hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > هفته‌ی آرام خیابان پس از سه ماه

هفته‌ی آرام خیابان پس از سه ماه

هفته‌ی آرام خیابان پس از سه ماه

هفته‌ی گذشته آرام‌ترین روزها پس از آغاز اعتراضات خیابانی از اواخر شهریورماه تاکنون بوده است؛ اعتراضاتی که به دنبال درگذشت مهسا امینی به‌صورتی گسترده شکل گرفته بود.

به گزارش انصاف نیوز، بر خلاف حدود ۹۰ روزی که بیشتر آن با خبرهای تجمع‌های اعتراضی و انتشار گسترده‌ی ویدیوهایی از آنها گذشته بود اما حالا در این روزهای اخیر تصاویر و ویدیوهایی با عنوان اعتراضات به ندرت منتشر می‌شود.

در این روزها تنها در سیستان و بلوچستان بعد از نماز جمعه‌ی زاهدان تجمعی مشابه هفته‌های گذشته در این شهر شکل گرفت و شعارهایی رادیکال نیز در آن سر داده شد.

همچنین در این هفته چند مراسم ختم برای چهلم چند جانباخته‌ی حوادث اخیر برگزار شده که تصاویری از آنها منتشر شده است.

غیر از اینها، چند تجمع محدود هم در هفته‌ی اخیر در خارج کشور در حمایت از اعتراض‌ها و حوادث داخلی برگزار شد.

در برخی شهرها از جمله در تهران که در آنها در ماه‌های اخیر تجمع اعتراضی شکل می‌گرفت، در روزهای اخیر در برخی نقاط ماموران انتظامی مانند گذشته حضور داشتند.

به نظر نمی‌رسد که معنی خالی شدن خیابان، پایان اعتراض باشد؛ پرداختن به موضوعاتی که در این سه ماه از سوی معترضان اهمیت داشت در بستر شبکه‌های اجتماعی همچنان داغ است؛ از جمله خواسته‌ی آزادی‌های اجتماعی و سیاسی.

تعداد کشته شده‌ها در ماه‌های اخیر شفاف نیست و ادعاهای مختلفی درباره‌ی آن مطرح می‌شود. همچنین ترکیب کشته شده‌ها و علت آنها نیز شفاف نیست. در این مدت تعدادی از کسانی که در اعتراضات شرکت کرده‌اند و همینطور تعدادی از ماموران انتظامی درگذشته‌اند.

مهسا امینی، دختری که در شهریورماه درگذشت، توسط گشت ارشاد یا همان پلیس امنیت اخلاقی بازداشت شده بود. همین مساله باعث شد که اعتراضاتی در ابتدا به گشت ارشاد شکل بگیرد. در این مدت سخنانی از سوی مسئولان و نمایندگان مجلس برای تغییر این سیاست مطرح شده و همینطور سخت‌گیری از جنس گشت ارشاد نیز در این سه ماه گزارش نشده است.

در این هفته‌ی اخیر تعداد قابل توجهی از بازداشتی‌ها آزاد شده‌اند به‌طوری که خبرهای غالب هفته، آزادی بوده و به ندرت خبری از بازداشت منتشر شده است.

فشار روی رسانه‌ها به‌ویژه اصلاح‌طلب از ابتدای اعتراضات خیابانی بسیار زیاد بود و پرونده‌هایی علیه تعدادی از آنها تشکیل شده است اما در دو هفته‌ی اخیر وضعیت پوشش رسانه‌ای داخلی از اتفاقات این چند ماه بهبود مناسبی یافته است؛ از جمله پیگیری‌های حقوقی بازداشتی‌ها و چگونگی برگزاری دادگاه‌ها و صدور و اجرای احکام و نیز تحلیل و بررسی حوادث و مطالبات معترضان.

همچنین برخلاف این تصور که قرار است تعداد دیگری از متهمان اتفاقات اخیر در این دو هفته اعدام شوند اما پس از آن دو اعدام اول در ۱۷ و ۲۱ آذرماه، خبرهایی رسمی و غیررسمی از تعویق یا لغو و همچنین تلاش برای تغییر تصمیم درباره‌ی دیگر احکام منتشر شده است و تا اینجا فقط حکم یکی دیگر از متهمان به نام محمد قبادلو در مرحله‌ی دیوانعالی کشور تایید شده است.

از سوی دیگر، علی رغم آرامش قابل توجه در داخل کشور، اما تلویزیون‌های بی‌بی‌سی و ایران اینترنشنال که در این چند ماه از عبارت‌های پوشش ویژه برای خبرهای اعتراضات استفاده می‌کردند همچنان به این عبارات ویژه ادامه می‌دهند.

انتهای پیام

برچسب هااعتراضات ۱۴۰۱

منبع: ensafnews-388722

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد