hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > علی، جواد، صادق، باقر و فاضل لاریجانی

علی، جواد، صادق، باقر و فاضل لاریجانی

علی، جواد، صادق، باقر و فاضل لاریجانی

آرمان ملي نوشت: «برادران لاريجاني» را بايد نامي مستقل در عرصه سياست ايران تعريف کرد؛ برادراني که هر يک بر کرسي مهمي در کشور تکيه زده بودند و در تصميمات کلان نقش‏‌آفرين بودند. جواد، صادق، علي، باقر و فاضل فرزندان آيت‏‌ا… ميرزاهاشم لاريجاني هستند.

جواد لاريجاني عليه تاييد مقامات

در هر مقطعي اقدامات و اظهارات يکي از برادران خبرساز است مانند اين روزها که ادعاهاي جواد لاريجاني پررنگ و البته مورد انتقاداتي قرار گرفته است. او گفته بود: «در انتخابات آينده کساني‌که از جناح اصلاح‏‌طلب مي‏‌خواهند وارد ميدان شوند احتمالا مي‏‌خواهند بگويند که شما بهترين فرصت‏‌ها را از دست داديد و اگر ما بوديم برجام را فلان مي‏‌کرديم و بهمان مي‏‌کرديم! ولي برجام سند فضاحت جبهه اصلاحات است.» او ظاهرا به اظهارات برادر ديگرش يعني علي در 30 ارديبهشت 1400 مبني بر اينکه «تصويب برجام تصميم نظام بود» توجهي نداشته است.

واکنش‌ به ادعاهاي جواد

علي صوفي فعال سياسي اصلاح‌طلب گفت: «اگر محمدجواد لاريجاني معتقد است که برجام سند فضاحت جبهه اصلاحات است بنابراين او حمايت‏‌هايي که از تيم مذاکره‌کننده داشتند و تلاشي که رئيسي براي احيا و اجراي برجام به خرج داد را توجيه کند. محمدجواد لاريجاني درباره عملکرد مجلس در برابر برجام چه صحبتي دارد؟ برجام را مجلسي تصويب کرده که برادر او يعني علي لاريجاني رياست آن را برعهده داشته است تا جايي‌که مورد اعتراض بسياري قرار گرفت. علاوه بر اين مقام معظم رهبري بارها از هيات مذاکره‌کننده دفاع کردند و تعبيرات بسيار بالايي درباره اعتماد به اين هيات به کار بردند. از اين‌رو بسيار عجيب است که محمدجواد لاريجاني که در قضيه برجام نه سر پياز است، نه ته پياز و هيچ دخالتي در اين امر نداشت که چنين ادعاهايي درباره اين سند بين‏‌المللي داشته باشد. اين قبيل اظهارات درباره برجام بسيار سبک است.»

زمزمه بازگشت علي به قدرت

علي لاريجاني برادر ديگري است که نامش در اين روزها بيش از گذشته شنيده مي‏‌شود. او پس از آنکه درانتخابات رياست‌جمهوري 1400 ردصلاحيت شد، مدتي را در سکوت گذراند و مجري توافق‏‌نامه 25ساله ايران و چين با روي‏‌کارآمدن دولت سيزدهم از سمت خود در راهبري اين توافق‏‌نامه استعفا داد که برخي اين تصميم را نمايش اعتراض به ردصلاحيتش دانستند. يک زماني مطرح شد که او درانديشه راه‌اندازي يک حزب است تا در قالب آن به فعاليت بپردازد. دليل طرح اين گمانه هم به اظهارت لاريجاني بازمي‌گشت که گفته بود:«بايد نظرات مطرح شود تا نقد کنند. چون حزبي که فقط براي قدرت باشد، دچار انشعاب و… مي‏‌شود و نتيجه‏‌اي حاصل نخواهد شد. حزب نيازمند پيوند ايدئولوژيک و فکري است که بايد پايه‏‌هاي آن را بپذيرند وگرنه تخريب مي‏‌شود. در غير اين صورت مثل خيلي از احزاب ما تبديل به دورهمي مي‏‌شود. بايد افراد سياسي که دورهم جمع مي‏‌شوند، بگويند ما اين انديشه سياسي را داريم.» اما تا به امروز حزبي از سوي او تشکيل نشد و بعضا شنيده شده که جلسات مشورتي برگزار مي‏‌کند اما آيا او بارديگر ميل به جلوس بر کرسي رياست مجلس خواهد داشت و در انتخابات دوازدهمين مجلس کانديدا مي‏‌شود؟ برخي اين حضور را به سبب ردصلاحيتش در انتخابات رياست‌جمهوري بعيد مي‏‌دانند و برخي ديگر مدعي هستند که او با تعدادي از چهره‏‌هاي معروف مانند سورنا ستاري يا عبدالناصر همتي برنامه ويژه‏‌اي براي مجلس تدارک ديده است. از سوي ديگر درباره حضور او در انتخابات رياست‌جمهوري 1404 بحث‌هايي مطرح است. «اقتصادنيوز» نوشته بود: «لاريجاني با شدت گرفتن اعتراضات در ايران چند اظهارنظر داشته و تلويحي نقدهايي را به سيستم دولت‌داري مطرح کرده است. وي انتقاداتي را درباره شيوه مديريت کشور در برنامه‏‌ شبکه يک به مناسبت شهادت حاج‌قاسم سليماني مطرح کرد که شائبه‏‌ها را درباره بازگشت او به عرصه رقابت‏‌هاي انتخاباتي داغ کرد.»

لاريجاني تاثيرگذارتر از قبل

صادق لاريحاني که در زمان ردصلاحيت برادرش در انتخابات رياست‌جمهوري 1400 از عضويت در شوراي نگهبان استعفا داد، بر کرسي رياست مجمع تشخيص مصلحت تکيه زده است. او در اين مدت چند سخنراني داشت و البته انتقاداتي مطرح کرد مانند فروردين سالجاري که با اشاره به موج هجمه‏‌ها به مجمع و هيات‌عالي نظارت در خصوص مصوبه مربوط به واردات خودرو، خاطرنشان کرد: در اين بحث، به مجمع تشخيص مصلحت نظام، هيات‌عالي نظارت و برخي اشخاص با ايراد نسبت‌هاي ناروا، جفا شد. او در اعتراضات اخير هم سکوت نکرد و گفت: درگذشت خانم اميني حادثه تلخي بود و مسئولان قواي سه گانه قول پيگيري اين موضوع را دادند و مردم هم قاعدتا مطالباتي دارند و مسئولان موظفند که اين مطالبات را بشنوند اما بحث اغتشاشات و تخريب و قتل و به‌خصوص هجمه‏‌هاي عجيبي که به نيروهاي فراجا شد با هيچ منطقي سازگار نيست.

برادراني دور از حاشيه

فاضل و باقر لاريجاني بر خلاف 3 برادر ديگر مسيري متفاوت پيش گرفتند و خود را از دايره سياست و حواشي آن دور نگه داشتند. باقر لاريجاني بسيار کم‌حاشيه است و فقط يک حاشيه مهم در مورد او وجود دارد که آن هم به دولت احمدي‌نژاد بازمي‏‌گردد. لاريجاني پس از عزل مرضيه وحيد دستجردي و انتصاب محمدحسن طريقت به سرپرستي وزارت بهداشت، با ارسال نامه‏‌اي خطاب به همکاران از رياست دانشگاه استعفا کرد. فاضل هم با وجود اينکه شخصيت سياسي نيست و چهره‏‌اي کمتر شناخته شده است، اما در سال 91 دچار حاشيه‏‌اي بي‏‌سابقه شد. در روز 18 بهمن‌ماه که به روز يکشنبه سياه مشهور شد، هنگامي‌که محمود احمدي‌نژاد در جلسه استيضاح شيخ الاسلامي وزير وقت کار و رفاه حضور پيدا کرد، ويدئويي منتشر کرد که حاوي ادعاي بزرگي عليه خانواده لاريجاني و فاضل لاريجاني بود که البته به اين ادعا پاسخ داده شد.

انتهای پیام

منبع: ensafnews-393125

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد