hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > از علائم ابتلا تا تفاوت اچ آی وی و ایدز/ هر آنچه باید درباره ایدز بدانید

از علائم ابتلا تا تفاوت اچ آی وی و ایدز/ هر آنچه باید درباره ایدز بدانید

با ورود بیماری ایدز سیستم مقاوت ایمنی بدن انسان در مقابل عوامل این بیماری به شدت ضعیف شده و کارکرد‌های موثر خود را از دست می‌دهد.
با ورود بیماری ایدز سیستم مقاوت ایمنی بدن انسان در مقابل عوامل این بیماری به شدت ضعیف شده و کارکرد‌های موثر خود را از دست می‌دهد. با نفوذ این بیماری به بدن همراه با عفونت ها، ویروس‌ها و التهابات باعث بروز بیماری‌های کشنده و شدید خواهند شد و شانس ابتلا به بیماری‌های عفونتی را افزایش می‌دهد. گاهی اوقات از زمان نفوذ ویروس تا بروز بیماری ایدز ماه‌ها و سال‌ها طول خواهد کشید و شایع‌ترین راه ابتلا به بیماری ایدز از طریق سرنگ‌های مشترک و آلوده بین افراد شکل می‌گیرد.

به عقیده بسیاری از متخصصان و پزشکان؛ قدم اول افراد در فهمیدن اینکه آیا به ویروس ایدز مبتلا هستند یاخیر انجام آزمایشات مرتبط در این زمینه است هر فردی برای انجام این آزمایش دچار استرس و اضطراب‌های زیادی خواهد شد و بهتر است قبل از انجام آزمایش برای کاهش استرس خود و برگشت به حالت مساعد با روانپزشکان و روانشناسان مشورت کنند و تحت نظر آنان باشند. حتی بیماران استرسی از ترس ابتلا به بیماری ایدز باید با مشاور یا پزشک خود در خصوص جواب نهایی یعنی مثبت یا منفی بودن آن آزمایش‌ها صحبت کنند. روانپزشکان باید از اختلالات شخصیتی و روانی بیماران مبتلا به ایدز که شایع‌ترین آن افسردگی است را مورد بررسی قرار دهند و با راهکار‌های مناسب فرد را به حالت اولیه احساسی خود برگردانند.
راه‌های ورود بیماری ایدز به بدن می‌تواند از طریق رابطه جنسی پر خطر، تزریق سرنگ آلوده و مشترک در بین افراد، انتقال مادران باردار به جنین و زنان شیرده به نوزادان منتقل می‌شود.

چه بیماری‌هایی دربین افراد مبتلا به ایدز وجود دارد؟

مهم‌ترین و شایع‌ترین بیماری‌ها در بین افراد مبتلا به ایدز اضطراب، اختلالات تطابقی، اسکیزوفرنی، اختلال دو قطبی و اختلال مصرف مواد است که افراد می‌توانند با کنترل علائم سایکوسوماتیک در درمان این بیماری موثر باشند. از آنجایی که ساختمان بدن هر فردی دارای اجزای به هم پیوسته و مرتبط است، روان سالم می‌تواند باعث سالم نگه داشتن سیستم هورمونی و ایمنی در بدن تمام افراد شود.
از نظر متخصصان اعصاب و روان؛ بیماری ایدز مانند گذشته یک بیماری کشنده نیست و با درمان طولانی مدت می‌تواند بهبود یابد. حتی استفاده نکردن از دارو‌های ایدز باعث ورود صدمات زیادی به مبتلایان خواهد شد و حتی می‌تواند آن‌ها را به اختلالات سایکوسوماتیک دچار کند.
 بیشتر بخوانید: 
انتقال جنسی ایدز بین زنان 10 برابر شده است
نخستین پیوند سلول‌های بنیادی در بیمار مبتلا به ایدز
ماجرای ابتلا به "ویروس ایدز" در روستای چنار محمودی چیست؟

علائم ابتلا به بیمار‌ی ایدز چیست؟

تشخیص ویروس اچ آی وی به راحتی قابل تشخیص نیست، اما بسیاری از علائم نشان دهنده نفوذ این بیماری در بدن انسان است باید به خاطر داشته باشید که آنفلوانزا شایع‌ترین بیماری در خصوص بروز بیماری ایدز دربدن انسان است که با علائمی مانند تب طولانی مدت، وجود لکه‌های قرمز بر روی پوست برای مدت طولانی، کاهش وزن ناگهانی و نامشخص، اسهال، احساس خستگی تمام وقت، تورم گره‌های لنفاوی کشاله ران یا گردن، سردرد، استفراغ، جوش یا بثورات بدون خارش خود را نشان می‌دهد که افراد بلافاصله پس از دیدن این علائم در بدن خود باید هرچه سریع‌تر برای جلوگیری از مبتلا شده به ویروس اچ آی وی به دکتر مراجعه کنند. در ضمن تب بلند مدت و طولانی از علائم اولیه و شایع در ابتلا به بیماری ایدز است.
واکسن اچ آی وی
به گفته رئیس مرکز تحقیقات ایدز هیچ واکسنی برای درمان این بیماری از نظر علمی شناخته شده نیست و وجود ندارد و طبق مطالعات انجام شده بسیاری از پژوهشگران در کشور‌های مختلف مانند استرالیا به نتایج امیدوارکننده‌ای در این زمینه دست پیدا کرده اند، اما در روند طی کردن اقدامات اولیه آن قرار دارند و پس از انجام محاسبات و قبول کردن آن واکسن به عنوان یک داروی درمان کننده بیماری ایدز وارد بازار خواهد شد.

آمار مبتلایان به بیماری ایدز در جهان

بیماری ایدز جزو ده بیماری اول در جهان قرار دارد و از سال ۲۰۰۵ این بیماری روز به روز در حال کاهش است. تخمیـن زده شـده است کـه در سـال ۲۰۱۷ تعداد ۳۶.۹ میلیـون نفـر در دنیـا بـه اچ آی وی/ ایدز مبتـلا شدند که از ایـن بیـن ۱۸.۲ میلیـون نفـر را زنـان و ۱.۸ نفـر کـودک بوده انـد حتی در سـال ۲۰۱۷ تعـداد ۸/۱ میلیـون مـورد جدیـد از عفونــت گــزارش شــد کــه ۱۰ ٪آنهــا کــودک بوده انــد.
تخمیـن زده شـده کـه در همیـن سـال ۹۴۰ هـزار مـورد مـرگ ناشــی از اچ آی وی/ایدز رخ داده اســت. طبق گفته عضو هیئت مدیره انجمن کارشناسان بهداشت ایران خدمت رسانی، درمان‌های موثر، برنامه‌های کاهش آسیب و آموزش به گروه‌های مبتلا به بیماری ایدز در دنیا موفق بوده است.

تفاوت اچ آی وی و ایدز

به علت ناآگاهی افراد از بیماری ایدز تصور می‌کنند که هر گاه جواب آزمایش این بیماری برای آنان مثبت بود حتما به آن مبتلا شده اند، اما باید بدانید که مثبت شدن نتیجه آزمایش اچ آی وی و ایدز از نظر علم پزشکی کاملا با یک دیگر متفاوت هستند و بیماری اچ آی وی ویروس عامل بیماری ایدز است که به عنوان ویروس نقص ایمنی بدن انسان شناخته شده است.
این ویروس پس از نفوذ به بدن انسان ۲ تا ۱۰ سال بدن هیچ علائمی در بدن افراد باقی مانده و بد‌ها باعث از کار انداختن و ضعیف شدن سلول‌های دفاعی در سیستم بدن خواهند شد و انسان را به کام مرگ می‌کشاند اما اگر اچ آی وی زود تشخیص داده شود می‌توان با مصرف دارو‌های ضدرتروویروسی فرد را دوباره به زندگی سالم بازگرداند.

چگونه به مراکز مشاوره محرمانه ایدز مراجعه کنیم؟

در حال حاضر بسیاری از مراکز مشاوره در سطح کشور با خدمات آموزشی، مراقبت و درمان بیماری‌های مبتلا به این بیماری در فضایی رایگان و کاملا محرمانه فعال هستند که در این اینفوگرافیک، نشانی و شماره‌های تماس مراکز مشاوره محرمانه ایدز و بیماری‌های رفتاری در تهران و در شهر‌های دیگر، معرفی شده است.

ایدز
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد