hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > هنر و ادبیات > سینما، تلویزیون و تئاتر > بیوگرافی شکیب شجره و همسرش با مصاحبه، معرفی آثار و عکس جدید

بیوگرافی شکیب شجره و همسرش با مصاحبه، معرفی آثار و عکس جدید

شکیب شجره بازیگر است. بیوگرافی شکیب و همسرش نازنین بیاتی، صفحه اینستاگرام شجره و معرفی فیلم آثار او را همراه با فیلم و عکس های جدید از او را برایتان آورده ایم.
شکیب شجره (Shakib Shajareh) بازیگر تئاتر و سینما متولد سال 1368 است که این روزها در رئالیتی شو پدرخوانده به کارگردانی سعید ابوطالب در شبکه نمایش خانگی به عنوان شرکت کننده حضور دارد.

شکیب فعالیت در بازیگری را به صورت حرفه ای با تئاتر شروع کرد و در طی سال های 1392 تا 1398 در نمایش های پروانه های غمگین،مترسگ،آلبوم حشرات، اژدهاک، تهوع و...بازی کرد. اما این هنرمند با بازی در نقش بیزاکودیل در سن 30 سالگی با سریال هیولا در شبکه نمایش خانگی نخستین تجربه بازی در جلوی دوریبن را به دست آورد و برای بازی در این نقش علاوه بر این که شهرت را تجربه کرد، نامزد بهترین بازیگر مرد کمدی در بیستمین دوره جشن حافظ شد.

این بازیگر در فیلم سینمایی خوب، بد، جلف ۲، انفرادی، عروسی مردم، رقص دلفین ها و خائن‌کشی نیز حضور داشت.

در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری از زندگی شخصی، هنری و حواشی شکیب شجره را در اختیار شما قرار دهیم.

شکیب شجره در نشست خبری فیلم خائن کشی
شکیب شجره در نشست خبری فیلم خائن کشی

مشخصات شکیب شجره

مشخصات فردی

نام کامل

  شکیب شجره

تاریخ تولد

27 مرداد 1368

محل تولد

تهران

شغل

بازیگر

نماد ماه تولد

اسد

مشخصات فیزیکی

قد

189 سانتیمتر

وزن

حدود80 کیلو

رنگ چشم

قهوه ای

رنگ مو

مشکی 

چپ دست یا راست دست

راست دست

مشخصات خانوادگی

نام برادران

یک برادر

نام خواهران

یک خواهر

شغل پدر

وکیل دادگستری

شغل مادر

خانه دار

مشخصات تحصیلی

دانشگاه

دانشگاه علوم و تحقیقات- دانشگاه wollongong استرالیا

رشته تحصیلی

فیزیک نظری- بازیگری

مدرک

کارشناسی-کارشناسی ارشد

بهترین آثار

نام اثر

نقش 

سال

هیولا

داوود کروکودیل یا بیزاکودیل

1398

انفرادی 

جمشید

1398

شکیب شجره
شکیب شجره 

بیوگرافی کامل شکیب شجره

کودکی و اوایل زندگی

شکیب شجره در روز جمعه 27 مرداد 1368(سال مار) در تهران به دنیا آمد و هم اکنون 33 سال سن دارد.اصالت شجره به خرم دره استان زنجان تعلق دارد.نماد ماه شکیب اسد است و متولدین این ماه به‌طورکلی افرادی خوش‌شانس، خوش‌برخورد، پایبند به قول و افرادی موفق به شمار می‌روند.قد شکیب شجره 189 سانتیمتر و حدود 80 کیلو وزن دارد.از دیگر مشخصات ظاهری این بازیگر می‌توان به موی مشکی،رنگ چشم قهوه ای و راست دست بودن اشاره کرد.

خانواده

خانواده شکیب شجره 5 نفره است و یک خواهر و یک برادر دارد.پدر شیکب شجره وکیل دادگستری و مادرش خانه دار است.اطلاعاتی از اسم پدر،مادر و این که فرزند چندم خانواده است در سایت ها نیست.

شکیب شجره
شکیب شجره و خواهرش

تحصیلات

تحصیلات شکیب شجره در مقطع کارشناسی در رشته فیزیک نظری از دانشگاه علوم و تحقیقات و در مقطع کارشناسی ارشد در رشته بازیگری از دانشگاه wollongong استرالیا است.او در گفت گوی درباره تحصیلاتش این چنین می‌گوید:  مـن مدرک بازیگری تئاتر از سیدنی و لیسانس فیزیک دارم کـه گرفتنش ۷ سال طول کشید.

شکیب شجره و همسرش

شکیب شجره و همسرش از مواردی است که در اینترنت بسیار سرچ شده است.اما پاسخ این سوال که شکیب شجره مجرد است یا متاهل با توجه با مصاحبه ها و عکس های که در اینستاگرام به اشتراک می‌گذارد مشخص است که وی مجرد استاین بازیگر درباره ازدواج می‌گوید: اولویتم ازدواج نیست و مجرد هستم فعلاً. زندگی مشترک چون وقت گیر اسـت، در کار بازیگری اخلال ایجاد میکند. بـه نظرم عشق، دردآور اسـت. درد و رنج از عشق اسـت.

شروع فعالیت

شروع فعالیت شکیب شجره به عنوان بازیگر از تئاتر در سن 19 سالگی در سال 1387است اما نخستین تجربه ای تصویری را با سریال هیولا در سال 1398 در سن 30 سالگی با نقش داوود بیزاکودیل به کارگردانی مهران مدیری به دست آورد و در همان سال با فیلم خوب، بد، جلف ۲ به کارگردانی پیمان قاسم خانی سینما را نیز تجربه کرد. شجره علاوه بر بازیگری مدرس نیز هست و کلاس های ورکشاپ های تنفس، انرژی و آگاهی بدن را برگزار می‌کند.وی همچنین در حوزه موسیقی و پیانو نیز فعال است.

کلاس های بازیگری

کلاس های بازیگری شکیب شجره با حضور در دوره های بازیگری امین تارخ و استاد سمندریان سپری شد.

علایق و تفریحات

علایق و تفریحات شکیب شجره در بازیگری و موسیقی است و هرازگاهی فیلمی از پیانو نواختن به اشتراک می‌گذارد. عاشق سفر و طبیعت گردی است.شکیب در مصاحبه ای درباره اوقات فراغتش این چنین می‌گوید: من تو اوقات فراغت هر کاری انجام می‌دهم در راستای بازیگری است.تمرین آواز می‌کنم و در حال یادگیری تکنیک های روز موسیقی جاز، کلاسیک و پاپ خارجی هستم، مطالعه و یادگیری جدیدترین متد های بازیگری هم جزو فعالیت هایم است. نکته ای که در اینستاگرام شکیب شجره جلب توجه می‌کند انتشار عکسی های از خودش در حال کشیدن سیگار است، البته مشخص نیست که برای ژست از سیگار استفاده می‌کند یا واقعا سیگاری است. 

شکیب شجره
شکیب شجره 

شبکه های اجتماعی

اینستاگرام

shakibshajareh

وبسایت

شکیب شجره ویکی پدیا

اینستاگرام شکیب شجره

اینستاگرام شکیب شجره به آدرس shakibshajareh است که 65.6 هزار فالور دارد و 747 صفحه را دنبال می‌کند.اینستاگرام این بازیگر تیک آبی دارد و  تاکنون 489 پست بارگزاری کرده است.

شکیب شجره
شکیب شجره در فیلم انفرادی

حواشی 

تاریخ تولد شیکب شجره در بعضی سایت ها روز اول شهریور 1368 نوشتند اما اگر به اینستاگرام شکیب شجره سری بزنید در کپشن پست های مربوط به تولدش تاریخ 27 مرداد را ذکر می‌کند.

شکیب شجره و صدرالدین شجره با هم نسبت فامیلی دارند و شکیب برادرزاده صدرالدین شجره گوینده و مجری، دوبلور، کارگردان و بازیگر کشورمان است که در سال 1397 فوت کرد. شکیب شجره برای فوت عمویش در پست اینستاگرام نوشت:

عمو صدرالدین شجره جان…. واقعا عاشقانه به من لطف کردید… و همیشه مدیونتون هستم…. عاشقانه دوستون داشتم و دارم…. اجرای اژدهاک که به ما لطف کردید و کنار ما بودید را تا آخر عمر فراموش نمیکنم…. در خاطرم، در جانم، در وجودم می‌ماند … شما زنده هستید… مرگ پایان نیست…. من باور نمیکنم که دیگه نیستید… باورش سخته خیلی.

شکیب شجره و میلاد شجره هردو بازیگر هستند و هیچ نسبت خویشاوندی ندارند.

شکیب شجره و شرمین شجره هیچ نسبت فامیلی ندارند،شکیب بازیگر و شرمین شاعر است.

شکیب شجره همسر نازنین بیاتی از شایعات فضای مجازی است و دلیل آن عکس های مشترکی بود که این دو بازیگر در فیلم سینمایی عروسی مردم با هم گرفته بودند و در این فیلم شکیب نقش همسر نازنین بیاتی را بازی می‌کند.

شکیب شجره
شکیب شجره و نازنین بیاتی

آثار شکیب شجره

تئاتر پروانه های غمگین

تئاتر پروانه های غمگین برای شکیب شجره در سن 23 سالگی به کارگردانی سوگل ‌قلاتیان و همکارانی چون سجاد ‌افشاریان، محمد ‌خوشبختیان، هیراد ‌محمدی، شیرین ‌فرخنده ‌نژاد، محمد زیکساری، مازیار ‌سیدی در سال 1391 اتفاق افتاد.

شکیب شجره در تئاتر پروانه های غمگین
شکیب شجره در تئاتر پروانه های غمگین

مترسگ

مترسگ تئاتری به کارگردانی محمدحسن ‌معجونی و بازیگرانی مانند هوتن ‌شکیبا، مازیار ‌سیدی، میلاد ‌شجره، شکیب ‌شجره، امیر حسین طاهری، حسام محمودی‌فرید است که در 19 تیر تا 31 مرداد 1392 در سالن ‌سینما ‌و ‌تئاتر ‌کانون ‌پرورش ‌فکری ‌روی صحنه رفت.

شکیب شجره در مترسگ
شکیب شجره در تئاتر مترسگ

تئاتر آلبوم حشرات

 تئاتر آلبوم حشرات با بازی میلاد ‌شجره، آوا ‌شریفی، شکیب ‌شجره، جاوید قایم مقامی و کارگردانی علیرضا ‌شیخان در آبان 1392 به روی صحنه اجرا شد.

شکیب شجره در تئاتر آلبوم حشرات
شکیب شجره در تئاتر آلبوم حشرات

صندلیب ۱/۷۵

صندلیب ۱/۷۵ تئاتری به کارگردانی مهدی پور خیاط و بازی شکیب ‌شجره در سال 1393 است که خانه ‌نمایش ‌دا ‌روی صحنه رفت.

شکیب شجره در تئاتر صندلیب
شکیب شجره در تئاتر صندلیب

نمایش البته

نمایش البته با بازی شقایق تحسینی، شکیب ‌شجره، مهسا ‌نعمتی و کارگردانی علیرضا طاهری در کارگاه نمایش باران در 26 مرداد تا 21 شهریور 1393 اجرا شد.

هوتن شکیبا در نمایش البته
شکیب شجره در نمایش البته

نمایش آدم آدم است 

 نمایش ادم آدم است با بازیگرانی چون شکیب شجره،محمد امین اصلانی، عنایت الله خادم بشیری، مجتبی ‌فلاحی، رعنا ‌قادری، میترا گرج به کارگردانی ندا ‌شاهرخی در اردیبهشت 1394 در تماشاخانه ‌فانوس به روی صحنه رفت.

شکیب شجره در نمایش آدم آدم است
شکیب شجره در نمایش آدم آدم است

تئاتر ماراساد

تئاتر مارساد با بازی شکیب ‌شجره و همایون ‌حیدرزاده به کارگردانی مریم ‌برزگر در تالار مولوی در 18 فروردین تا 13 اردیبهشت 1396 روی صحنه اجرا شد.

شکیب شجره در تئاتر ماراساد
شکیب شجره در تئاتر ماراساد

شاتر شیطان

 شاتر شیطان تئاتری به کارگردانی مریم ‌برزگر در سال 1398 است که بازیگرانی چون شکیب ‌شجره، فرزانه ‌سهیلی، همایون ‌حیدرزاده در عمارت ‌نوفل‌لوشاتو آن را اجرا کردند.

شکیب شجره در شاتر شیطان
شکیب شجره در شاتر شیطان

شکیب شجره در هیولا

شکیب شجره در هیولا بازیگر نقش داوود بیزاکودیل به کارگردانی مهران مدیری در سال 1398 است و برای این نقش نامزد بهترین بازیگر مرد کمدی در بیستمین دوره جشن حافظ شد.شکیب در سن 30 سالگی برای نخستین بار بازی جلوی دوربین را با فیلم هیولا در شبکه نمایش خانگی تجربه کرد و با ستارگانی چون فرهاد اصلانی،مهران مدیری، شبنم مقدمی، گوهر خیراندیش، شیلا خداداد، محمد بحرانی، سیما تیرانداز، نیما شعبان‌نژاد، آزیتا ترکاشوند همکار بود.

شکیب شجره در فیلم هیولا در ابتدا در نقش یک داروفروش خیابان ناصر خسرو دیده شد و توانست با کمک میمیک های صورت به خوبی نقشش را بازی کند و اما نکته جالب سریال که به دیده شدن شکیب کمک کرد این بود که در اواخر داستان تصمیم می‌گیرد که با وجود اختلاف سنی زیادی که با مهری(گوهر خیراندیش) مادر هوشنگ شرافت دارد با او ازدواج کند.

عکس شکیب شجره در هیولا
عکس شکیب شجره در هیولا

خوب، بد، جلف

خوب، بد، جلف نخستین فیلم سینمایی شکیب در سن 30 سالگی است.

شکیب شجره در خوب بد جلف بازیگر نقش آصف خان علیمرادف  به کارگردانی پیمان قاسم خانی است که در این فیلم هنرمندانی چون سام درخشانی، پژمان جمشیدی، حامد کمیلی، فرهاد آئیش، گوهر خیراندیش، ریحانه پارسا، ستاره پسیانی، مارال فرجاد، علی اوجی بازی کردند.


شکیب شجره در خوب بد جلف
عکس شکیب شجره در خوب بد جلف

انفرادی

انفرادی دومین فیلم سینمایی این بازیگر در سال 1398 است. شکیب شجره در انفرادی بازیگر نقش جمشید به کارگردانی مسعود اطیابی است که بازیگرانی چون مهدی هاشمی،رضا عطاران،احمد مهرانفر،برزو ارجمند،شقایق دهقان،سیروس همتی، امید روحانی در آن به ایفای نقش پرداختند.فیلم سینمایی انفرادی در ژانر کمدی- اکشن به نویسندگی حمزه صالحی و تهیه کنندگی ابراهیم عامریان در 7 اردیبشهت 1401 در سینماهای سراسر کشور اکران شد. و عنوان پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را به دست آورد.

شکیب شجره و رضا عطاران در اکران فیلم انفرادی
شکیب شجره و رضا عطاران در اکران فیلم انفرادی

عروسی مردم

عروسی مردم فیلم سینمایی به کارگردانی مجید توکلی و و تهیه کنندگی علی سرتیپی در سال 1398 است که نازنین بیاتی و شکیب شجره ترکیب تازه‌ای در سینمای ایران هستند که نقش‌های اصلی این فیلم را ایفا می‌کنند.

شکیب شجره و نازنین بیاتی در فیلم عروسی مردم
شکیب شجره و نازنین بیاتی در فیلم عروسی مردم

لیست آثار شکیب شجره

نام

سال

توضیحات

پروانه غمگین من

در صبح دل انگیز 

1391

کافه ‌رستوران ‌تالار ‌وحدت

کارگردان: سوگل ‌قلاتیان

بازیگران: سوگل ‌قلاتیان، سجاد ‌افشاریان و ...

مترسگ

1392

کارگردان: محمدحسن ‌معجونی

بازیگران: هوتن ‌شکیبا، مازیار ‌سیدی و ...

تئاتر آلبوم حشرات

1392

کارگردان: علیرضا ‌شیخان
بازیگران: آوا ‌شریفی، جاوید قایم مقامی و ...

صندلیب ۱/۷۵

1393

خانه ‌نمایش ‌دا ‌

کارگردان: مهدی پور خیاط

بازیگران: شکیب ‌شجره  و ...

البته

1393

کارگاه نمایش باران

کارگردان: علیرضا طاهری

بازیگران: شقایق تحسینی، مهسا ‌نعمتی و ...

نمایش 

آدم آدم است

1394

تماشاخانه ‌فانوس

کارگردان: ندا ‌شاهرخی

بازیگران: محمد امین اصلانی، مجتبی ‌فلاحی و ...

تئاتر اژدهاک

1394

کارگردان:  مهدی پورخیاط

بازیگران: بنیامین پیروانی، الهام قاسمیان و ...

همه‌چیز می‌گذرد

تو نمی‌گذری


1395

کافه پل

کارگردان: بابک نیوشادان

صدا پیشه: شکیب شجره

تئاتر ماراساد


 

1396

تالار ‌مولوی ‌- ‌سالن ‌کوچک

کارگردان: مریم ‌برزگر

بازیگران: شکیب ‌شجره، همایون ‌حیدرزاده

 تئاتر تهوع

1397

پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد

کارگردان: مریم ‌برزگر
بازیگران: بنیامین پیروانی، همایون ‌حیدرزاده و ...

شاتر شیطان

1398

عمارت ‌نوفل‌لوشاتو

کارگردان: مریم ‌برزگر

بازیگران: فرزانه ‌سهیلی، همایون ‌حیدرزاده و ...

هیولا

1398

در نقش داوود بیزاکودیل

کارگردان: مهران مدیری

بازیگران: فرهاد اصلانی، مهران مدیری و ...

خوب، بد، جلف ۲ 

ارتش سری

1398

در نقش آصف خان علیمرادف

کارگردان: پیمان قاسم خانی

بازیگران: سام درخشانی، پژمان جمشیدی و ...

انفرادی 

1398

در نقش جمشید

کارگردان: مسعود اطیابی

بازیگران: مهدی هاشمی، رضا عطاران و ...

عروسی مردم

1399

کارگردان: مجید توکلی

بازیگران: احترام برومند، زهرا داوودنژاد و ...

دورهمی

1399

مهمان

رقص دلفین ها

1399

کارگردان: علیرضا امینی
بازیکران:
بهاره افشاری، شکیب شجره و نسیم ادبی 

خائن‌کشی 

1400

کارگردانی: مسعود کیمیایی

بازیگران:امیر آقایی، پولاد کیمیایی و ...

تئاتر اُلدسانگز: عشق روزهای کرونا

1401

پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد ‌- ‌سالن ‌۲

کارگردان: محمد ‌رحمانیان

بازیگران: احترام ‌برومند، مهتاب ‌نصیرپور و ...

پدرخوانده

1401

کارگردان: سعید ابوطالب

 

جوایز و افتخارات شکیب شجره

عنوان

سال

توضیحات

بهترین بازیگر مرد کمدی

1399

برای بازی در فیلم هیولا

شکیب شجره
عکس جدید شکیب شجره 

15 حقیقت جالب درباره شکیب شجره

  1. شکیب شجره در 27 مرداد 1368 به دنیا آمد و تاریخ 1 شهریور اشتباه است.
  2. قد شکیب شجره 189 سانتیمتر است.
  3. این بازیگر برای فوق لیسانس عازم کشور استرالیا شد و در دانشگاه دولتی wollongong در 80 کیلومتری سیدنی بازیگری خواند و کنار آن در ورکشاپ های مختلف شرکت کرد.

  4. در استرالیا کنار واحد های درسی زیر نظر خانم ملینا از سوئیس دوره رقص گذراند.
  5. این هنرمند در ایران به مدت 5 سال زیر نظر دکتر لوریس هویان موسیقیدان ارمنی دوره های آواز و ویس را گذراند.
  6. این هنرپیشه جوان دوره دلقک را هم زیر دومینیک فرانسوی آموزش دید.
  7. شجره روی متد شخصی خود بنام EMintera کار می‌کند و توانست با خلق این سبک بازی و دفاع از آن بعنوان پایان نامه دوره فوق لیسانس، چندین ورکشاپ در دانشگاه و موسسه بازیگری ویکتوریا در ملبورن برگزار کند.
  8. بازیگر نقش داوود بیزاکودیل در سریال هیولا در سن 30 سالگی شهرت را تجربه کرد.
  9. اینستاگرام این بازیگر تیک آبی دارد.
  10. در سال 1398 با فیلم خوب بد جلف به به کارگردانی پیمان قاسم‌ خانی بازی در عرصه سینمایی را تجربه کرد.
  11. مرحوم صدرالدین شجره گوینده و مجری، دوبلور، کارگردان و بازیگر کشورمان که در سال 1397 فوت کرد عموی شکیب شجره است.
  12. شکیب شجره علاوه بر بازیگری مدرس نیز هست و کلاس های ورکشاپ های تنفس، انرژی و آگاهی بدن را برگزار می‌کند.
  13. او در حال یادگیری تکنیک های روز موسیقی جاز، کلاسیک و پاپ خارجی است.
  14. اطلاعاتی از شکیب شجره در ویکی پدیا نیست.
  15.  شکیب شجره با میلاد شجره و شروین شجره فامیل نیستند.
شکیب شجره
شکیب شجره در تئاتر عشق روزهای کرونا

مصاحبه شکیب شجره

مصاحبه شکیب شجره به صورت متنی و گفت و گوی تصویری وجود دارد هرچند زیاد اهل مصاحبه نیست. شکیب شجره در دورهمی برنامه مهران مدیری به تاریخ 12 اردیبهشت 1399 حضور یافت و اولین مصاحبه رسمی را انجام داد که در ادامه ملاک‌های ازدواج این بازیگر را مشاهده می‌کنید.

تست بازیگری شکیب شجره در دورهمی


در ادامه متن کامل مصاحبه ای جدید شکیب شجره با همهشری آنلاین به تاریخ سه‌شنبه 8 شهریور 1401 را بخوانید.

در زندگینامه‌ای که از شما در فضای مجازی منتشر شده، آمده که در ایران کارشناسی فیزیک گرفته‌اید و بعد مدرک کارشناسی‌ارشد بازیگری را از استرالیا اخذ کرده‌اید و دوره‌هایی را هم در استرالیا گذرانده‌اید؛ ازجمله دوره‌هایی برای صدا، رقص و آموزش به‌عنوان دلقک؛ چطور شد که برای بازیگری به استرالیا رفتید؟

دوره کارشناسی فیزیک من ۷سال طول کشید، چون بیشتر به دانشکده سینما و تئاتر می‌رفتم و در کارهای کلاسی و پایان‌نامه‌ها بازی می‌کردم. همین موضوع باعث شد که وقت کمی را برای خواندن فیزیک بگذارم. آن‌قدر به دانشکده سینما و تئاتر رفت‌وآمد داشتم که خیلی‌ها فکر می‌کردند من آنجا دانشجو هستم. ارتباط با دانشجویان و استادان دانشکده سینما و تئاتر ارتباط من را با بازیگری قوی‌تر کرد. ترم دوم رشته فیزیک، در ۱۹سالگی بود که به بازیگری علاقه‌مند شدم.

نخستین اجرای عمومی‌ام در دانشکده علوم و تحقیقات بود؛ متن داریو فو، «همه دزدها که دزد نیستند». بعد که بازیگری برای‌ام جالب شد و سر کلاس‌های مختلف در دانشگاه نشستم و به ورک‌شاپ‌های مختلف رفتم؛ مثل ورک‌شاپ‌های علی‌اکبر علی‌زاد، اصغر دشتی، مسعود دل‌خواه، سعید کشن‌فلاح و چند ورک‌شاپ با حضور هنرمندان غیرایرانی. بعد تصمیم گرفتم که برای تحصیل بازیگری اقدام کنم. چون زبان انگلیسی بلد بودم در ابتدا قصد داشتم به آمریکا بروم. ولی آن‌قدر نشدنی به‌نظر می‌رسید که باید به سراغ دو گزینه دیگر می‌رفتم که یکی انگلستان بود و دیگری استرالیا.

با اینکه از انگلستان پذیرش داشتم اما به‌دلیل هزینه خیلی بالا ممکن نشد و در نهایت استرالیا را انتخاب کردم. چون مدارک کارشناسی‌ام غیرمرتبط بود کسی مثل من را خیلی سخت قبول می‌کردند اما من حدود ۹۸مدرک از اجراهای مختلف یا ورک‌شاپ‌هایی که شرکت کرده بودم، فرستادم.

از ۵دانشگاه در استرالیا پذیرش گرفتم و در نهایت دانشگاه وولون‌گانگ را انتخاب کردم که نزدیک شهر سیدنی است. چون تحقیق کرده بودم و استادانش را می‌شناختم و به آنچه درنظر داشتم خیلی نزدیک بود. با توجه به مدارکی که فرستاده بودم از ترم دوم سر کلاس‌ها حاضر شدم و در پایان ترم سوم متد بازیگری اِمیم‌ترا را ارائه دادم. من قبلاً روی این متد کار کرده بودم و در ایران ورک‌شاپ‌هایی هم براساس این متد گذاشته بودم. چون متد تازه بود، خیلی سخت پذیرفتند. بعد از پایان‌نامه براساس همین متد ورک‌شاپی در همان دانشگاه گذاشتم. بعد به ویکتوریا اکتینگ در ملبورن دعوت شدم و یک ورک‌شاپ سه روزه در آنجا داشتم. بعد از اینها به ایران برگشتم.

 در صحبت‌های‌تان گفتید که دانشگاه وولون‌گانگ را به این دلیل انتخاب کردید که به آنچه می‌خواستید نزدیک بود؛ آنچه می‌خواستید چه بود؟

می‌خواستم متدم را پرورش دهم و همین‌که ببینم تکنیک‌های روز بازیگری جهان در نسبت با ایران در چه سطحی هستند. چون در ایران از نظر مطالعه یا منابع نظری و مکتوب در نسبت با متدهای روز دنیا خیلی محدودیت داریم. می‌خواستم ببینم که چه چیزهایی سطح بازیگری در اروپا یا هالیوود را این‌قدر نسبت به ایران متفاوت می‌کند. آنچه در آنجا دیدم این بود که روی بازیگری رئالیستی تمرکز می‌کردند اما در عین‌حال چیزهایی به بازیگر آموزش می‌دهد که در اجراهای دیگر مثل نمایش موزیکال، اجرای فیزیکال یا... بتواند گلیم‌اش را از آب بیرون بکشد. این چیزی بود که در تهران هم درنظر داشتم.

به همین دلیل در تهران هم، ۵سال، زیرنظر لوریس هوویان کلاس آواز می‌رفتم. پیانو هم به همین شکل. اما همه اینها در راستای بازیگری بود. سعی کردم همیشه این توانایی‌ها را در بالاترین سطحی که در توان دارم، حفظ کنم. تفاوت میان آنچه در ایران و استرالیاست نسبتاً زیاد است.

در استرالیا کلید جادویی به من ندادند ولی نگرش‌شان طوری بود که به ایده‌ای که از ذهن انسان‌های مختلف بیرون می‌آید اهمیت فراوان می‌دادند و اعتماد به نفسی که به من و دیگر دانشجویان می‌دادند من را خیلی جذب کرد. یعنی هر کس به‌راحتی ایده‌ای می‌داد، همه روی ایده نظر می‌دادند، کسی مسخره‌اش نمی‌کرد و ممکن بود اتفاق خیلی جالبی از همان ایده به‌وجود بیاید. پایه و بنیان کار در ایران و استرالیا یکی بود، اما آزادی که در آنجا در همه وجوه وجود دارد به شکل گرفتن اجراهایی منجر می‌شود که در ایران ناممکن است. متدهایی که در استرالیا بود هم با متدهایی که در ایران آموزش داده می‌شود تفاوتی نداشت، اما نتیجه‌ای که در استرالیا از همین متدهایی که در ایران هم برای ما آشناست می‌گرفتند، با ایران تفاوت فاحشی داشت.

 چیزی که تاکنون ما از شما در سینما – چه فیلم و چه شبکه نمایش خانگی - دیده‌ایم، بیشتر بازی‌های غیررئالیستی بود که بر میمیک یا ژست‌های اغراق‌آمیز استوار است. گفتید که در استرالیا اما تأکید بیشتر بر بازی رئالیستی بود. به‌نظر می‌رسد که بازی مورد علاقه‌تان هم بیشتر بر میمیک، بازی فیزیکال و اغراق‌آمیز است تا بازی رئالیستی.

من در حدود ۳۵نمایش بازی کردم که بسیاری از این اجراها، مبتنی بر اجرای کاملاً رئالیستی بود که بر ساخت شخصیت استوار است. اما پیشنهادهایی که در سینما به من شد در این حال و هوا بودند. یعنی نقش‌هایی که در سینما به من پیشنهاد شده بیشتر در قالب‌هایی مثل فانتزی، کمدی یا تاریخی بوده و از همین‌رو برای یک‌سری غلوهای خاص جا دارد. نخستین پیشنهاد سینمایی من کار آقای مهران مدیری بود که نقش داوود را در سریال «هیولا» به من پیشنهاد دادند.

برای همان کار هم من۳ روز ناصرخسرو رفتم و در کنار فروشندگان دارو، داروفروشی کردم. ولی چیزی که باید بگویم این است که بازی من شاید به این دلیل غلوآمیز به‌نظر می‌رسید که ما کم به آدم‌ها نگاه می‌کنیم. شاید اگر به سراغ داروفروش‌های معمولی بروید به‌نظرتان برسد که من در ایفای نقش داوود حتی شاید از اغراق و غلو کم کرده باشم. یا شاید چون ما انگار برای بازی در گونه‌ای مثل فانتزی یک چارچوب مشخص تعریف کرده‌ایم و انتظار داریم که بازیگر در همان چارچوب و براساس همان که عرف شده، بازی کند و این بازی را به‌عنوان بازی ناتورالیستی پذیرفته‌ایم.

در ضمن تاکنون بازی‌هایی که در سینما از من به نمایش درآمده‌اند در این راستا و این قالب‌ها بوده. مثلاً الان در شبکه نمایش خانگی مشغول بازی در یک نقش کاملاً رئالیستی هستم که باید برایش شخصیت‌سازی می‌کردم. نقش، نقشی کاملاً جدی است. یا در فیلم آقای کیمیایی با اینکه برای غلو جا دارد اما باز هم رئالیستی بازی کرده‌ام. یا در فیلم علی‌رضا امینی هم فضا و بازی من رئالیستی است. چنین تجربیاتی را در سینما هم تا الان کم نداشته‌ام، اما متأسفانه تا الان به نمایش درنیامده تا جنس بازی رئالیستی من دیده شود.

شکیب شجره
 شکیب شجره بازیگر نقش جمشید در انفرادی

 ولی نقش‌هایی که ما تاکنون از شما در سینما دیده‌ایم نقاط اشتراکی دارند که به‌نظر من جنسی از گروتسک است که انگار شما به نقش‌ها اضافه کرده‌اید. هر چند هر سه نقشی که ما از شما دیده‌ایم این گروتسک را می‌طلبید به‌خصوص نقش جمشید در فیلم «انفرادی» که نقش یک قاتل مزدور را در یک فیلم کمدی اکشن ایفا می‌کنید. اما باز هم به‌نظر می‌رسد که این گروتسک لزوماً خواست کارگردان‌ها نبوده که در فیلمنامه پیش‌بینی شده باشد. به‌نظر می‌رسد که انگار علاقه خود شماست.

من جزو بازیگرانی هستم که برای نقش آورده دارم و دوست ندارم که جلو دوربین خودم را تکرار کنم، طولانی مدت تمرین می‌کنم و چیزهایی را به نقش اضافه می‌کنم که فقط مختص همان شخصیت باشد. روز اول که سر فیلمبرداری فیلم «انفرادی» رفتم، آقای اطیابی در مورد دندان‌زدنی که به شخصیت جمشید اضافه کرده بودم از من پرسید که این کار را جای دیگری نکرده‌ای؟ من گفتم نه و دندان‌زدن فقط مختص به شخصیت جمشید و این فیلم است.

برای نقش جمشید روی قاتل‌های سریالی تحقیق کردم و فیلم این قاتل‌ها و اسناد مختلف مرتبط به آنها را در اینترنت تماشا کردم. به چیزی که رسیدم این بود که حجم و میزان انرژی‌شان خیلی بالاست و بعدهای روانی خیلی عجیبی دارند. مثلاً دیدم که فک یکی از قاتل‌ها قفل می‌کرد و دندان‌زدن را از آن الهام گرفتم. این توضیح را هم بدهم که چیزی را از جایی نمی‌دزدم بلکه می‌کوشم الهام بگیرم و دیدم که چون کار کمدی اکشن است به نقش می‌خورد. حین فیلمبرداری برای من وقت استراحتم است. چون همه‌چیز قبلاً ساخته شده است.

 فیلم «انفرادی»، فیلم ژانر است. فارغ از منابعی که گفتید، فیلم‌های مشابه چقدر کمک‌تان می‌کنند؟ به سراغ فیلم‌های مشابه می‌روید یا فقط از واقعیت الهام می‌گیرید؟

نه، اصلاً. اتفاقاً بعد از اینکه نقش را می‌سازم، فیلم‌هایی را که به نقش نزدیک است می‌بینیم که مبادا کار من تکرار آنها باشد. فیلم‌های خوب را تماشا می‌کنم، اما برای لذت شخصی و کارشان را تحسین می‌کنم اما اصلاً چیزی از بازی‌هایی را که در فیلم‌ها می‌بینم استفاده نمی‌کنم. حتی از آدم‌های واقعی هم چیزی را برنمی‌دارم. از آنها الهام می‌گیرم، اما باید درون من بچرخد و به شکل دیگری کرد پیدا کند.

اما در «انفرادی» آقای اطیابی بارها کارهای فیزیکی من را تشویق کرد، چون مدام تمرین می‌کنم، می‌توانم از این قابلیت‌ها استفاده کنم. حیوان درونی جمشید را خفاش درنظر گرفتم. در راه رفتن جمشید شلختگی اضافه کردم که از پر زدن خفاش الهام گرفته بودم که چون کار آقای اطیابی کمدی و فانتزی بود، بیرون نمی‌زد و مناسب فضا بود. چیزی که پشت صحنه می‌گفتند این بود که جمشید چیزی بین انیمیشن و فیلم است.

 روشی که می‌گویید مبتنی بر ساخت فردی بازیگر است. نقش کارگردان در این فرایند چیست؟ امکان دارد که تحقیقات یا چیزی که شما از نقش ساخته‌اید با خواست کارگردان در تضاد باشد و مشکل ایجاد کند؟ تاکنون به چنین مشکلی با کارگردان‌ها برخورد کرده‌اید؟

من بعد از اینکه اطلاعات مورد نیازم برای نقش را جمع‌آوری کردم، با کارگردان صحبت می‌کنم. در گفت‌وگو با کارگردان اطلاعات زیادی به‌دست می‌آورم. اگر فرصت کافی داشته باشم، تقریباً هر ۱۰ روز یک‌بار کارگردان را می‌بینم و با او صحبت می‌کنم و می‌گویم به چه چیزهایی رسیده‌ام و از کارگردان نظر می‌پرسم که با کدام بخش موافق یا مخالف است. چیزهایی که با خواست کارگردان در منافات باشد حذف می‌کنم. برای فیلم «انفرادی» این فرصت مهیا نبود. اما موقع صحبت با او فهمیدم که کارگردانی است که اگر بفهمد بازیگر کارش را بلد است به او اجازه بازی می‌دهد. روز اول که با او صحبت کردم تا حد زیادی خیالم را راحت کرد.

 فیلم‌هایی که تاکنون از شما دیده‌ایم ذیل فیلم‌های تجاری قرار می‌گیرند و چنین فیلم‌هایی معمولاً زمان فیلمبرداری محدودی دارند؛ این زمان محدود چقدر امکان چنین تحقیقات و طراحی‌هایی را به شما می‌دهند؟ این فرایند که توصیف کردید چقدر زمان می‌برد؟

چون من ۴ روز در هفته تمرین می‌کنم، تقریباً همیشه آمادگی لازم را دارم. در ضمن که متد اِمیم‌ترا به این شکل طراحی شده که بازیگر در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نقش برسد. اگر حداقل بین ۵روز تا یک هفته فرصت داشته باشم چیز جدیدی می‌سازم. اگر فرصت کمتر باشد سعی می‌کنم تا ۵۰درصد را بسازم و باقی در زمان فیلمبرداری کامل می‌شود.

در فیلم «انفرادی» چقدر زمان داشتید؟

حدود ۲۰روز وقت داشتم. در ابتدا برای نقش دیگری رفته بودم که در نهایت آن نقش را علی‌رضا مهران بازی کرد.

من برای همه نقش‌هایم تحقیق می‌کنم و چیزی را بدون تحقیق به نقش اضافه نمی‌کنم. حدود ۵۰ درصد را براساس تحقیقات بنا می‌کنم و کارهایی می‌کنم که نقش پرورش پیدا کند. مثلاً برای سریال «خوب، بد، جلف» من سربازان چچنی را از طریق یوتیوب تماشا کردم و مراسم‌شان را دیدم. من از اغراق‌های‌شان کم کردم و نقش را به سمت کمدی سوق دادم. همیشه دوست دارم در بازیگری از خودم دور شوم و جای دیگری بنشینم. برای این کار بازیگر ۴روش در پیش دارد؛ یکی از نظر بدنی است.

مثلاً رفتارهای شما صد درصد با من تفاوت دارد. من باید به رفتارهای شما، غذا خوردن شما، صحبت کردن شما و... برسم. دوم از نظر عملکرد غریزی درونی است که مثلاً باز شما چگونه عملکردهای غریزی را به شکلی متفاوت از من انجام می‌دهید. یکی دیگر از طریق بعد احساسی، عاطفی و روانی است که درون شما بر حسب تربیت یا آموزش‌ها شکل گرفته و در نهایت از طریق طرز تفکر است. متد بازیگری من بر این اساس شکل گرفته. شاکله اصلی همه اینها از طریق محرکی حرکت می‌کند که همان انرژی است که ما روی کره زمین داریم و از این انرژی استفاده می‌کنیم. مدار انرژی و ضرباهنگ تنفسی شما به این ترتیب است و براساس اینها رفتار، عملکرد غریزی، احساسات و طرز تفکر شما شکل گرفته.

من باید بتوانم انرژی و ضرباهنگ تنفسی‌ام را تغییر دهم تا بتوانم به شما برسم تا بتوانم آن ۴ مسیر را طی کنم و جای شما بنشینم. من همه اینها را می‌سازم و بعد براساس چارچوب فیلمنامه تغییراتی در نقش ایجاد می‌کنم. مثلاً اگر فانتزی باشد چیزهایی را اضافه یا کم می‌کنم. یعنی زیاد و کم کردن نقش براساس این روش و نوع پیشنهاد و فضای فیلمنامه است. من باید جای دیگری بنشینم و فکر می‌کنم که این شیوه به مرور زمان هم، کم‌کم، جا بیفتد. بازیگران قدیمی‌تر در ضمن چون زیاد دیده شده‌اند برای تماشاچی عادی شده‌اند و حتی اگر کاری هم بکنند ممکن است به چشم نیاید. شاید چون من کم دیده شده‌ام کارم به‌نظر جدید و اغراق‌آمیز به‌نظر برسد. به مرور زمان تماشاگر عادت خواهد کرد.

کارهایی که تا الان از من پخش شده در این سمت و سو بوده. همانطور که گفتم لازمه بازیگر این است که همه این شیوه‌ها را بداند. اتفاقاً شخصیت خودم خیلی جدی است و در تئاتر هم تقریباً همیشه کارهای جدی بازی کرده‌ام و کمدی خیلی ژانر مورد علاقه خودم نیست. ولی مثلاً دوست دارم به‌عنوان کارگردان با کسانی مثل رضا عطاران کار کنم یا مجدد با مهران مدیری کار کنم. اگر دوره‌هایی مثل دلقک رفتم به این واسطه بود که ذیل متد ژاک لکوک بود، در کنارش ماسک خنثی و چیزهای دیگر هم بوده.

 نگرانی درباره ایفای نقش در مجموعه‌ها و فیلم‌های کمدی در شروع کار

نه فقط در ایران که در دنیا هم بازیگران نقش‌های کمدی خیلی مورد توجه نیستند، ولی واقعاً نمی‌ترسیدم. چون به‌خودم ایمان دارم. به این خاطر که می‌دانم این یک نقش است و باید درست اجرا شود. در ابتدا خیلی‌ها می‌گفتند که من وارد نقش‌های کمدی می‌شوم اما من می‌دانستم که به مرور زمان این ماجرا فراموش می‌شود و دیگران می‌فهمند که من صرفاً بازیگر کمدی نیستم.

حق انتخاب در نخستین نقش‌های سینمایی

هیچ‌وقت با این فرض کار نمی‌کنم که به‌خاطر از یاد رفتن یا مضیقه مالی یا چیزهایی شبیه به این نقشی را قبول کنم. نقش‌هایی را که قبول می‌کنم صرفاً به این دلیل است که فکر می‌کنم نقش جای کار دارد. آدم ثروتمندی نیستم یا بیکاری طولانی باعث افسردگی‌ام می‌شود اما اجازه نمی‌دهم که انتخاب‌ها من را انتخاب کنند، بلکه سعی می‌کنم من نقش را انتخاب کنم.

عکس شکیب شجره

شکیب شجره
عکس اینستاگرام شکیب شجره
شکیب شجره
عکس جدید از  شکیب شجره
شکیب شجره
 شکیب شجره بازیگر
شکیب شجره
عکس شخصی شکیب شجره
شکیب شجره
عکس از شکیب شجره بازیگر
شکیب شجره
 شکیب شجره
شکیب شجره
 شکیب شجره در پشت صحنه فیلم رقص دلفین ها
شکیب شجره
 شکیب شجره
شکیب شجره
عکس شکیب شجره
شکیب شجره
عکس جدید شکیب شجره
شکیب شجره
 شکیب شجره بازیگر
شکیب شجره
تصاویر از شکیب شجره
شکیب شجره
 شکیب شجره در پشت صحنه هیولا
شکیب شجره
 شکیب شجره در سریال هیولا

 پرسش های متداول

شکیب شجره در هیولا چه نقشی را ایفا می کند؟
شکیب شجره در هیولا بازیگر نقش داوود بیزاکودیل است.
شکیب شجره در انفرادی چه نقشی را بازی می کند؟
شکیب شجره در انفرادی نفش جمشید را بازی می‌کند.
شکیب شجره در خوب بد جلف در چه نقشی است؟
شکیب شجره در خوب بد جلف بازیگر نقش آصف خان علیمرادف به کارگردانی پیمان قاسم خانی است.
شکیب شجره همسر نازنین بیاتی است؟
شکیب شجره همسر نازنین بیاتی نیست و در فیلم عروسی مردم این دوبازیگر نقش زن و شوهر را بازی می‌کردند.
شکیب شجره در جیران چه نقشی دارد؟
شکیب شجره در جیران به کارگردانی حسن فتحی بازی نکرده است.
قد شکیب شجره چقدر است؟
189 سانتی متر


سخن آخر

در این مطلب بیوگرافی شکیب شجره بازیگر سینما و تئاتر که این روزها در رئالیتی شو پدرخوانده حضور دارد و با بازی در سریال هیولا شهرت را تجربه کرد را بررسی کردیم. در مطلبی به معرفی بیوگرافی کیمیا بابائیان از بازیگری تا مافیا با عکس جدید پرداختیم که در صورت تمایل می‌توانید مطالعه کنید. اگر شما هم به بازیگری این هنرمند علاقه دارید و اطلاعات بیشتری از زندگی شخصی و  هنری او می‌دانید با ما و سایر مخاطبان رویداد ایران در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 4 (از 1 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد