hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > شهامت وزير جوان

شهامت وزير جوان

محمد‌جواد آذري‌جهرمي، وزير جوان ارتباطات، اين روز‌ها تبديل به چهره اول دولت شده است؛ وزيري كه نسبت به اتفاقات حوزه تخصصي خود بي‌تفاوت نيست و در بزنگاه‌ها وارد عمل شده است. مدتي است وضعيت ارز در كشور بي‌ثبات شده است و همين موضوع سبب شد تا فروشندگان بازارهاي علاء‌الدين و چارسو دو مجتمع تخصصي فروش موبايل و لوازم كامپيوتري در تهران روز يكشنبه نسبت به اين موضوع اعتراض كنند.
 ساعتي از اين اعتراض نگذشته بود كه جهرمي با حضور در چارسو و صحبت با كسبه از آنها خواست به فعاليت خود ادامه دهند. برخي معتقد بودند كه ارز دولتي ٤٢٠٠توماني به موبايل و لوازم الكترونيكي تعلق نگرفته و همين عامل سبب افزايش قيمت‌ها شده است اما جهرمي در مصاحبه‌اي عنوان كرد: «پشت پرده گراني تلفن همراه افراد سودجويي هستند كه ارز ٤٢٠٠ توماني گرفته‌اند. ٢٢٠ ميليون يورو ارز از دولت گرفته‌اند اما ٧٥ ميليون يورو گوشي وارد كرده‌اند.» جهرمي از سودجوياني صحبت كرد كه ارز دولتي گرفته اما جنس را به قيمت ارز آزاد فروخته‌اند اما اسمي از اين سودجويان به زبان نياورد. در ابتدا برخي متصور بودند كه اين صحبت‌ها از جنس همان اظهارنظر‌هايي است كه سال‌ها است مطرح مي‌شود اما هيچگاه نامي از متخلفين مطرح نمي‌شود اما وزير جوان بدون توجه به ملاحظات تنها ٢ ساعت پس از آنكه گفت اسامي شركت‌هايي كه ارز دولتي گرفته‌اند را اطلاع‌رساني مي‌كنيم، ليست شركت هارا منتشر كرد. در ميان اين اسامي شركت‌هايي وجود دارند كه با وجود دريافت ٢٨ ميليون يورو حتي يك دستگاه تلفن همراه وارد كشور نكرده‌اند. جهرمي اقدام مهم ديگري نيز در راستاي حمايت از خريداران تلفن همراه انجام داد و گفت: «در راستاي حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان، از طريق سامانه ٭٧٧٧٧# امكان استعلام شماره سريال تلفن همراه و در‌يافت پاسخ در خصوص تامين آن گوشي از طريق ارز ٤٢٠٠ فراهم شده است. به اين ترتيب افرادي كه متضرر شده‌اند مي‌توانند از طريق تعزيرات زيان خود را جبران كنند.» جوان‌ترين چهره كابينه دوازدهم كاري كرد كه مردم مدت‌ها است انتظار آن را مي‌كشند. نزديك به ٨ سال ليست مفسدين اقتصادي در جيب محمود احمدي‌نژاد، رييس دولت‌هاي نهم و دهم قرار داشت اما هيچگاه اين اسامي از جيب خارج نشد. هرچند مدتي اسامي مفسدين اقتصادي به صورت مخفف در رسانه‌ها مطرح شد اما جهرمي اين سنت نا خوشايند را كنار گذاشت و با انتشار كامل اسامي شركت‌ها گامي مهم در راستاي شفافيت برداشت؛ گام مهمي كه پيش از جهرمي، از وزرا و تيم اقتصادي دولت انتظار مي‌رفت. رسم ناصواب «بگم‌بگم»‌ها در دولت قبلي پي‌ريزي شد اما متاسفانه به برخي وزراي دولت روحاني نيز سرايت كرد. برخي وزرا بگم بگم‌هاي احمدي‌نژادي را كمي آراسته كرده و مدعي بودند كه به زودي اسامي مفسدين را اعلام مي‌كنند. افشاگري جهرمي در شرايط كنوني مورد حمايت افكار عمومي قرار گرفت و سبب شد تا فشار‌ها بر ساير اعضاي تيم اقتصادي دولت براي شفافيت افزايش يابد. از همين رو تعدادي از كاربران فضاي مجازي با استفاده از هشتگ شفافيت تخصيص ارز خواستار افشاي اسامي افراد و شركت‌هايي شدند كه با ارز دولتي جنس وارد كرده و با قيمت ارز آزاد فروخته‌اند. جهرمي چراغ اول را روشن كرد و همين موضوع سبب شد تا بانك مركزي نيز دست به كار شود. سيف در گفت‌وگو با شبكه خبر از راه‌اندازي سامانه شفافيت تخصيص ارز خبر داد و گفت به زودي اسامي تمام اشخاص حقيقي و حقوقي كه ارز دولتي براي واردات كالا دريافت كرده‌اند در اختيار مردم قرار خواهد گرفت. سيف همچنين اعلام كرد كه اين اسامي امروز (دوشنبه) در اختيار سازمان حمايت از مصرف‌كنندگان قرار گيرد. سيد‌محمود نوابي، رييس سازمان حمايت از مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان نيز در واكنش به اظهارات سيف از انتشار ليست ارز دولتي تخصيص‌يافته به تمام واردكنندگان خبر داد و گفت: «بانك مركزي قول داده امروز (دوشنبه) اين ليست را در اختيار ما قرار دهد و ما بدون درنگ اين ليست را در سايت خود منتشر مي‌كنيم.»

جدا از وزارت ارتباطات، وزارتخانه‌هاي ديگري هستند كه بايد اين شفاف‌سازي را انجام دهند مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت. هفته گذشته خبر واردات ٦٤٠٠ دستگاه خودروي لوكس خبر‌ساز شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت يازدهم در روزهاي آخر تصدي محمدرضا نعمت‌زاده، ثبت سفارش واردات خودرو را متوقف كرد. از آن زمان تا ٩ دي‌ ٩٦ ثبت سفارش واردات خودرو ممنوع بود؛ اما ظاهرا در اين بازه چندماهه توقف ثبت سفارش اتفاقاتي رخ داده كه به مرور در حال نمايان شدن است؛ اتفاقاتي كه نشان از فساد و تخلفات ميلياردي در روند واردات خودرو به كشور دارد. بر اين اساس تمامي خودروهايي كه ثبت سفارش آنها از ٢٨ تيرماه تا ٩‌دي‌ماه سال قبل انجام ‌شده باشد، به دليل استفاده از ثبت سفارش‌هاي غيرقانوني مشمول مقررات قاچاق شده است. اما اين پايان ماجراي فساد در روند واردات خودرو نبود و اظهارات رييس سازمان بازرسي درباره هك شدن سايت ثبت سفارش، ابهاماتي را ايجاد كرد هرچند فرضيات سابق درباره تخلف كارمندان يا مسوولان ثبت سفارش را باطل نكرد. قاضي ناصر سراج گفت: متاسفانه سايت وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) هك شد و حدود ٥٠٠٠ خودروي مدل‌بالا و گران‌قيمت ثبت شد كه از اين تعداد حدود ٤٠٠٠خودرو ترخيص و وارد بازار شده است و هزار خودرو همچنان در گمرك است كه اميدواريم در اين خصوص نيز تصميم‌گيري شود.

اما اظهارات رييس سازمان بازرسي درباره هك شدن سايت وزارت صنعت، با تكذيبيه وزارت صنعت روبه‌رو شد؛ تكذيبيه‌اي كه خبر از وقوع فسادي گسترده در بازار خودرو داد. مقابله با موضوع فساد هرچند كاري دشوار است اما اين انتظار از محمد شريعتمداري، وزير صنعت دولت دوازدهم وجود دارد كه با انتشار اسامي افراد حقيقي يا حقوقي كه در اين فساد دست داشته‌اند گامي عملي در‌راستاي مبارزه با فساد بردارد. در كنار وزارت صنعت، انتظارات از وزارت اقتصاد به عنوان متولي اصلي اقتصاد كشور بسيار بالا است؛ وزارتي كه تحت مديريت كرباسيان قرار دارد و از قضا اين روز‌ها مورد شديد‌ترين انتقادات واقع شده است. برخي اوضاع نابسامان اين روزهاي اقتصاد را بر گردن كرباسيان مي‌اندازند در حالي كه وزارتخانه كرباسيان تنها بخشي از پازل بزرگ اقتصادي ايران است. شايد اگر كرباسيان نيز مانند سيف و جهرمي پشت پرده بسياري از اتفاقات رخ داده در وزارت اقتصاد را مطرح مي‌كرد امروز در اين تنگنا قرار نداشت.

مطرح نكردن موضوعات مختلف به صورت شفاف براي مردم، يكي از جدي‌ترين نقاط ضعف دولت بود اما اقدام عملي جهرمي، شهامت جواني را به ساير اعضاي دولت تزريق كرد تا در گام نخست رييس بانك مركزي براي مقابله با فساد وارد گود شود. اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور دومين عضو هيات دولت بود كه نسبت به وقوع فساد و برخورد با مفسدين اقتصادي واكنش نشان داد. جهانگيري روز گذشته در جلسه بررسي مسائل اقتصادي و ارزي كشور با اشاره به شرايط جديد كشور و تنگناها و محدوديت‌هاي موجود گفت: مديريت منابع ارزي كشور در وضعيت كنوني ضروري است و دولت در اين خصوص برنامه‌ريزي جدي انجام داده است. معاون اول رييس‌جمهور با بيان اينكه نخواهيم گذاشت كوچك‌ترين رانت و فساد در اين خصوص ايجاد شود، افزود: در شرايط كنوني كشور با كساني كه بخواهند با ايجاد فساد به نظام اقتصادي كشور آسيب وارد كنند محكم و به طور جدي برخورد خواهد شد.

دولت بايد با مردم به صورت شفاف صحبت كند. اين جمله را بارها در سال‌هاي اخير از زبان فعالين سياسي و نمايندگان مجلس شنيده‌ايم اما چرا دولت تا پيش از اين به صورت شفاف با مردم صحبت نكرده است؟ واقعيت آن است كه دولت به دليل وجود برخي مصلحت‌ها تاكنون تصميم داشته مشكلات را در سكوت رسانه‌اي حل و فصل كند اما امروز صبر جامعه لبريز شده و افكار عمومي در انتظار رسوايي فاسديني است كه دست در جيب ملت داشته و با استفاده از رانت مشغول نابودي سرمايه‌هاي كشور هستند. امروز عزم دولت براي مقابله با فساد بيش از گذشته جزم شده است. اين اتفاق در كنار اينكه موجب دلگرمي مردم به مسوولان مي‌شود، سبب ترس فاسديني خواهد شد كه سود خود را در فقير شدن مردم مي‌بينند اما بايد توجه داشت كه دولت در اين مسير تنها بوده و اين عزم دولت نيازمند كمك ساير قوا به ويژه قوه قضاييه است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد