hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رسانه > روزنامه رویداد امروز > شلختگی عجیب در بازار خودرو

شلختگی عجیب در بازار خودرو

بعد از چندین ماه کش‌وقوس بر سر واردات خودرو بالاخره کمتر از 30 دستگاه خودرو وارد کشور شد! بازار خودرو این روزها آن‌چنان درگیر انبوه مشکلات است که شاید راه بازگشت از آن بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

خودروسازان از زیان‌های سنگین خود ناله می‌کنند درحالی‌که خودروهای بی‌کیفیت خود را به چند برابر قیمت خودروهای روز دنیا به مردم می‌فروشند، از طرفی مردم از کیفیت پایین خودروهای داخلی، انحصار و گرانی هر روزه در بازار ناراحت هستند.
عرضه خودرو با تعداد متقاضیان به‌هیچ‌عنوان تناسب ندارد و عرضه در بورس نیز به دلیل سازوکارهای خود، چندان برای مردم عادی مناسب به نظر نمی‌رسد.
به اعتقاد برخی کارشناسان با توجه به عرضه خودرو در بورس کالا دیگر قیمت کارخانه‌ای خودرو، نرخ پایه محسوب نمی‌شود و قیمت عرضه در بورس تبدیل به قیمت پایه شده است بنابراین پیرو افزایش نرخ پایه خودرو در بورس کالا، قیمت خودرو در بازار نیز افزایش یافته است.
سایت‌های فروش نیز مسیر خود را در پیش گرفته‌اند و اعلام قیمت‌های عجیب برای خودروها در آن‌ها نیز بر آتش بازار خودرو دمیده است.
فروش خودروسازان از مسیرهای دیگر جز بورس نیز به کمترین میزان ممکن تقلیل یافته و یا در واقع به صفر رسیده است.
قول مسئولان برای تولید خودروهای اقتصادی همچنان عملی نشده و واردات خودروهای ارزان‌قیمت برای عموم مردم نیز به یک شوخی تبدیل شده است.
خودروهایی که قرار است به کشور وارد شوند البته اگر وارد شوند، در بازار قیمت بسیار بالایی دارند و بعید به نظر می‌رسد اقشار متوسط جامعه نیز قدرت خرید آن‌ها را داشته باشند.
قیمت خودروهای تولید داخل (و البته خودروهای چینی و خارجی) این روزهای در سایت‌های خریدوفروش و نمایشگاه‌های اتومبیل سطح شهر، قیمت‌هایی نجومی و غیرقابل دسترسی برای مردم عادی شده است و ضرورت دارد در این حوزه نهادهای نظارتی ورود کرده و نسبت به مدیریت این بازار سفته‌بازی و دلالی اقدام کنند.
متأسفانه وعده‌های متعدد تیم اقتصادی دولت در خصوص کنترل بازار خودرو و افزایش تولید نیز تا امروز عملیاتی نشده و تنها در حد حرف باقی‌مانده و موجب بی‌اعتمادی بیشتر مردم به دولتمردان نیز شده است.
انتظارات تورمی روزبه‌روز در حال افزایش است و با این دست و فرمان که بازار خودرو در پیش گرفته، خدا می‌داند چه قرار است بر سر مردم بیاید.امید است مسئولان دولتی و به‌خصوص وزرای اقتصادی دولت یک بار برای همیشه ضمن صحبت صادقانه با مردم، برنامه‌های عملیاتی برای کنترل بازار اجرایی سازند و تنها به حرف و شعار و وعده دل خوش نکنند.

افزایش سهم مشاغل خانگی تا پایان دولت

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی با اشاره به رشد ۳۶۸ درصدی صدور مجوزهای مشاغل خانگی نسبت به سال گذشته، از افزایش سهم مشاغل خانگی در اقتصاد به ۲۰ درصد تا پایان دولت خبر داد.
به گزارش ایسنا، در حال حاضر اشتغال خانگی سهم بسزایی در تولید ناخالص داخلی بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته داشته و از ارزش‌افزوده بالایی برخوردار است.
شیوه اشتغال خانگی و زنجیره اتصال تولیدات خانگی در کشورهای توسعه‌یافته از درون خانه‌ها و در قالب انعقاد قرارداد کار میان واحدهای بزرگ و متوسط تولیدی جریان می‌یابد.
درحالی‌که ۱۵ تا ۲۳ درصد اشتغال در کشورهای توسعه‌یافته متعلق به مشاغل خانگی است، این سهم در ایران بین ۳ تا ۴ درصد برآورد می‌شود. کارشناسان معتقدند با تغییر رویکرد به مشاغل خانگی می‌توان این سهم را در اقتصاد افزایش داد. در همین راستا آزیتا همتیان - رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی - از صدور آنی بیش از ۹۵ درصد درخواست‌های مجوز مشاغل خانگی خبر داده و می‌گوید: با توجه به مانع زدایی از صدور مجوزها، گام‌های بزرگی در این زمینه برداشته شده است که صدور آنی مجوزها و تسهیل گری و مانع زدایی در این زمینه از جمله این گام‌ها بوده است. وی با اشاره به سهم ۴ درصدی مشاغل خانگی در اقتصاد از افزایش این سهم به ۱۵ تا ۲۰ درصد تا پایان دولت خبر داده و می‌افزاید: در ادوار گذشته این رشد کاهشی بوده و سهم حدود ۴ درصد را نشان می‌دهد که بسیار ناچیز است اما تلاش داریم تا پایان چهار سال دولت سیزدهم این سهم به ۱۵ تا ۲۰ درصد برسد. رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی درعین‌حال به رشد ۳۶۸ درصدی صدور مجوزهای مشاغل خانگی نسبت به سال گذشته اشاره کرده و می‌گوید: چشم‌انداز توسعه مشاغل خانگی در دولت سیزدهم ترسیم شده و بیش از ۳۰ هزار شغل خانگی در هفت ماهه اول سال ۱۴۰۱ ایجاد شده است به‌نحوی‌که در زمینه ایجاد اشتغال خانگی، رشد ۳۹۱ درصدی را شاهد بوده‌ایم. در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد متقاضیان مشاغل خانگی را زنان تشکیل می‌دهند و تلاش شده تا نگاه سنتی به مشاغل خانگی تغییر یابد، به همین منظور تعداد رشته‌های مشاغل خانگی به ۶۳۰ رشته افزایش یافته و رشته‌های تولید محتوا، بازاریابی و فروش و تجارت الکترونیک به آن افزوده شده است. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
احمدرضا منزه
احمدرضا منزه
خبرنگار اقتصادی

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد