hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > آذربایجان سفارت خود در تهران را تخلیه می‌کند

به دنبال حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در تهران:

آذربایجان سفارت خود در تهران را تخلیه می‌کند

1401/11/7 , 23:11
رئیس اداره مطبوعاتی وزارت خارجه آذربایجان: هر کشوری مسئول تامین امنیت سفارت ها در خاک خود است. دولت آذربایجان قصد دارد به زودی سفارت خود را در تهران تخلیه کند.

به گزارش ترند آذربایجان،رئیس اداره مطبوعاتی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در گفتگو با «تی آر تی هابر» درباره حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در جمهوری اسلامی اظهار کرد: ما این حمله شنیع را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می کنیم. ما از دولت جمهوری اسلامی می خواهیم که اقدامات لازم را برای شناسایی متجاوز انجام دهد.

آیخان حاجی زاده در ادامه افزود: «هر کشوری مسئول تامین امنیت سفارت ها در کشور خود است. دولت آذربایجان قصد دارد به زودی سفارت خود را در تهران تخلیه کند.»

 امیرعبداللهیان و وحیدی وزرای خارجه و کشور با توجه به حادثه پیش آمده در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران اهداف و انگیزه مهاجم مسلح را مورد بررسی قرار دادند. بر اساس شواهد و مشاهدات اولیه ، ضارب با انگیزه کاملا شخصی اقدام به تیراندازی کرده است. تدابیر امنیتی لازم برای ادامه فعالیت طبیعی سفارت و دیپلمات های جمهوری آذربایجان در تهران اتخاذ گردیده و اقدامات قضایی و امنیتی برای روشن شدن انگیزه شخصی ضارب در جریان است.

رئیس جمهور آذربایجان حمله به سفارت این کشور در تهران را تروریستی خواند

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان نیز در بیانیه‌ای به این حمله واکنش نشان داد و نوشت: ما خواستار بررسی فوری این اقدام تروریستی و مجازات تروریست‌ها هستیم. حمله تروریستی به نمایندگی‌های دیپلماتیک غیرقابل قبول است.

یکی از اعضای پارلمان آذربایجان هم در توییتی مدعی شده که ما بارها درخصوص تهدیدات و ایدئولوژی‌های تروریستی رو به رشد در منطقه و همچنین عواقب‌شان هشدار داده بودیم.

وزیر امور خارجه ترکیه هم واکنش نشان داد

در واکنش به این حادثه مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه هم در توییتی ضمن محکوم کردن این حمله نوشته است که من حمله نابکار به سفارت آذربایجان در تهران را محکوم می‌کنم. امیدوارم که خداوند برادر شهیدمان را مورد مرحمت قرار دهد. من به اقوام وی و همچنین مردم آذربایجان تسلیت می‌گویم و امیدوارم که مجروحان به سرعت بهبود پیدا کنند. آذربایجان هرگز تنها نیست.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه حمایت خود از آذربایجان را اعلام کرد

در ادامه واکنش ها به حمله مسلحانه به سفارت باکو در تهران،‌ ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم در کانال تلگرامی خود با اشاره به اینکه بعدا اظهارنظر با جزئیات‌تری در این زمینه خواهیم داشت، نوشت: ما از حمله‌ای دیگر به سفارت آذربایجان – که در آن یک مامور امنیتی جان باخت – شوکه شده‌ایم. ما به همتایان آذربایجانی تسلیت می‌گوییم و حمایت خود را ابراز می‌داریم.

سخنگوی وزارت خارجه اوکراین هم حمله را محکوم کرد

سخنگوی وزارت خارجه اوکراین نیز با انتشار توییتی در واکنش به حمله صبح امروز به سفارت آذربایجان در تهران نوشت: اوکراین قویا حمله امروز به سفارت آذربایجان در تهران – که باعث کشته شدن یکی از پرسنل امنیتی و مجروح شدن چندتن دیگر از آن‌ها شد – را محکوم می‌کنیم. ما به عزیزان قربانی صمیمانه تسلیت می‌گوییم و بهبودی سریع را برای مجروحان آرزومندیم.

اعلام همبستگی سفیر اسرائیل با مردم آذربایجان

جورج دیک سفیر اسرائیل در آذربایجان نیز در توئیتی نوشت: سفارت اسرائیل در این زمان سخت با مردم آذربایجان همبستگی می کند.


سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در پی اقدام مسلحانه انجام شده در ورودی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران که متاسفانه به کشته شدن یک نفر منجر شده است، این اقدام را شدیدا محکوم کرد.

ناصر کنعانی در پی اقدام مسلحانه انجام شده در ورودی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران که متاسفانه به کشته شدن یک نفر منجر شده است، این اقدام را شدیدا محکوم کرد.

کنعانی ضمن تسلیت و ابراز همدردی عمیق با خانواده این عضو سفارت و نیز دولت و ملت آذربایجان، اظهار داشت: نیروهای انتظامی و امنیتی بلافاصله وارد عمل شده و فرد ضارب را دستگیر کردند که هم اکنون تحت بازجویی قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: با دستور ویژه مقامات سیاسی و امنیتی کشور، موضوع با اولویت و حساسیت بالا در حال بررسی است تا ابعاد این اقدام و انگیزه ضارب مشخص شود.

کنعانی افزود، نتیجه بررسی‌های اولیه مقامات و دستگاه‌های ذیربط، حاکی از انگیزه‌های شخصی در ورای این اقدام است، پس با توجه به‌ ورود فوری دستگاه ها و نهادهای ذیربط انتظامی، امنیتی و قضائی، توصیه می شود رسانه‌ها از انتشار اخبار غیرموثق و گمانه زنی‌ها در این رابطه اجتناب کنند. کنعانی تصریح کرد، اطلاعات دقیقتر در این خصوص با تکمیل روند بررسی‌ها منتشر خواهد شد.


صبح امروز حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران یک کشته و دو زخمی به جا گذاشت.

پس از بیانیه وزارت خارجه جمهوری آذربایجان درباره حمله فردی مسلح، با سلاح خودرکار کلاشینکف به سفارت این کشور در تهران، خبرگزاری های داخلی نیز به گزارش کوتاه از اظهار نظر فرمانده انتظامی پایتخت پرداختنتد.


بیانیه وزارت خارجه آذربایجان درباره حمله مسلحانه به سفارت این کشور در تهران

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه ای صبح امروز اعلام کرد:

در ۲۷ ژانویه، حدود ساعت ۸:۳۰ صبح، حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران پایتخت جمهوری اسلامی، انجام شد.

مهاجم به بخش امنیتی سفارت نفوذ کرده و با اسلحه کلاشینکف رئیس سرویس امنیتی سفارت را کشت.

دو مامور امنیتی سفارت هنگام دفع حمله مجروح شدند. وضعیت آنها رضایت بخش است. این جنایت هم اکنون در حال بررسی است؛ اطلاعات تکمیلی در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

مرد کشته شده و پوشانده شده با پارچه رئیس سرویس امنیت سفارت آذربایجان در تهران استرئیس امنیت سفارت آذربایجان در تهران کشتته شد  

یک کشته و دو زخمی در حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان

در این حمله که تصاویر آن از لحظه ورود مهاجم در ادامه آمده است، رئیس سرویس امنیتی سفارت جمهوری آذربایجان؛ اورخان عسگروف کشته شده دو نفر نیز زخمی شده اند. مهاجم به سلاح خودکار کلاشینکف مسلح بوده و توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. تحقیقات نهاد های امنیتی به سرعت آغاز شده و هنوز ادامه دارد. ظاهرا این فرد به همراه فرزند خردسال خود وارد سفارت شده است. در تحقیقات اولیه پلیس تهران فرد مهاجم انگیزه خود را مشکلات شخصی و خانوادگی اعلام کرده است. اخبار تأیید نشده ای نیز از حمله فرد به دلیل بازنگشتن همسر ضارب از سفارتخانه شنیده شده است.

حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در تهران میان سیاهی روابط دو کشور

این حمله در شرایطی انجام شده که اروابط دو کشور در شرایط بسیار نامساعدی و تیره ای است. از ابتدای جنگ آذربایجان و ارمنستان بر سر مسئله قره باغ روابط تهران و باکو درگیر حواشی شد. چندی پیش نیز آذربایجان چند نفر را با اتهام جاسوسی و تلاش برای حمله تروریستی در خاک خود بازداشت کرده که ادعا می کند با بخش برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ارتباط بوده اند. جمهوری آذربایجان طی ماه‌های گذشته ادعا کرده که چندین شبکه جاسوسی جمهوری اسلامی را کشف و اعضای آنها را بازداشت کرده است.

جمهوری اسلامی نیز از در ماه‌های اخیر اعلام کرده که عنصر اصلی هدایت و هماهنگ‌کننده‌ حادثه تیراندازی در شاهچراغ شیراز، تبعه‌ جمهوری آذربایجان بوده است.

رئیس پلیس پایتخت جمهوری اسلامی؛ سردار حسن رحیمی با اعلام خبر دستگیری فردی که صبح امروز با سلاح گرم به سفارت آذربایجان حمله کرده گفت: این فرد صبح امروز با ورود به سفارت آذربایجان با سلاح گرم اقدام به تیراندازی کرده و در این حادثه یک نفر کشته و دو نفر مجروح شدند.

رئیس پلیس پایتخت افزود: با سرعت عمل پلیس، فرد مهاجم بلافاصله دستگیر و تحقیقات از او ادامه دارد. رحیمی با اشاره به اینکه این فرد به همراه دو فرزند خردسال خود وارد سفارت شده است، تصریح کرد: در تحقیقات اولیه، فرد مهاجم انگیزه خود را مشکلات شخصی و خانوادگی اعلام کرده است.

سردار رحیمی درباره حمله به سفارت آذربایجان توضیح می دهد:‌


خبرگزاری رویترز از این رخداد به عنوان «حمله مسلحانه» یاد کرده است. تحقیقات برای جزئیات بیشتر از حمله توسط دو طرف ادامه دارد.


 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد