hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > انتخاب ابونصر فارابی و عطار نیشابوری برای درج در فهرست گرامی‌داشت یونسکو

انتخاب ابونصر فارابی و عطار نیشابوری برای درج در فهرست گرامی‌داشت یونسکو

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران گفت: دو شخصیت ابونصر فارابی و عطار نیشابوری برای معرفی به یونسکو به منظور درج در فهرست گرامی‌داشت انتخاب شدند.

به گزارش فارس، به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم حجت‌الله ایوبی با اشاره به بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی و گرامی‌داشت ۱۷۵۰ امین سالروز تاسیس دانشگاه جندی‌ شاپور از سوی کمیسیون ملی یونسکو در سالی که گذشت عنوان کرد: هر دوسال یک‌بار کشورها می‌توانند دو شخصیت برجسته خود را که تولد و وفات آنان در مضربی از ۵۰ است به یونسکو معرفی کنند و بزرگداشت این شخصیت‌ها برگزار شود.
وی یادآور شد: پس از بررسی گروه‌های کارشناسی در نهایت دو شخصیت ابونصر فارابی و عطار نیشابوری برای معرفی به یونسکو به منظور درج در فهرست گرامی‌داشت انتخاب شدند.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران اظهار داشت: ابونصر فارابی از مفاخر ایران در علوم زبان و ریاضیات و کیمیا و هیات و موسیقی و طبیعیات و الهیات و علوم مدنی و فقه و منطق بوده است. بزرگداشت این نابغه اندیشمند که در سراسر عمر در راستای پیوند و تلفیق دین و فلسفه در تاریخ اندیشه اسلامی تلاش کرد اتفاقی بزرگ است و خرسندیم نام معلم ثانی در فهرست گرامی‌داشت یونسکو قرار گرفت.
ایوبی در ادامه با اشاره به جایگاه رفیع عطار نیشابوری و قرار گرفتن این عارف و شاعر نامی ایران در فهرست گرامی‌داشت یونسکو عنوان کرد: جای خرسندی است که نام عطار که عمر خود را در سده شش و هفت قمری در راه سیر سلوک گذاشت در این فهرست قرار گرفته و شاهد برپایی بزرگداشت این عارف و شاعر نام‌آور ایران هستیم.
وی با بیان اینکه هریک از مشاهیر می‌توانند برای هر منطقه و کشور هویت بسازند تاکید کرد: برنامه‌های متنوعی در بزرگداشت ابونصر فارابی و عطار نیشابوری در دست خواهد بود که به‌زودی اعلام می‌شود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد