hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > تمرکز راهبردی بر تولید؛ راهکار پویایی اقتصادی

تمرکز راهبردی بر تولید؛ راهکار پویایی اقتصادی

مشکل آزاردهنده کشور، مشکل اقتصاد و معیشت مردم است. از منظر رهبر معظم انقلاب، «تولید» همان اکسیر حلال این مشکل است. اکسیر «تولید» برای حل مشکل اقتصادی کشور، برگرفته از نگاه‌های کارشناسانه و صاحب‌نظران در حوزه اقتصاد است.




مشکل آزاردهنده کشور، مشکل اقتصاد و معیشت مردم است. از منظر رهبر معظم انقلاب، «تولید» همان اکسیر حلال این مشکل است. اکسیر «تولید» برای حل مشکل اقتصادی کشور، برگرفته از نگاه‌های کارشناسانه و صاحب‌نظران در حوزه اقتصاد است. از همین رو کلیدواژه تولید در شعارهای سال‌های گذشته، به صورت پررنگ تکرار شده است. تمرکز راهبردی بر موضوع « تولید» در شعارهای سال‌های گذشته، دارای یک منطق قوی علمی و تجربی است.
در این راستا لازم است، ظرفیت‌های آموزشی و پژوهشی در تمامی بخش‌های اقتصادی اعم از صنعتی، کشاورزی، خدماتی و غیره با رویکرد دانش‌بنیان کردن تولید، به صورت حداکثری مورد توجه و بهره‌برداری قرار گیرد. طبق قانون « جهش تولید دانش‌بنیان»، نهضت به کارگیری نخبگان و فارغ‌التحصیلان در حوزه‌های مختلف به راه افتاده، از این طریق علاوه بر سرعت بخشیدن به رونق و جهش تولید دانش‌بنیان، به معضل و درد آزاردهنده چندین ساله لشکر فارغ‌التحصیلان و نخبگان بیکار در کشور، پایان داده شود. تسهیلات خاص دولتی و برخورداری از برخی از معافیت‌ها مانند معافیت مالیاتی، کمک‌کننده به ایده نهضت به کارگیری نخبگان و فارغ‌التحصیلان خواهد بود. صدور مجوزها و واگذاری تسهیلات مانند زمین، وام و غیره برای شرکت‌ها و مؤسسات تولیدی دانش‌بنیان، در اولویت تمام دستگاه‌ها قرار گیرد.  با قاچاق کالا به عنوان سم مهلک برای تولید ملی و داخلی، برخوردی قاطع شده؛ امر رهبر حکیم انقلاب اسلامی مبنی بر آتش زدن کالای قاچاق جلوی چشم قاچاقچی و مردم، به معنای دقیق کلمه اجرایی شود.
واردات تمامی کالاهایی که امکان تولید آن در داخل کشور وجود دارد، طبق نظر رهبری، حرام شرعی و قانونی دانسته شده و جلوی واردات این قبیل کالاها گرفته شود. با تشکیل ستادی در وزارت صمت، تمامی کالاهای وارداتی مورد نیاز کشور که ارزبری بالایی دارند و فعلا امکان تولید آن در داخل کشور نیست، شناسایی شده و با حمایت ویژه از شرکت‌های دانش‌بنیان، زمینه‌ها و زیرساخت‌های لازم برای تولید این کالاها در کشور فراهم شود. تجربه بسیار ارزشمند تولید انواع واکسن ضد کرونا و انواع کیت‌های تشخیص در داخل کشور نشان داد، ایران و ایرانی امکان تولید هر کالا و محصولی را دارد.
بسیاری از صنایع کشور به صورت سنتی محصولاتی را تولید می‌کنند، محصولاتی که بر پایه تجربه و با استفاده از دستگاه‌های قدیمی تولید می‌شوند. علی‌رغم اینکه تجربه در امر تولید و به‌طورکلی در علوم مهندسی بسیار موضوع مهمی است ولی تجربه در کنار دانش می‌تواند تولید محصولاتی به‌روز را موجب شود که امروزه شرکت‌های دانش‌بنیان این موضوع را ثابت کرده‌اند. امروزه بیش از ۶۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان با در حال فعالیت هستند و محصولات خود را هم در کشور و هم در خارج کشور به فروش می‌رسانند. رهبر معظم انقلاب در مقاطع مختلف از افزایش تعداد این شرکت‌ها استقبال نموده و بر استفاده از محصولات دانش‌بنیان تأکید دارند.
نکته اینجاست که اقتصاد دانش‌بنیان، هزینه صنایع را کمتر نموده و باعث می‌شود شرکت‌ها با کمترین هزینه، بیشترین و به‌روزترین محصولات را تولید کنند. علاوه براین، ما در شرایط تحریم‌های ظالمانه دشمن هستیم که این تحریم‌ها باعث شده بسیاری از قطعات دستگاه‌ها یا تجهیزات موجود به صنعت کشور تزریق نشود. با به‌کارگیری اقتصاد دانش‌بنیان می‌توانیم علاوه بر رفع نقص‌های موجود در صنعت کشور، تکنولوژی بومی را با استفاده از دانش بومی گسترش داده و صنعتی بومی را شکل دهیم تا تحریم‌ها کوچک‌ترین اثری بر اقتصاد و صنعت کشور نداشته باشد.
بر کسی پوشیده نیست یکی از مهم‌ترین مشکلات روز کشور مسائل اقتصادی و معیشتی مردم است. هم‌اکنون در کشور تعداد زیادی دانش‌آموخته بیکار داریم که پس از اتمام تحصیل علی‌رغم آماده‌به‌کار بودن، در امور اقتصادی کشور نقشی را ایفا نمی‌کنند. درصورتی‌که این نیروها در غالب شرکت‌های دانش‌بنیان یا دیگر شرکت‌های صنعتی سازمان‌دهی شده و توانمندسازی شوند می‌توان پروژه‌هایی علمی و صنعتی را با استفاده از دانش و نیروی جوانی آن‌ها تعریف کرد تا در مدت کوتاهی با تکمیل این پروژه‌ها، چرخ عظیم صنعت کشور با سرعت بیشتری بچرخد. البته این موضوع بدان معنا نیست که صنایع بزرگ کشور نقشی در اشتغال‌زایی برای جامعه فارغ‌التحصیلان کشور ندارند بلکه با افزایش ظرفیت تولید، توسعه کمی، کیفی، متوازن و بر پایه علم و دانش، صنایع بزرگ می‌توانند تولید کشور را بیش‌ازپیش افزایش دهند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
احمدرضا منزه
احمدرضا منزه
خبرنگار اقتصادی

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد