hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > اصفهان| روی خط خشکسالی

اصفهان| روی خط خشکسالی

تا چند سال پیش دغدغه مردم اصفهان در زمینه خشکسالی تنها خشکی زنده رودشان بود اما در حال حاضر موضوع از این هم فراتر رفته و سایه شوم خشکسالی بر تمامی بخش های استان سیطره زده است.سالهاست که استان اصفهان با کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی دست و پنجه نرم می کند و در تابستان جاری نگرانی ها در زمینه کیفیت آب،جیره بندی آن و حتی قطعی بیشتر شده است.


در این زمینه مدیر روابط عمومی شرکت آبفا اصفهان گفت: در صورتی که در بالادست میزان برداشت آب کنترل شود، تمام نگرانی‌های مربوط به کم آبی رفع می‌شود.

سیداکبر بنی طبا در مورد آخرین زمان در اختیار داشتن آب در شهر اصفهان، اظهار کرد: با تمهیدات اتخاذ شده و با احتمالات قبلی که گفته می‌شد، تا مردادماه یا شهریورماه آب در دسترس هست، با توجه به بارش های اردیبهشت و خرداد امیدواریم از سال آبی ۹۷ به خوبی عبور کنیم.

وی ادامه داد: دلیلی برای تعیین تاریخ دسترسی به آب در اصفهان وجود ندارد. ما مکلف به تأمین مستمر آب هستیم و نمی‌توانیم تاریخی برای تأمین آب مشخص کنیم. در صورت تلاش برای مدیریت بهتر کنترل برداشت آب بالادستی، تمام نگرانی‌های مربوط به کم‌آبی مرتفع می‌شود. در هر صورت با همین نحوه اِعمال مدیریت فعلی نیز مشکلی نداریم و احساس می‌کنیم  سال آبی ۹۶- ۹۷ را به خوبی سپری می‌کنیم.

بنی‌طبا در مورد جیره‌بندی آب شرب اصفهان تصریح کرد: جیره‌بندی آب، خط قرمز وزارت نیرو است و ما برنامه‌ای برای جیره‌بندی آب مشترکان نداریم.

مدیر روابط عمومی شرکت آبفا اصفهان، دلیل افت فشار آب در برخی مناطق را این‌طور توضیح داد: قطعی و افت فشار آب که بعضاً در ساعاتی از روز با آن مواجه می‌شویم به دلیل نوسان در میزان آب تخصیصی است که به تصفیه‌خانه آب اصفهان هدایت می‌شود و این نوسان ناشی از عدم کنترل دقیق در برداشت آب بالادستی است. طبیعتاً نوسان در ساعات مختلف برداشت به میزان سهم آب تخصیصی به تصفیه‌خانه آب اصفهان نیز تأثیر می‌گذارد وکاهش آن به شبکه‌های ‌توزیع نیز تأثیر خواهد گذاشت و آب شرب منازل بعضاً با افت فشار مواجه می‌شود.

وی با ابراز امیدواری به رفع مشکلات آبی گفت: با رعایت الگوی مصرفی مردم، این کاستی‌ها نیز مرتفع خواهد شود.

بنی‌طبا در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه  «به گفته برخی کارشناسان، در شهر اصفهان نیز باید مثل قم با تانکر در سطح شهر آب توزیع شود تا از این بحران کم‌آبی عبور کرد، از این رو آیا با این طرح موافق هستید و قرار است این طرح در اصفهان اجرا شود یا خیر؟» گفت: اصلاً چنین طرحی در شرکت  آب و فاضلاب استان اصفهان مطرح نیست. سناریوهای تأمین آب از تانکر برای زمانی است که واقعاً شهر در قطعی مطلق به سر ببرد و امکان تأمین آب از شبکه توزیع فراهم نشود، در حالی‌که  اصفهان در چنین شرایطی واقع نشده است.

مدیر روابط عمومی شرکت آبفا اصفهان تصریح کرد: ما ظرفیت خوب تانکرهای آب‌رسانی همه دستگاه‌های اجرایی استان را شناسایی کرده‌ایم تا در صورتی‌که منطقه‌ای دچار قطعی آب شد، از این طرح استفاده کنیم. این سناریوها در صورت کاهش میزان تخصیصی آب است که در صورت نیاز با استفاده از تانکر به برخی از نقاط آب‌رسانی کنیم، اما با وضعیت موجود امیدواریم که به چنین شرایطی دچار نشویم. شواهد نشان می‌دهد که با توجه به ذخیره آب زاینده‌رود و صرفه‌جویی مردم، اصفهان قطعاً با چنین شرایطی مواجه نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در مدیریت بحران، تمام سناریوها تدوین می‌شود و راهکارهای رفع مشکلات امری طبیعی است و در واقع کار مدیریت استراتژیک نیز همین است، ادامه داد: به دلیل حساسیت موضوع، طبیعتاً تمامی احتمالات و پیش‌بینی‌ها تدوین و برنامه‌ریزی و راهکارهای برون‌رفت از مشکل پیش‌بینی می‌شود تا در صورت وجود کاستی در برخی نقاط شهری، آسیب‌ها را به حداقل ممکن برسانیم.

بنی‌طبا گفت: برای تأمین آب یک شهر یا یک منطقه انواع مختلف پیشگیری‌ها و سناریوهای لازم تدوین می‌شود تا در صورت لزوم استفاده شود. در کل در شهر اصفهان نگرانی خاصی وجود ندارد.

احتمال جیره بندی وجود دارد

نماینده مردم سمیرم با بیان اینکه آب زاینده رود وضعیت بغرنجی دارد، گفت: اگر همین طور پیش برود احتمال جیره بندی و ایجاد مشکلات شدیدتر برای آب شرب وجود دارد.

به اصغر سلیمی درباره مسئله کم آبی در استان اصفهان اظهار داشت: مسئله آب یکی از موضوعات اساسی در استان اصفهان است به طوری که  آب زاینده رود وضعیت بغرنجی دارد و در حال حاضر آب شرب اصفهان و شهرهای پیرامونی در بحران به سر می‌برد.

وی افزود: اکنون ظرفیت آب سد کوهرنگ به شدت کاهش پیدا کرده و اگر همین طور پیش برود احتمال جیره بندی و ایجاد مشکلات شدیدتر برای آب شرب وجود دارد.

آب سالم اما مخلوط با آب چاه

مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: وضعیت بهداشتی آب شرب اصفهان با وجود کیفیت پایین آب نسبت به قبل، از نظر بهداشت و سلامت مورد تأیید است.

حسین صفاری اظهار کرد: طبق بررسی‌های انجام شده از جمله نمونه‌برداری، تست کلرسنجی یا آزمایشات میکروبی و شیمیایی وضعیت بهداشتی آب شرب اصفهان با وجود کیفیت پایین آب نسبت به قبل، از نظر بهداشت و سلامت مورد تأیید است.وی با اشاره به شکایات مردم نسبت به کیفیت و تغییر طعم و مزه آب اصفهان افزود: باید توجه داشت که به دلیل کمبود آب، شرکت آب و فاضلاب، آب چاه‌های ذخیره‌ شهر را وارد مدار مصرف کرده و این دلیل تغییر کیفیت و طعم آب است که البته از نظر سلامت مشکلی ندارد.وی متذکر شد: کیفیت آب نمی‌تواند کیفیت قبلی که مردم توقع دارند باشد زیرا آب قبلی آب تصفیه‌خانه بود ولی در حال حاضر که با آب چاه مخلوط می‌شود، مقداری از آب، تصفیه نیست ولی کلرزنی می‌شود و از نظر سلامت و بهداشت هیچ مشکلی ندارد، اما از نظر کیفیت با آب قبلی ممکن است مقدار کمی تفاوت داشته باشد.مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان مطرح کرد: آب شرب اصفهان از نظر سلامت، بهداشت و فاکتورهای مجاز آب شرب مناسب بوده و قابلیت شرب را دارد ولی ممکن است که ذائقه بعضی از شهروندان این آب را نپسندد و حق هم دارند زیرا سالیان درازیست که از آب تصفیه استفاده می‌کنند، افراد خردسال یا کهن‌سال که حساس‌تر هستند، می‌توانند از آب‌های بسته‌بندی استفاده کنند اما این که الزامی برای این کار وجود داشته باشد، فعلاً الزامی نیست.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد