hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > وزرای خارجه ترکیه و سوریه در مسکو دیدار می‌کنند

وزرای خارجه ترکیه و سوریه در مسکو دیدار می‌کنند

یک رسانه عربی مدعی شده است که وزرای خارجه ترکیه و سوریه چهارشنبه هفته جاری در مسکو در حضور وزیر خارجه روسیه با هم دیدار می‌ کنند.

به نقل از رسانه سعودی الشرق الاوسط، وزیران خارجه سوریه و ترکیه روز چهارشنبه با حضور سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مسکو دیدار خواهند کرد.

بر اساس ادعای این رسانه، کشور امارات نیز در سازماندهی این نشست مشارکت دارد.

به گزارش الشرق الاوسط، امارات متحده عربی - از طریق مقامات ارشد - به دنبال پیوستن به روسیه در حمایت از عادی سازی روابط میان سوریه و ترکیه است. در همین حال، ایالات متحده و کشورهای عربی به دنبال توقف تلاش ها برای عادی سازی روابط مذکور هستند، یا حداقل، شرایطی را پیش از تکمیل شدن آن‌ ها قرار می‌ دهند که نشان‌ دهنده اختلاف اعراب بر سر این موضوع است.

به ادعای رسانه سعودی مذکور، این دیدار راه را برای نشست مشترک میان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، بشار اسد رئیس جمهور سوریه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه هموار می سازد. امارات پیشنهاد میزبانی این اجلاس را نیز داده است. در صورتی که مسکو میزبان این اجلاس باشد، امارات متحده عربی یک هیئت بلند پایه را برای حضور در آن اعزام خواهد کرد. بشار اسد در اواسط سال ۲۰۲۲ از امارات بازدید کرده و با شیخ محمد بن زاید رئیس جمهور این کشور دیدار کرده بود.

عبدالله بن زائد آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات در ۱۴ دی ماه برای دومین بار با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در دمشق دیدار کرد. بشار اسد و عبد الله بن زائد همکاری موجود میان دو کشور در زمینه‌های مختلف و توسعه روابط تجاری و اقتصادی میان ابوظبی و دمشق را مورد بررسی قرار دادند. آل نهیان در این جلسه، حمایت امارات از راه حل سیاسی برای پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه را اعلام کرد.

این دومین سفر وزیر خارجه امارات به سوریه طی ۱۰ سال اخیر می‌باشد. این سفر چند روز پس از نشست سه جانبه روسیه، ترکیه و سوریه در مسکو انجام شد.

این سفر، پیروزی باشکوه برای سوریه محسوب می‌شود زیرا این کشور راه استقامت در پیش گرفت و ماندگار شد و کشورها و سازمان‌های تروریستی مخالف، شکست خوردند و نتوانستند به تمامیت ارضی و یکپارچگی یا رئیس جمهور و ملت آن آسیبی بزنند.

همچنین در راستای تداوم سیکنال های مثبت میان امارات و سوریه، لانا زکی نسیبه نماینده امارات در سازمان ملل از ادامه سیاسی کاری در پرونده شیمیایی سوریه در شورای امنیت انتقاد کرد و در واقع جانبداری خود را از دمشق نشان داد.

از سوی دیگر، ۱۶ دی ماه سال جاری «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه در نشست رؤسای دفاتر حزب عدالت و توسعه در آنکارا نسبت به دیدار با رئیس جمهور روسیه و سوریه ابراز امیدواری کرده بود.

اردوغان درباره تحولات سوریه گفت: با آغاز نشست وزیران دفاع و اطلاعات ما به همراه روسیه و سوریه در مسکو روندی را دنبال کرده‌ایم. پس از آن نیز انشالله وزرای خارجه سه کشور دیدار خواهند کرد و بسته به تحولات، سران سه کشور نیز گرد هم خواهیم آمد.

منبع: khabaronline-1716834

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد