hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > شاخ غول مازوت‌سوزی شکست /اصفهان موقت نفس می‌کشد

شاخ غول مازوت‌سوزی شکست /اصفهان موقت نفس می‌کشد

اصفهان- توقف موقت مازوت سوزی در ۲واحد نیروگاه‌ شهید منتظری درپی مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا و شورای تامین استان سبب کاهش تدریجی آلاینده‌ها پس از ۱۰ روز آلودگی هوای شدید و مستمر اصفهان شد.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها- ندا سپاهی: اصفهان که بهار و تابستان، پاییز و زمستانش با آلودگی هوا عجین شده این روزها با مازوت سوزی نیروگاه‌ها در حال خفگی است. از نیمه آذر امسال که نیروگاه شهید محمد منتظری برغم ابراز مخالفت مدیران استانی، با مصوبه شورای عالی امنیت ملی استفاده از مازوت (نفت کوره) را در ۶ واحد از ۸ واحد این نیروگاه آغاز کرد، نفس اصفهان به شماره افتاد.

شاخص آلودگی هوای اصفهان بطور مستمر در وضعیت ناسالم برای عموم شهروندان قرار گرفته و این کلانشهر دی ماه امسال آلوده‌ترین روزها را سپری کرد بطوری که به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان طی این مدت شمار افراد مراجعه کننده با علائم تنفسی و ریوی بویژه گروه سنی کودکان به بیمارستان الزهرا و بیمارستان تخصصی قلب چمران افزایش یافته است.

مازوت سوزی و احاطه شدن اصفهان با صنایع آلاینده از یک سو و سکون و سرمای شدید این روزها از سوی دیگر، آلودگی هوای این کلانشهر را به وضعیت بحرانی رساند و لازم بود بجای تعطیلی مدارس و ادارات درخصوص وضعیت صنایع آلاینده تصمیم جدی گرفته شود. در پی سفر هفته گذشته علی سلاجقه رئیس سازمان محیط‌زیست به اصفهان و بازدید وی از وضعیت نیروگاه منتظری و همچنین طرح مسئله مازوت سوزی نیروگاه در شورای تأمین استان، در نهایت مصوبه ۳۰ دی ماه کمیته اضطرار آلودگی هوای اصفهان توقف موقت مازوت سوزی به نیروگاه شهید منتظری ابلاغ شد. هرچند حساسیت‌ها نسبت به مازوت سوزی نیروگاه منتظری بدلیل قرار گرفتن در شمال غرب شهر اصفهان بیشتر است اما فعالیت نیروگاه اسلام آباد (اصفهان) که سال‌ها مازوت مصرف می‌کرده و نیز نیروگاه چهلستون در نزدیکی کارخانه فولاد مبارکه در جنوب غرب این کلانشهر که این روزها گازوئیل مصرف می‌کند، بر وضعیت هوای اصفهان بی تاثیر نیست.

۴ واحد نیروگاه اسلام آباد و ۲ واحد نیروگاه منتظری از مدار خارج شد

آنطور که محمدرضا نوحی سخنگوی صنعت برق استان در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای اصفهان در روز یکشنبه دوم بهمن ماه گفته با توجه به مصوبات قبلی جلسه این کارگروه، واحدهای یک تا چهار نیروگاه اصفهان (اسلام آباد) و دو و چهار نیروگاه شهید منتظری و واحد چهار کارون از مدار خارج شده است.

به گفته وی با کاهش ۲۰۰ مگاوات از میزان برق مصرفی نیروگاه شهید محمد منتظری اصفهان تولید نیروگاه کاهش و یک میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر در روز یکم بهمن از مازوت سوزی این نیروگاه کاهش داده شد تا کمکی به کاهش آلودگی هوا در کلانشهر اصفهان شود.

تلاش مدیریت استان برای کاهش آلودگی هوا استمرار دارد

اما مهران زینلیان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان روز دوشنبه سوم بهمن ماه ضمن انتقاد از این‌که علی رغم همه تلاش‌های صورت گرفته، متأسفانه تا این لحظه مازوت سوزی به صورت کامل در نیروگاه شهید منتظری قطع نشده، اظهار داشت: به دنبال پیگیری‌های اخیر، با قطع ۲ واحد دیگر و کاهش معادل ۲و نیم میلیون لیتر مصرف سوخت مازوت، هم اینک چهار واحد غیرفعال و چهار واحد دیگر همچنان فعال است.

وی افزود: مدیریت استان همواره بر این باور بوده که شرایط استان ویژه است و از هر ظرفیتی که بتوانیم برای توقف مازوت سوزی و قطع منابع آلاینده هوا در استان استفاده می‌کنیم. این تلاش مدیریت استان برای کاهش آلودگی هوا استمرار دارد و تا قطع کامل مازوت سوزی در نیروگاه شهید منتظری ادامه خواهد داشت.

زینلیان تصریح کرد: تمکین نکردن برای قطع مازوت سوزی خواه از طرف نیروگاه و خواه از طرف دیگر دستگاه‌ها باشد در هر صورت با پیگیری قضائی همراه خواهد بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان افزود: مصوبه شورای تأمین استان مبنی بر قطع مازوت سوزی در اصفهان جدی است و خاطیان باید در برابر مراجع قضائی پاسخگو باشند.

ساعتی پس از صحبت‌های معاون استاندار اصفهان، از ظهر دیروز سوم بهمن ماه، شاخص آلودگی هوای اصفهان روند کاهشی یافت و شاخص هوا از ۱۵۸ AQI در ساعات عصر به عدد ۷۵ AQI و قابل قبول رسید.

در همین ارتباط منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان به خبرنگار مهر گفت: هواشناسی استان نسبت به استمرار سکون جوی و انباشت آلاینده‌ها تا پایان هفته هشدار سطح نارنجی صادر کرده بود اما می‌توان منابع آلاینده را کنترل کرد؛ از این رو با تشکیل کمیته اضطرار آلودگی هوا و برنامه‌ریزی های منسجم و دقیقی که برگزار شد، تأثیر پذیری عوامل جوی و همکاری همه بخش‌ها با برنامه کمیته اضطرار آلودگی هوا و اعمال محدودیت‌ها از ادامه انباشت آلاینده‌ها تا آخر هفته جلوگیری کرد و روند تدریجی کاهش غلظت آلاینده‌ها را از بعد از ظهر روز گذشته در پی داشت هرچند هنوز شرایط آلودگی رفع نشده و در ساعات صبح غبار وجود دارد.

وی ادامه داد: کنترل منابع انتشار آلودگی از جمله با اعمال محدودیت در تردد و فعالیت ادارات، مدارس، دانشگاه‌ها و اعمال محدودیت برای صنوف و تعطیلی کوره‌های گچ و آجر و کارخانجات تولیدی مصالح ساختمانی بر کاهش انتشار منابع آلاینده مؤثر بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به توقف موقت مصرف مازوت در نیروگاه منتظری، خاطرنشان کرد: محدودیتی که به نیروگاه داده شد کامل اجرا نشده اما توقف فعالیت ۲ واحد توانست بخشی از مصرف مازوت را کم کند و ۲.۵ میلیون لیتر مصرف مازوت کاهش یافت.

انجام ۸۰۰ پایش شبانه روزی از واحدهای صنعتی

شیشه فروش با اشاره به اینکه مجموع این اقدامات سبب روند کاهش تدریجی آلاینده‌های جوی شده، ابراز داشت: تا پایان هفته جاری کماکان محدودیت فعالیت صنایع و طرح زوج و فرد خودروها در محدوده ترافیکی شهر به قوت خود باقی است.

وی با بیان اینکه طی روزهای اخیر ۳۰ تیم پایش محیط‌زیست شبانه روز فعالیت و منابع آلاینده را کنترل کردند، خاطرنشان کرد: طی هفته‌های اخیر ۸۰۰ مورد بازدید از واحدهای صنعتی توسط محیط‌زیست انجام شده که به صدور ۱۵۰ اخطار و پلمب ۱۸ واحد آلاینده انجامید.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه طی این روزها نظارت بر عرضه سوخت پاک در جایگاه‌ها و اعمال جریمه و توقف خودروهای دودزا انجام شد، افزود: آلودگی شدید هوای اصفهان در روزهای گذشته آخرین بار نیست و باز هم اتفاق می‌افتد از این رو لازم است برنامه‌های میان مدت و بلندمدت که در قانون هوای پاک دیده شده و وظایف دستگاه‌های اجرایی هاست با نظارت محیط‌زیست استان عملیاتی شود.‌

تبدیل نیروگاه شهید منتظری به نیروگاه سیکل ترکیبی نیازمند تسهیلات ویژه است

شیشه فروش ابراز داشت: از وزراتخانه‌های نفت، صنعت، معدن و تجارت و نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست انتظار داریم به اجرایی شدن قانون هوای پاک در اصفهان کمک کنند.

وی با بیان اینکه لازم است نهادهای کشوری به استاندارد سازی سوخت نیروگاه کمک کنند، افزود: نوسازی ناوگان حمل و نقل همگانی و خارج کردن خودروهای فرسوده که در اصفهان بیش از ۱۹۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده در حال تردد است، نیازمند تسهیلات است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: بیش از ۱۰ روز آلایندگی شدید هوای اصفهان طول کشید و مردم ما اذیت شدند و برای حفظ سلامت عموم مجبور به تعطیلی مدارس و ادارات شدیم اما باید دست به دست هم دهیم تا کارگروه ملی کاهش الودگی هوای کشور برنامه جدی برای استان در میان مدت و بلند مدت در نظر بگیرد تا الودگی هوا رفع شود.وظیفه کمیته اضطرار فقط در زمان اضطرار است اما مابقی وظایف به دستگاه‌هایی برمی گردد که طول سال مرتب رصد کنند.

توقف مازوت سوزی موقت است

شیشه فروش ابراز داشت: از هواشناسی کشور انتظار داریم به نصب رادار هواشناسی و احداث و تجهیز یک ایستگاه هواشناسی و توسعه ایستگاه‌های هواشناسی اصفهان کمک کنند زیرا اصفهان مرکز کشور و جانشین پایتخت در مدیریت بحران است.

وی با بیان اینکه تبدیل نیروگاه شهید منتظری به نیروگاه سیکل ترکیبی نیازمند تسهیلات ویژه است، خاطرنشان کرد: توقف موقت بخشی از نیروگاه تا پایان هفته ادامه دارد؛ به طور موقت از شرایط بسیار آلوده گذر کردیم اما باز تکرار می‌شود و برای کنترل شرایط حمایت از اصفهان در سطح ملی نیاز است.‌

به گزارش خبرنگار مهر، برغم اینکه کمیته اضطرار آلودگی هوای اصفهان طی روزهای گذشته برای صنایع و تردد خودروها محدودیت در نظر گرفته بود و مدارس، ادارات و دانشگاه‌ها مجبور به فعالیت غیر حضوری شدند اما کاهش مصرف مازوت در نیروگاه شهید منتظری و خارج شدن ۲ واحد از ۶ واحد این نیروگاه‌ها بی تردید بر بهبود وضعیت هوای اصفهان تأثیر داشت و اثر آن مشهود بود.
روزانه حدود ۶ میلیون لیتر مازوت در ۶ واحد نیروگاه شهید منتظری مصرف می‌شود. حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر و میمه با گلایه از مازوت سوزی نیروگاه گفته که می‌شد این نیروگاه که در مرکز ثقل جمعیتی است کمتر از ۳۶ مشعل مازوت سوز را امسال فعال کند اما چنین نکرد.
برغم قطع موقت مصرف ۲.۵ میلیون لیتری مازوت در این نیروگاه اما همچنان روزانه هشت میلیون لیتر مازوت پالایشگاه اصفهان به این نیروگاه ارسال می‌شود. مازوت یا همان نفت کوره یکی از هیدروکربن‌های نفتی است که در مراحل پالایش نفت خام پس از نفتا، بنزین و نفت سفید به‌دست می‌آید و ارزان‌ترین مادهٔ سوختنی برای کوره‌ها، حمام‌ها و تنور نانوایی‌ها و موتورهای دیزلی و برخی نیروگاه‌ها است. اکثر پالایشگاه‌های ایران به دلیل قدیمی بودن فناوری‌هایشان تولید مازوت بالایی دارند و حدود ۲۵ تا ۴۰ درصد فراورده‌های نفتی کشور اختصاص به این فرآورده دارد. علت اصلی آلاینده بودن مازوت درصد بالای گوگرد آن است به طوری که ۲.۵ تا ۳ درصد آن را گوگرد تشکیل می‌دهد و پس از آن گازوئیل با در اختیار داشتن ۰.۵ تا ۱ درصد گوگرد در رتبه دوم قرار دارد.

منبع: mehrnews-5690556

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد