hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سفر رئیس جمهور چین به عربستان با هماهنگی آمریکا بود

سفر رئیس جمهور چین به عربستان با هماهنگی آمریکا بود

استاد تاریخ و روابط بین‌الملل: ایتکه چین و آمریکا با هم وارد جنگ شوند موضوع بسیار بعیدی است که می‌توان به طور قطع گفت: هرگزرخ نخواهد داد.

او اضافه می‌کند:

چین رقیب آمریکا است نه دشمن آمریکا و همیشه نیز رقیب آمریکا باقی خواهد ماند! چین با تمام توان به کشورهای حوزه خلیج فارس آمده تا اصلی‌ترین نیاز خود یعنی انرژی را حداقل برای ۳۰ سال پیش رو تامین کند و این یعنی چینی‌ها در زمین آمریکا به دنبال گنج می‌گردند!

وقتی چین به لحاظ سیاسی از آمریکا فاصله گرفت و بازار پر رونق آمریکا را از دست داد، چین دچار افت تولید ناخالص داخلی شد. الان که مسئله کرونا اوج گرفته این موضوع هم به قدرت بازرگانی و اقتصادی چین ضربه زده و آمریکایی‌ها خیلی به دنبال این نیستند که چین را در جبهه «یاس اقتصادی» بگذارند لذا خیلی از فضاها را برای چینی‌ها باز کردند تا بتوانند به رشد مطلوب خود برسند.

حتی سفر آقای «شی» به ریاض هم فکر می‌کنم با موافقت پنهانی آمریکا بوده است چون نقطه ضعف چین انرژی‌اش است و تامین آن برایش مشکل است. قراردادهای چین با کشورهای مختلف هم بر همین مبنا است که با کشورهای مختلف هم نوعش متفاوت است.

آمریکا و چین اگر چه اختلافاتی خصوصا سر تایوان دارند اما خصومتی بین‌شان وجود ندارد و آمریکایی‌ها نمی‌خواهند چین را به شدت تحت فشار بگذارند که با روس‌ها متحد شوند. چین هم سیاست مستقلی حتی در برابر روسیه از خود نشان داد. چین هم نمی‌خواهد روسیه را رها کند که اگر روزی سر تایوان به مشکل خورد تنها بماند.

منبع: khabaronline-1716453

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد