hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > از قتلهای زنجیره ای تا تهدید بدحجابان

از قتلهای زنجیره ای تا تهدید بدحجابان

از قتلهای زنجیره ای تا تهدید بدحجابان

مطهره شفیعی در آرمان ملی نوشت ‌«آتش‌ به ‌اختیار، به معنای بی‌قانونی، فحاشی و طلبکارکردن مدعیانِ‌ پوچ‌اندیش و مدیون‌کردن جریان انقلابی کشور نیست.» مقام معظم رهبری در 5 تیر سال 96 اینگونه به رد اقدامات خودسرانه پرداختند. حجت‌الاسلام سیدابوالحسن مهدوی، امام جمعه موقت اصفهان در جمع بانوان بست‌نشین در گلستان شهدا در حمایت از عفاف و حجاب، اظهارداشت: «حیا صفت درونی است که فرد را از جرأت به گناه بازمی‌دارد و انسان را زنده می‌کند و اگر مسئولان به وظیفه خود عمل کنند، هم نصرت الهی و هم اقتدار نظام و دفاع مردم را نیز خواهند دید و اگر به وظیفه شرعی خود عمل نکردند به مصداق آیه « یَکَادُ زَیْتُهَا یُضِیءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ» افراد آتش به اختیار عمل خواهند کرد.» مهدوی در جمع بانوان بست‌نشین در گلستان شهدا در حمایت از عفاف و حجاب، نوشت: «باسمه تعالی ان‌شاءا… مسئولان به وظیفه انقلابی خود عمل کنند والا مردم متدین وظیفه  آتش به اختیار دارند.»  محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم نوشت: «می‌گوید اگر مسئولان با بدحجابی برخورد نکنند، مردم آتش به اختیارند. جناب امام جمعه! کدام فقیهی برای نهی از منکر چنین روشی را مجاز دانسته. لابد اسیدپاشی هم در دستور کار است.» 
 اسیدپاشی اصفهان فراموش نشود
 در اذهان هست که سال 91 حجت‌الاسلام طباطبایی‌نژاد گفت: «در ذهن برخی مسئولان نیز وارد شده که باید در برخورد با مساله بدحجابی فرهنگ مردم را بالا برد اما باید قبول کنند که برخی مواقع جدیت لازم است و اکنون زمان آن رسیده که چوب‌ تر را برای مقابله با بدحجابی بالا برد. اگر کسی کاری را علنی انجام دهد، باید جلوی ناهنجاری آن گرفته شود چرا که بی‌بند‌و‌باری برخی به دیگران نیز ضرر می‌رساند.»   اسیدپاشی‌هایی در اصفهان به ناحیهٔ صورت زنان در شهر اصفهان صورت گرفت که در مهرماه ۱۳۹۳ بود که برخی این اقدام را ناشی از تحریک برخی برای مبارزه با بدحجابی عنوان کردند. پس از این اتفاق محمدتقی رهبر، امام جمعه موقت اصفهان با اشاره اسیدپاشی‌های صورت گرفته اخیر در اصفهان، گفت: «مطمئن هستیم فرد مومن و متدین اقدام به چنین عملی نخواهد زد و این وصله‌ها به افراد متدین نمی‌چسبد.» 21 خرداد 95 سیدیوسف طباطبایی‌نژاد، امام‌جمعه اصفهان گفته بود: «متأسفانه مردم ما و حزب‎الهی‎ها ما گاه نسبت به گناهانی همچون سگ‎‌گردانی در جامعه حساسیت نشان نمی‎دهند. نسبت به راننده زن بدحجاب حساسیت نشان نمی‎دهند، اگر می‎ترسید حزب‎ا… نیستید.»
 قاتل عنکبوتی
  سعید حنایی هم در اذهان برخی هست. او در فاصله مردادماه سال ۷۹ تا ۱۵ فروردین‌ماه سال ۸۰ در مشهد ۱۶ زن را به قتل رساند و فروردین سال ۸۱ اعدام شد. قاتل عنکبوتی گفته بود: «از عمل خود به هیچ وجه پشیمان نیستم و اگر دستگیر نمی‌شدم قصد داشتم تعداد قتل‌ها را به عدد ۱۵۰ برسانم. من گمان می‌کردم عامل اصلی علنی شدن فساد در جامعه آزادی بی‌قید و شرط زنان خیابانی بود. اگر این آزادی نباشد، آنها نمی‌توانند جوانان را به گناه بیشتر و آلودگی تشویق کنند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که همه شما باید باور کنید که من همه اینها را راست می‌گویم این است که شما بدانید من هیچ‌وقت با زنان خیابانی رابطه نداشته‌ام و از آن هم بسیار بدم می‌آمد .»
 قتل‌های زنجیره‌ای نتیجه اقدامات خودسرانه؟
 پیش از او هم قتل‌های زنجیره‌ای رخ داد که متهم آن یعنی سعید امامی بود. مرگ او در زندان هم حاشیه‌ساز بود چنانکه عنوان کردند با خوردن داروی نظافت خودکشی کرده است. گرچه در مجموع قتل‌ها در طول چندین سال، اتفاق افتاده، قربانیان این قتل‌ها نویسندگان، مترجمان، شاعران، کنش‌گرایان سیاسی و شهروندان عادی بودند که با روش‌های گوناگونی مانند تصادف خودرو، ضربات چاقو، تیراندازی در سرقت‌های مسلحانه و تزریق پتاسیم به منظور شبیه‌سازی حمله قلبی به قتل رسیدند. مصطفی پورمحمدی، وزیر سابق دادگستری و وزیر اسبق کشور درباره نقش سعید امامی در قتل‌های زنجیره‌ای‌ سخن گفته است. وی باور دارد سعید امامی در قتل‌های دهه ۷۰، نقش عاملیت نداشت و حداکثر می‌توان او را مشاور پروژه دانست که چنین خوانشی مخالف روایت رایج، یعنی نقش تعیین‌کننده امامی در آن رویداد است. علی یونسی، وزیری که بعداز دری‌نجف‌آبادی بر صندلی وزارت اطلاعات دولت خاتمی نشست هم در گفت‌وگو با ضمیمه روزنامه ایران (ایران ماه) در سال98 پیگیری قتل‌های زنجیره‌ای را این‌گونه روایت کرده بود: «ما همان هفته اول مأموریت‌مان، ماجرا را روشن کردیم و معلوم شد این قتل‌ها توسط وزارت اطلاعات بود. این گزارش را به رئیس‌جمهوری دادیم و ایشان هم از وزیر وقت خواست تا استعفا بدهد. آقای دری استعفا داد.» 

انتهای پیام

منبع: ensafnews-387711

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد