گفت: ازدواج نوعی بلوغ اجتماعی و بر مبنای پیوند عاطفی است که مفهومی فراتر از احساسات زودگذر است.

علی مهران پور، اظهار کرد: بلوغ جنسی پدیده‌ای فیزیولوژیکی و بیولوژیکی است که تغییرات به شکل کاملا جسمانی روی می‌دهد هر چند که این تغییرات بر روی مسایل روحی و روانی افراد نیز تاثیرگذار است.
این روانشناس از ازدواج به عنوان یک مفهوم بسیار گسترده و پیچیده یاد کرد و گفت: ازدواج یک پیوند عاطفی است که نیاز به رشد ذهنی، عاطفی، فرهنگی و اجتماعی دارد و در حقیقت نوعی بلوغ اجتماعی است که می‌تواند زمینه‌ساز عواطف و همچنین تقویت بلوغ جنسی را به همراه داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: این تغییرات می‌تواند گرایش جنسی را نسبت به جنس مخالف تقویت کند اما به یقین این اتفاق نمی‌تواند جای عواطف و مفاهیم عالی ازدواج را پر کند.مهران پور به آسیب‌های روانی ازدواج زودهنگام و کودک‌همسری اشاره کرد و افزود: نمودی از این آسیب را می‌توان در محروم شدن از تحصیل، فاصله گرفتن از دوستان، محدودیت در روابط و سختی تحمل مسئولیت‌های زندگی مشترک بدون آموزش اولیه اعلام کرد.
وی تصریح کرد: این عدم بلوغ روانی و عدم درک درست از مسئولیت‌پذیری شرایطی را به وجود می‌آورد که دختران شامل این ازدواج‌ها منزوی شده و خشونت، اضطراب و افسردگی به دلیل پذیرش زودهنگام مسئولیت در آنها نمودی واقعی می‌یابد.
مهران پور در مورد ازدواج به هنگام و در سنین بالا نیز بیان کرد: در این ازدواج‌ها نیز تفکر صریح در مورد عقاید و اهداف، داشتن معیارهای روشن و واضح در انتخاب همسر، بلوغ عاطفی و پختگی تصمیم‌گیری و دور بودن از تصمیمات هیجانی را می‌توان به عنوان یک مزیت معرفی کرد.
این کارشناس نمونه‌های منفی در ازدواج سنین بالا را سخت‌گیری در انتخاب همسر و فشارهای فرهنگی به ویژه برای دختران‌ دانست و بیان کرد: این رفتارها می‌تواند همراه با استرس و اضطراب باشد و در کنار آن اشتغال ذهنی و نگرانی‌های درونی در ازدواج و دغدغه‌هایی در مورد تولید مثل در گروه جنسی دختران را منجر شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد