hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > خیابان یکطرفه؛ وضعیت به نسبت آرام هفته‌ گذشته

خیابان یکطرفه؛ وضعیت به نسبت آرام هفته‌ گذشته

کسب و کارهایی که تا شهریورماه در اینستاگرام و واتساپ برقرار بود، قطع باقی مانده است در حالی که بسیاری از مسئولین در همین شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند.

هفته‌ی گذشته منتهی به جمعه ۹ دیماه، دومین هفته‌ای بود که خیابان‌ها برخلاف سه ماه اعتراضات خیابانی، آرام بود به‌غیر از مراسم‌های چهلم کسانی که در آن اعتراضات درگذشته‌اند، همچنان که دیروز شنبه در جوانرود چهلم کشته‌شدگان شلوغ شده بود. آزادی بازداشت‌شدگان نیز ادامه دارد.

به گزارش انصاف نیوز، حضور پلیس ویژه در نقاطی از شهرها در هفته‌ی قبل کمرنگ شد در حالی که هفته‌ی پیش از آن همچنان حضور مشهود و قابل توجهی داشتند. البته روز گذشته در پی فراخوانی که داده شده بود حضور پلیس در برخی شهرها پررنگ بود. در تهران تنها در بخشی از بازار شرایط ملتهبی داشت که گزارش آن را می‌توانید [اینجا] بخوانید.

ادامه‌ی محدودیت اینترنت

محدودیت‌های اینترنت ادامه دارد و روابط اجتماعی و خانوادگی و همچنین کسب و کارهایی که تا شهریورماه در اینستاگرام و واتساپ برقرار بود، همچنان قطع باقی مانده است در حالی که بسیاری از مسئولین در همین شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند که در افکار عمومی بازتابی منفی داشته است. بخشی از این فعالیت‌ها از طریق در اختیار داشتن اینترنت ویژه و بدون فیلتر است که تعدادی از این نوع اینترنت ویژه به بخشی از خبرنگاران نیز داده شده است.

در این روزها حساب کاربری ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، در اینستاگرام تیک آبی گرفت و در شبکه‌های اجتماعی به این اشاره شده که برای گرفتن آن خود شخص باید تلاش کند پس رئیسی به‌عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی و رئیس شورای عالی فضای مجازی، در حالی که این شبکه‌ی اجتماعی را برای مردم در فیلتر نگه داشته، برای شخص خود به دنبال تیک آبی بوده است!

آزادی و بازداشتی

این هفته هم خبرهای آزادی بازداشتی‌ها بیش از برخی بازداشت‌های جدید بود. اینها تعدادی از آزادی‌هایی است که خبرشان پررنگ‌تر بود:

منصور احمدی فولادی، معلم – عبدالله رضایی، فعال صنفی معلمان هرسین – مریم وحیدیان، خبرنگار اقتصادی – وریا قادریان، معلم و فعال مدنی در بانه – یلدا معیری، عکاس خبری – مسعود قبادی، معلم – مهدی معمارراست، دانشجوی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی – راضیه رحیمی، دانشجوی کارشناسی فیزیک دانشگاه علم و صنعت – محمدرضا راستی، دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه یزد – رضا اسدآبادی، خبرنگار ایلنا – امیرعماد میرمیرانی معروف به جادی، از فعالان حوزه آی‌تی – آیدا راستی، بازداشت شده در ۶ مهرماه – معین ورکیایی و توحید شافی از دانشجویان دانشگاه بهشتی – علیرضا خوشبخت، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی – علیرضا پورصفر، دانشجوی مهندسی هوافضا دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی – نرگس حسینی، فعال مدنی اهل کاشان – روزبه سوهانی، عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان – علیرضا آدینه، عضو پیشین هیئت دبیران کانون نویسندگان.

در این دو هفته‌ی اخیر بازداشت ترانه علیدوستی جزو معدود اخبار از بازداشتی‌هایی مرتبط با اعتراضات سه ماهه بود که همچنان درباره‌ی آن در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی پرداخته می‌شود.

داود باقری، مدیر مسئول روزنامه‌های جامعه فردا و عطریاس نیز به خاطر موضع‌گیری‌های انتقادی نسبت به عملکرد دولت در هفته‌ی گذشته چند روزی بازداشت بود. او روز پنجشنبه به قید کفالت آزاد شد.

کاهش حجم اعتراضات

تعداد فیلم و عکس از اعتراضات در فضای مجازی در این هفته هم بسیار کاهش پیدا کرده است و بیشتر تصاویر محدود به مربوط به مراسم‌های چهلم و حرکت‌های نمادین اعتراضی یا نصب بنر در جاهایی از شهرها و برخی حرکت‌های اعتراضی در برخی دانشگاه‌هاست.

اما اعتراض در زاهدان پس از نماز جمعه‌ی اهل سنت روز جمعه مانند هفته‌های گذشته به خیابان کشیده شده و شعارهای رادیکالی در آن سر داده می‌شود.

سوژه‌ی رسانه‌ها

اخبار چگونگی برگزاری دادگاه‌ها، حقوق متهم، مخالفت با اعدام، تلاش برای تغییر و کاهش شدت احکام، تاکید بر ضرورت تعیین وکیل تعیینی برای برخی پرونده‌ها، بحث بر سر اتهام محاربه، از مهمترین سوژه‌هایی بود که این هفته در ارتباط با اعتراضات در رسانه‌ها به آنها پرداخته می‌شد.

رسانه‌های اصلاح طلب و مستقل همچون هفته‌های اخیر با دست بازتری به تحلیل و بررسی حوادث و اعتراضات می‌پردازند و همچنین در این رسانه‌ها، موضوعات حقوقی مربوط به بازداشتی‌ها پیگیری می‌شود.

اعدام اجرا نشد

در این هفته خبر صدور حکم‌های دادگاه برای تعدادی از پرونده‌ها منتشر شد، همچنین حکم حبس برخی اجرا شد، اخباری مبنی بر شکستن برخی احکام هم شنیده شد و هیچ حکم اعدامی اجرا نشد؛ همچنین برخی پرونده‌ها که قطعی شده بودند هم با تصمیم دیوانعالی کشور دوباره بررسی خواهند شد.

مراجع در صدر

در این هفته دیدگاه مراجع تقلید درباره‌ی حکم محاربه، تاکید آنها بر ضرورت توجه به خواست مردم و نیز موضع مراجع در انتقاد به وضعیت اقتصادی بازتاب زیادی در رسانه‌ها پیدا کرد.

صداوسیما

صداوسیما که در طول دوره‌ی سه ماهه‌ی اعتراضات تقریبا هر روز ساعت‌ها پخش زنده خود را به تجمعاتی رسمی در تقابل با اعتراضات و همچنین مراسم‌های تشییع کشته‌شدگان نیروهای انتظامی در این حوادث اختصاص می‌داد، در طول این هفته هم مراسم‌های رسمی را به‌صورت ویژه پخش می‌کرد و در دو روز آخر هفته، ساعت‌ها تجمع سالگرد روز نهم دیماه را پخش کرد که در آن مواضع سیاسی جریان اصولگرا مطرح می‌شود.

صداوسیما برخلاف چند هفته‌ای که در برنامه‌ای به نام شیوه در شبکه‌ی چهار یک سری مناظره‌هایی با حضور تعدادی از صاحبان نظرات متفاوت برگزار می‌کرد، مدت‌هاست که به روال گذشته بازگذشته است علی‌رغم این که تعدادی از اصولگرایان در این روزها به رویه‌ی آن انتقاد کرده‌اند. مثلا میلاد دخانچی در توییتر نوشته است: «واقعا وحید جلیلی و پیمان جبلی فکر می‌کنند دارند در سازمان صدا و سیما «تحول» ایجاد می‌کنند؟».

اینترنشنال همچنان «خبر فوری»

شبکه‌های ماهواره‌ای بی‌بی‌سی و ایران اینترنشنال که در طول اعتراضات بازدید بالایی داشتند، همچنان از عبارت‌های خبرهای فوری اعتراضات در ایران و خیزش گسترده در پخش زنده استفاده می‌کنند.

اظهارات و واکنش‌های سلبریتی‌ها در حال حاضر مهمترین موضوعی است که در خبرهای این شبکه‌ها دیده می‌شود.

اعتراضات در فضای مجازی

اعتراض و بحث بر سر سیاست‌های اجتماعی و سیاسی مورد انتقاد معترضان در فضای مجازی همچنان ادامه دارد اما در آنجا هم به نسبت قبل کاهش داشته است و کسب و کارها و پست‌های غیر سیاسی نیز نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است.

گشت ارشاد برنگشت

در هفته‌ی قبل نیز فعال نشدن گشت ارشاد و مشابه آن ادامه داشت اما در جاهایی از شهرها از روش‌هایی تشویقی برای حجاب مثل دخترانی محجبه در برخی ایستگاه‌های مترو که به شل حجاب‌ها گل می‌دهند و با آنها حرف می‌زنند، یا در برخی کتاب‌فروشی‌ها و محیط‌های فرهنگی هم این شیوه گزارش شده است. وضعیت حجاب در هفته‌ی قبل مانند دوره‌ی اعتراضات، نسبت به پیش از آن آزادتر شده ولی بخشی از جامعه مانند گذشته محجبه و بخشی به‌اصطلاح «شل حجاب» هستند اما بخشی هم حجاب سر ندارند.


منبع: ensafnews-389830

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد