hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > جنگ اقتصادی شدت می‌گیرد: چین شریک جدید آمریکا و اروپا در آسمان

جنگ اقتصادی شدت می‌گیرد: چین شریک جدید آمریکا و اروپا در آسمان

بعد از سالیان متمادی تلاش چشم‌بادامی‌ها جواب داد و آن‌ها توانستند انحصار ساخت هواپیما را از دست بوئینگ و ایرباس خارج کنند،

بعد از سالیان متمادی تلاش چشم‌بادامی‌ها جواب داد و آن‌ها توانستند انحصار ساخت هواپیما را از دست بوئینگ و ایرباس خارج کنند، اتفاقی که می‌تواند معادلات بازارهای جهانی را به‌زودی دچار تغییراتی زیاد کند. کوماک c919 هواپیمای جدید چینی‌هاست که امیدوار به تسخیر آسمان‌ها با آن هستند.
این هواپیما که رقیبی برای بوئینگ 737 مکس و ایرباس A320neo محسوب می‌شود، با هدف کاهش اتکا به محصولات خارجی ساخته شده، هرچند هنوز برای تأمین قطعات خود با مشکلاتی روبرو است.
شرکت سازنده C919 که با نام اختصاری Comac شناخته می‌شود، اولین بار در سال 2008 توسعه این هواپیما را آغاز کرد، اما نتوانست به ضرب‌الاجل قبلی برای تحویل اولین هواپیمای تجاری در سال 2021 برسد.
هدف چین از ساخت این هواپیما کاهش وابستگی به ایرباس و بوئینگ است، اما Comac هنوز برای تأمین بسیاری از قطعات خود را به شرکت‌های خارجی از جمله جنرال الکتریک وابستگی دارد.
«کوماک» یکی از تولیدکنندگان دولتی صنعت هوافضاست که در سال 2008 در شانگهای تأسیس شد. این شرکت در سال 2021 به فهرست تحریم‌های آمریکا اضافه شد تا امکان همکاری با کمپانی‌های آمریکایی را نداشته باشد. کومک پیش‌تر هواپیمای کوتاه-بُرد و کوچک‌تری به نام ARJ21 را ساخته بود که اولین نمونه آن در سال 2015 به بازار آمد. آن هواپیما بین 70 تا 105 مسافر جابه‌جا می‌کند ولی C919 قادر به حمل 150 تا 190 مسافر و یا حتی بیشتر است.
C919 آزمایش‌هایی را در انواع مختلف محیط‌های طبیعی شدید از جمله دمای بالا، رطوبت بالا، سرمای شدید، وزش باد و یخ‌زدگی انجام داده و ایمنی، قابلیت اطمینان و عملکرد حفاظت از محیط زیست این هواپیما به طور جامع ارزیابی شده است.C919 در حال حاضر ۲۸ مشتری دارد که در مجموع ۸۱۵ فروند هواپیما سفارش داده‌اند.
پیش‌بینی می‌شود با ورود این هواپیما به بازارهای داخلی چین، پس از مدتی شاهد ورود این محصول در عرضه بین‌المللی بوده و شرایط فعلی بازار هواپیماهای مسافربری که عمدتاً در اختیار بوئینگ و ایرباس است، دستخوش تغییراتی شود. کوماک 919 یک هواپیمای طراحی و تولید شده در داخل است که کیفیت آن از نظر ایمنی در رده بوئینگ و ایرباس قرار دارد، همچنین نیاز بازار چین را هم مدنظر قرار داده است، مانند تراکم بالا و سفرهای متعدد در زمان کوتاه.
با اینکه بیشتر قسمت‌های هواپیما، مانند بال‌ها، دماغه، تثبیت‌کننده‌های افقی و عمودی و... همه طراحی داخل هستند، اما کوماک از کارشناسان اروپایی مخصوصاً فرانسوی‌ها برای طراحی کابین و اتاقک موتور دعوت به همکاری کرده است.
موتور کوماک توسط CFM و تیم طراحی GE طراحی شده است. این کابین دارای آشپزخانه، دستشویی و کابین هواپیماست که بزرگ‌تر از نمونه‌های موجود طراحی شده است. دستشویی بزرگ به معنای حرکت راحت‌تر و تماس کمتر با سطح است. اتاق‌های بزرگ تنها تفاوت این هواپیما با سایر کابین‌ها نیست، پشت هواپیما یک آشپزخانه بزرگ تعبیه شده که کارکنان می‌توانند به‌راحتی آنجا کار کنند. در مسیرهای کوتاه، تهیه غذا برای مسافران یک چالش بزرگ محسوب می‌شود، اما این مسئله در این هواپیما حل شده است و کارکنان می‌توانند به‌سرعت به مسافران خدمت‌رسانی کنند. این کابین با توجه به مسائل محیط‌زیست، از موادی ساخته شده که بسیار سبک بوده و انتشار کربن را در حین استقامت در برابر آب‌وهوای خشن کاهش می‌دهد. کارایی موتور هم بیشتر شده است. موتور CFM که تنها جزء اروپایی این هواپیماست، 15 درصد سوخت کمتر مصرف می‌کند و دی‌اکسید کمتری در هوا پخش می‌کند. انتشار NOX در این هواپیما تا 50 درصد کاهش یافته است. همچنین این موتور صدای بسیار کمی دارد. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
احمدرضا منزه
احمدرضا منزه
خبرنگار اقتصادی

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد