hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ماجرای بستن تنگه هرمز

ماجرای بستن تنگه هرمز

در چند روز اخیر و همزمان با موج جدید تحریم‌ها علیه ایران به‌ویژه تصمیم پارلمان اروپا برای قرار گرفتن نام سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی طرح بستن تنگه هرمز از سوی نمایندگان مجلس مطرح‌شده است.

در چند روز اخیر و همزمان با موج جدید تحریم‌ها علیه ایران به‌ویژه تصمیم پارلمان اروپا برای قرار گرفتن نام سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی طرح بستن تنگه هرمز از سوی نمایندگان مجلس مطرح‌شده است.

چند روز گذشته زهرا شیخی، نماینده اصفهان در مجلس، در واکنش به تروریستی خواندن سپاه از طرف پارلمان اروپا در توییتر خود نوشت: وقت مماشات نیست. همه کشورهای جهان، عوارض عبور از تنگه‌ها را می‌گیرند. امنیت تنگه هرمز را سپاه مقتدر ایران تأمین می‌کند و اروپا بابت امنیت کشتی‌هایش باید به ‎سپاه ما خراج دهد. جواب سیلی، سیلی است.

روز گذشته هم محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امور داخلی در مجلس شورای اسلامی در سخنانی گفت: امروز بستن تنگه هرمز در دستور کار مجلس است. اگر قرار باشد اروپایی‌ها با نیروهای مسلح و نیروهای رسمی ما این‌گونه برخورد کنند ما هم گزینه‌های دیگری را روی میز خواهیم گذاشت ازجمله محدود کردن تردد کشتی‌های تجاری اروپا در تنگه هرمز در قالب طرح فوریتی در مجلس دنبال خواهد شد. بهتر است اروپایی‌ها تا دیر نشده از این تصمیم برگشته و بیش از این آب را برای خود گل‌آلود نکنند.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که عده‌ای دیگر از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی می‌گویند طرحی برای بستن تنگه هرمز در دستور کار مجلس نیست. سید نظام موسوی در همین زمینه اظهار کرد: جمعی از نمایندگان مجلس طرحی با عنوان اقدام متقابل و متناظر با مصوبات اتحادیه اروپا در راستای صیانت از قانون اساسی و منافع و حقوق ملت ایران تدوین و پیشنهاد کردند که در این طرح اشاره‌ای مبنی بربستن تنگه هرمز نشده است.

این اظهارنظرهای متناقض و متفاوت بهارستان نشینان نشان می‌دهد هنوز تصمیم‌گیری قطعی در این زمینه صورت نگرفته و نمایندگان صرفا در این زمینه به اظهارنظر شخصی پرداخته‌اند.

اما طرح مسئله بستن تنگه هرمز موضوع جدیدی نیست و هرازگاهی با افزایش تنش بین ایران و کشورهای غربی مطرح می‌شود و موافقان و مخالفان خاص خودش را دارد. موافقان می‌گویند بستن تنگه هم قانونی است و هم جمهوری اسلامی‌توان اجرای آن را دارد و می‌توان از آن به‌عنوان یکی از اهرم‌های قدرتمند و پشیمان کننده برای مقابله با غربی‌ها استفاده کرد. در طرف دیگر ماجرا مخالفان این طرح می‌گویند مسدود کردن تنگه هرمز با نیروی نظامی، به معنی بستن یکی از شریان‌های اصلی تجارت نفت و همچنین مسیر ارتباطی همسایگان ایران در خلیج‌فارس با دنیای خارج، بی‌تردید با واکنش تند جامعه جهانی رو‌به‌رو می‌شود و احتمال بروز جنگ را افزایش می‌دهد که قطعا آسیب‌رسان است به هر ترتیب باید دید در روزهای آتی چه تصمیمی در این زمینه گرفته می‌شود و آیا موضوع بستن تنگه هرمز در حد تهدید باقی می‌ماند یا روند اجرایی به خود می‌گیرد.

امتیاز: 5 (از 1 رأی )
نویسنده
ثنا روغنی
ثنا روغنی
خبرنگار و دبیر سرویس روزنامه رویداد امروز

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد